نقد و بررسی

آیا می خواهید عطری از فضا داشته باشید؟

اگر به این سؤال پاسخ مثبت دادید، یک کمپین جدید کیک استارتر(Kickstarter) را برای پروژه عطری از فضا (Eau de Space) ببینید، عطری که برای ناسا (NASA) و برای کمک به آموزش فضانوردان قبل از پرتاب به مدار ساخته شده است.

اولین بار توسط سی ان ان (CNN) گزارش شد که موسسه اجزای امگا (Omega Ingredients) به سرپرستی و مدیریت استیو پیرس (Steve Pearce) در سال ۲۰۰۸ توسط ناسا مأمور شده تا بویی را که ماشین آلات و لباس فضا نوردان پس از قرار گرفتن در معرض تابش پرتوهای خارج از فضاپیما جذب کرده است را بسازد. این رایحه گریزان از زمان آغاز سفرهای فضایی تا به حال موضوعی داغ برای بازگشت فضانوردان بوده است. فضا نورد سابق ایستگاه فضایی بین المللی پگی ویتسون (Peggy Whitson) آن رایحه را توصیف کرده و گفته است که: تقریبا بوی تلخی شبیه به ترکیب با بوی دود و سوختن دارد، چیزی شبیه بوی اسلحه دقیقا بعد از شلیک. در حالی که فضا نورد با تجربه توماس جونز (Thomas Jones) به بوی متمایز ازن به همراه رایحه ای تلخ اشاره دارد.

مدیر پروژه عطری از فضا (Eau de Space)  مت ریچموند (Matt Richmond) خاطرنشان کرد: رایحه هدف این پروژه  به صورت ترکیبی از باروت ، استیک خشکیده، تمشک و عرق نیشکر است که کاملا با گفته های فضا نورد با تجربه دون پتیت (Don Pettit) هم خوانی دارد:

هر بار که من دکمه کنترل اکسیژن را می فشردم، دریچه ای را باز می کردم و از دو فضا نورد خسته داخل کپسول استقبال کردم، بویی عجیب و غریب احساسات شامه مرا جلب می کرد. در ابتدا، من کاملاً نمی توانستم آن را پیدا کنم. حتماً از مجاری هوایی وارد شده است که محفظه را متصل می کند، بعد متوجه شدم که این بو روی لباس، کلاه ایمنی، دستکش و ابزار آنها است و بیشتر از پارچه ها بود تا سطوح فلزی یا پلاستیک است.

توصیف این بو دشوار است. قطعاً آن رایحه معادل بویایی زمینی ندارد تا مثل یک ظرف غذای جدید بتوان آن راتوصیف کرد. بهترین توصیفی که می توانم از آن بیان کنم فلز است، یک احساس فلزی شیرین و دلپذیر. مرا به یاد تابستان های شیرین دانشکده می انداخت، جایی که من ساعت ها با مشعل جوشکاری مشغول تعمیر و ساخت تجهیزات سنگین بودم. آن رایحه مرا به یاد لذت شیرین جوشکاری می انداخت. آن رایحه، رایحه فضا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *