اخبار

استایل ، عطر و تیپ شخصیتی چه ارتباطی با هم دارند؟

عطر و تیپ شخصیتی

رایحه ای که شما از فروشگاه عطر انتخاب می کنید قرار نیست فقط لباس و بدن شما رو خوشبو کند، بلکه داستان شما را روایت می کند. عطر در واقع آخرین عنصر تکمیل کننده استایل شما است که شخصیت و روحیه شما را تعریف می کند.

عطر، احساسات و حافظه همیشه به هم پیوند خورده اند، وقتی بوی چیزی را احساس می کنید مغز شما آن احساس را ضبط می کند، بنابراین وقتی دوباره آن بو را تجربه می کنید خاطرات اولین باری که با آن بو رو به رو شده اید برایتان تداعی می شود.

اگر یک آقای خوشتیپ هستید احتمالا هنگام خرید عطر تمایل دارید از بهترین ادکلن های مردانه انتخاب کنید، یا اگر بخواهید برای مادر عزیز خود یک هدیه بخرید حتما دوست دارید بدانید بهترین ادکلن های زنانه کدام هستند؟ اما اکثر اوقات تاثیری که بوییدن عطر ما بر دیگران می گذارد را نادیده می گیریم.

شاید ارتباط عطر و تیپ شخصیتی همیشه مطرح نبوده است و جایی درمورد این مساله نخوانده باشیم. اما به طور کلی تحقیقات نشان می دهد که ۷۵٪ از احساسات ما ناشی از آنچه بو می کنیم است و احساسات از این طریق ۱۰۰ برابر بیشتر از دیدن و شنیدن در خاطر می ماند، پس بوی عطری که استفاده می کنیم بی ارتباط به روحیات ما نیست.

تاریخچه عطر

تاریخچه عطر

عطر تاریخچه طولانی و جذابی دارد؛ بیش از ۶۰۰۰ سال است که بشریت از عطر استفاده می کند. اولین نمونه های آن به بین النهرین بر می گردد جایی که از سوزاندن چوب های معطر برای ارتباط با خدا استفاده می شد. عطرهای باستانی دارای روغن بودند و اولین باری که روغن های عطری با الکل مخلوط شدند تا آنچه را که ما به عنوان عطر مدرن می شناسیم ایجاد شود، در قرن ۱۴ در مجارستان بود، ترکیب حاصل را آب مجارستان می نامیدند و ملکه الیزابت آن را می نوشید.

 

عطر و مد برای اولین بار هنگامی که پل پوآرت عطر خود را در اوایل سال ۱۹۰۰ راه اندازی کرد با هم همراه شدند، اما این کوکو شنل است که در ادامه مهم ترین عامل نگه داشتن عطر و مد در کنار یکدیگر بود.

 

عطر ها از نظر رایحه به ۴ دسته اصلی تقسیم می شوند؛ Floral، Fresh، Woody و Oriental. این چهار دسته ی کلی به رایحه های خاص تری مانند مرکبات، چرم، اقیانوس و غیره تقسیم می شوند.

 

برای یک انتخاب بهتر هنگام خرید عطر از فروشگاه عطر و ادکلن ، چه سوالاتی از خودتان می توانید بپرسید :

 

  • آیا این نام عطر یا حتی برند است که شما را ترغیب به انتخاب آن می کند؟
  • آیا زیبایی بسته بندی عطر شما را به سمت خود جذب کرده است؟
  • آیا نظر و توجه دیگران در انتخاب شما تاثیر گذار است؟

 

دلایل زیادی وجود دارد که شما می توانید عطر خاصی را انتخاب کنید و دقیقا به همین خاطر است که انتخاب عطر می تواند تا حدی تیپ شخصیتی شما را آشکار کند.

 

تطابق استایل، عطر و تیپ شخصیتی

 

تطابق استایل، عطر و تیپ شخصیتی

 

نمی توانید تاثیر تیپ شخصیتی خود را بر استایلی که دارید نادیده بگیرید. عطر هم بخشی از استایل شماست و در نهایت قسمتی از معرفی شما را برعهده دارد. شما به کدام یک از موارد زیر نزدیک تر هستید؟ با عطر مناسب، استایل خود را تکمیل کنید، زیرا هر یک از این تیپ ها عطر متفاوتی را می طلبند.

 

کلاسیک، آرام، دراماتیک، خلاقانه، سرکش، شیک.

 

  • کلاسیک : رایحه گل های تازه و عطرهای آلدئیدی مانند :
  • Arpege by Lanvin  ،Blanche by Byredo by ، Dior J’Adore by Christian Dior ،White Diamond byeElizabeth Taylor and Chanel No. 5
  • آرام : رایحه چوب و عطرهایی که از دل زمین خبر می دهند، مانند :
  • Aqua Allegoria by Guerlain ، Gris Clare by Serge Lutens ، Walk On Air by Kate Spade ، Chance Chanel Au Fraiche.

 

  • دراماتیک : رایحه های گل های شرقی، مشک و عنبر مانند :
  •  Opium by Yves Saint Laurant ،Carnal Flower by Frederic Malle ،Habit Rouge by Guerlain ،Flowerbomb Nectar by Viktor & Rolf.

 

  • خلاقانه : رایحه های متفاوت گل، ادویه، چوب مانند :
  • B Balenciaga by Balenciaga, Eau de Lierre by Diptique, Devin by Aramis, Vent Vert by Balmain, Baccarat Rouge by Francis Kurkdjian

 

  • سرکش : رایحه چرم، چوب و وانیل مانند :
  • Cuir de Ruisse by Chanel, Lolita Lempicka by Lolita Lempicka, Angel by Thierry Mugler, Victoria Secret Noir by Tease Victoria’s Secret, Coffeeze by J.U.S.

 

  • شیک : عطرهایی متمایز و الگانت، چوب و خزه، بلوط و ترنج مانند :

 

Knowing by Estee Lauder, Good Girl by Carolina Herrera, French Affair by Ex Nihilo, No. 19 by Chanel, Bottega Veneta Knot Aeau Absolue by Bottega Veneta.

 

اگر خانم هستید، احتمالا انتخاب عطر به مراتب باز هم برای شما مهم تر و درنتیجه سخت تر است، عطرهای زنانه که نوت های ملایم و نسبتا شیرینی از گل های سوسن، یاس و یا انواع رز دارند برای اکثر افراد جالب توجه است و می تواند یک گزینه بسیار مناسب برای مهمانی ها و همچنین استفاده روزمره باشد :

 

  • Pleasures by Estee Lauder, Iris Poudre by Frederic Malle, Bluegrass by Elizabeth Arden, Elixir Pour Femme Essence by Roja Parfums.

انواع عطر و تیپ شخصیتی

انواع عطر و تیپ شخصیتی

تیپ ھای حسی-قضاوتی

چهار نوع تیپ شخصیتی SJ شامل  ESTJ- ISTJ- ESFJ- ISFJ

این تیپ افراد بسیار در مقابل تغییر مقاوم هستند و ثبات را بر هر چیزی مقدم می دانند و معمولا عطر و رایحه ای خاص را به عنوان امضای خود همیشه همراه دارند و از آن جایی که اکثرا از یک رایحه استفاده می کنند انتخاب شدن آن رایحه معمولا داستانی به همراه دارد برای مثال هدیه گرفته اند یا از طریق تجربه، تحقیق و تفکر زیاد اقدام به انتخاب آن کرده اند. تنها یک دلیل قانع کننده آن ها را مجاب به تغییر عطرشان خواهد کرد.

تیپ ھای حسی-ادراکی

چهار نوع تیپ شخصیتی SP شامل  ESTP- ISTP- ESFP- ISFP

آن ها از تجربه ی رایحه های متفاوت نمی ترسند. احتمال دارد تعداد زیادی عطر داشته باشند که یا خود خریده اند یا هدیه گرفته اند، خرید عطر و ادکلن برای آن ها مسئله مهمی نیست و به راحتی می توانند با یک جست و جو در بازار عطر های جدیدی را امتحان کنند و لذت ببرند.

اگر STP باشند، یک چارچوب خوب و یک معیار منطقی برای تصمیم گیری در مورد عطر دارند. اگر SFP باشند، ارزش های درونی به آن ها کمک می کند تا بهترین گزینه عطر را انتخاب کنند.

تیپ ھای شھودی- قضاوتی

     چهار نوع تیپ شخصیتی NJ شامل  ENTJ- INTJ- ENFJ- INFJ

رایحه های مختلف و متفاوتی را می پسندند و به راحتی متوجه می شوند که آیا این رایحه به آن ها می آید یا خیر. عطر بخشی از دیدگاه و سبک آن هاست. ممکن است عطری را که می دانند مناسب آن ها نیست هدیه بگیرند اما به علت رابطه با هدیه دهنده آن را استفاده می کنند.

تیپ ھای-شھودی-ادراکی

    چهار نوع تیپ شخصیتی NP شامل  ENTP- INTP- ENFP- INFP

علایق بسیار متفاوتی در این دسته وجود دارد از آنان که به سختی و با دقت زیاد رایحه مورد نظر خود را انتخاب می کنند تا آنان که اهمیت آنچنانی به عطر نمی دهند و ممکن است رایحه را عامل ناچیزی بدانند که ارزش زمان و تلاش را ندارد.

رایحه و شیمی بدن شما

رایحه و شیمی بدن شما

شیمی بدن شما می تواند تا حدودی بوی عطر را تغییر دهد، به همین دلیل قبل از خرید رایحه حتما آن را روی پوست اسپری کنید و به بوییدن در شیشه عطر اکتفا نکنید.

شیمی بدن شما در کنار سبک استایل و تیپ شخصیتی سومین عامل مهم انتخاب عطر است. ممکن است یک عطر از دو وجه دیگر کاملا مناسب شما باشد اما با شیمی بدن شما سازگار نبوده و پس از اسپری بوی متفاوت و یا حتی ناخوشایندی به جای بگذارد.

در هر صورت ممکن است در مقاطع زمانی مختلف از بوییدن عطرهای زیادی لذت ببرید اما هیچوقت حسی که رایحه ها به افراد منتقل می کند را دست کم نگیرید، بوی شما به جا می ماند! از خودتان ردی در یادها بگذارید که به شما شبیه باشد و از شخصیت منحصر به فردتان چیزی بگوید.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد و بتوانید عطر مناسب شخصیت خودتان را از فروشگاه تخصصی عطر و ادکلن مندلیف خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *