نقد و بررسی

بررسی ادو پرفیوم آمواژ گلد

سلاطین عطرسازی هزارویک عطر خوش‌رایحه روانه بازار کرده‌‌اند، اما در بین این عطرها، کمتر عطری را سراغ داریم که رایحه‌ای خاص داشته باشد و به نگین درخشانی در صنعت عطرسازی تبدیل شود. «ادو پرفیوم آمواژ گلد» (Amouage Gold)، یکی از این عطرها است. این عطر افتخاری در کارنامه برند عطرسازی آمواژ به حساب می‌‌آید و گفته می‌شود که عطرسازان درجه یک و تراز اول آرزو دارند تا در سرتاسر عمر خود، تنها یک عطر، با ویژگی‌های «آمواژ گلد» روانه بازار کنند. این ویژگی‌ها بهانه‌ای شد تا در ادامه نگاهی به «آمواژ گلد» داشته باشیم و از رایحه‌های خوش این عطر منحصربه‌فرد با شما صحبت کنیم.

چرا ادو پرفیوم آمواژ گلد عطری خاص است

باوری در میان طرفداران عطر وجود دارد که هر علاقه‌مند به عطری باید دست‌کم یک بار در عمر خود، ادو پرفیوم آمواژ گلد را امتحان کند. محبوبیت این عطر به اندازه‌ای است که در دنیای عطرسازی به آن «طلای مایع» گفته می‌شود. به لحاظ رایحه نیز طرفداران دو آتشه عطرها و ادکلن‌های ترازاول، افسونگری این عطر را برابر با «شنل نامبر فایو» (Chanel No 5)، می‌دانند. در نتیجه به جرأت می‌توان گفت ادو پرفیوم آمواژ گلد، یکی از برترین عطرها با رایحه‌ گل‌ها در قرن ۲۰ میلادی است و بدون شک آوازه این عطر در قرن ۲۱ میلادی نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

برند «آمواژ» بر خلاف بیشتر برندهای معتبر سابقه‌ای دیرینه ندارد و این برند در سال ۱۹۸۳ بوسیله سلطان عمان راه‌اندازی شد. این برند همزمان با افتتاح، دو عطر «گلد وُومَن» (Gold Woman) و «گلد مَن» (Gold Man)، را روانه بازار کرد. این دو عطر در نظر هواداران عطر در دنیای عرب و عطردوستان اروپایی و آمریکایی درخشید و آوازه‌ای برای برند «آمواژ» فراهم کرد. موفقیت این عطرها بی‌دلیل نبود چرا که سلطان عمان برای ساخت عطر‌های ترازاول این برند «گای رابرت» (Guy Robert)، عطرساز پرآوازه را به خدمت احضار کرد.

اگر به دنیای عطرسازی علاقه داشته باشید، به احتمال زیاد «گای رابرت» را می‌شناسید، این چهره سرشناس ساخت عطرهای تراز اولی مانند «هرمس کالش» (Hermes Caleche)، «دیور دیوراسنس» (Dior Dioressence) و «روشاس مادام روشاس» (Rochas Madame Rochas) را در کارنامه‌اش دارد و این عطرها در گروه محبوب‌ترین عطرهای دنیا قرار گرفته‌اند. پس از شرف‌یابی «گای رابرت» به محضر سلطان عمان، دستوراتی به وی برای ساخت عطری خاص داده شد. سلطان عمان در این دستورات تأکید کرد که «گای رابرت» موظف شده تا عطری بنا به سلیقه خودش برای برند «آمواژ» بسازد. سلطان برای ساخت این عطر خاص، دست و دلبازی به خرج داد و به لحاظ مالی منابع نامحدودی را در اختیار او قرار داد.

CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v62), quality = 85

همان‌گونه که حتماً در جریان هستید، داشتن منابع مالی نامحدود برای ساخت عطر، رؤیای هر عطرساز بزرگی است. در نتیجه «گای رابرت» از این فرصت نهایت استفاده را کرد تا عطری روانه بازار کند که رایحه خوش این عطر برای همیشه در ذهن‌ها ماندگار شود و نام و آوازه این عطرساز ترازاول تا ابد در ذهن هواداران عطر، باقی بماند.

این عطرساز برجسته برای ساخت عطر جدیدی که سفارش تولید آن را دریافت کرده بود، سنگ‌تمام گذاشت و عطری را برای «آمواژ» ساخت که تاکنون نظیر آن را برای هیچ برندی تولید نکرده بود. در نهایت ماحصل این تلاش در قالب عطری با نام «آمواژ گلد» روانه بازار شد. جالب است بدانید «گای رابرت» در جایی گفته بود «آمواژ گلد» بهترین عطری است که وی در طول عمر خود ساخته و این عطر از زمان عرضه به بازار تاکنون به نمادی از اشرافیت تبدیل شده و همان‌گونه که اشاره کردیم، به اندازه‌ای محبوبیت دارد که طرفداران به آن «طلای مایع» می‌گویند.

محبوبیت عطر «آمواژ گلد» به اندازه‌ای بود که آوازه این عطر در کمترین زمان ممکن، مرزها را پشت سر گذاشت و پس از محبوبیت در دنیای عرب، به یکی از محبوبیت‌ترین عطرها در میان دیپلمات‌ها و افراد برجسته اروپا و آمریکا تبدیل شد. این روزها عطر «آمواژ گلد» به نشانه افتخار خانواده سلطنتی عمان تبدیل شده و سیاست‌مداران و شخصیت‌های برجسته‌ای که از عمان بازدید می‌کنند، یک شیشه عطر «آمواژ گلد» به عنوان پیشکش دریافت می‌کنند تا بوی خوش این عطر، یادآور مهمان‌نوازی خاندان پادشاه عمان باشد. جالب است بدانید ولادمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، یکی از طرفداران دو آتشه عطر «آمواژ گلد»‌به حساب می‌آید.

از تاریخچه ساخت ادو پرفیوم «آمواژ گلد» برای شما گفتیم و مطمئن هستیم با خواندن این تاریخچه جالب به این فکر افتاده‌اید که «گای رابرت» برای ساخت این عطر افسانه‌ای از چه رایحه‌هایی کمک گرفته است. به لحاظ رایحه، عطر «آمواژ گلد» در گروه عطرهای «گل آلدهید» (aldehyde floral)، قرار می‌گیرد. به این ترتیب رایحه آغازین این عطر با بوی خوش آلدهید و گل‌های معطر آغاز می‌شود. همان‌گونه که حتماً در جریان هستید «شنل نامبر فایو» نیز به لحاظ رایحه در این دسته قرار دارد. این عطر کلاسیک در سال ۱۹۲۱ روانه بازار شد و از آن زمان تاکنون فرمول ساخت آن دستخوش تغییرات زیادی شده و بویی که از آن به مشام می‌رسد با چیزی که در ابتدا شاهد آن بودیم، تفاوت‌های زیادی دارد.

اما در ادو پرفیوم «آمواژ گلد» با عطری طرف هستیم که رایحه دل‌انگیز آن از عطری کلاسیک حکایت دارد و رایحه‌‌های به خدمت گرفته شده در آن از گل‌های تازه چیده شده فرانسوی بدست آمده است. از آنجایی که برند «آمواژ» ریشه‌ای عربی دارد، در این عطر شاهد حضور رایحه رزین‌های بسیار خوشبویی هستیم که مردمان عمان برای سده‌های متمادی از این رزین‌های معطر استفاده می‌کنند.

برند «آمواژ» برای اینکه مخاطبان زن و مرد خود را راضی نگه دارد، این عطر اشرافی و لوکس را در دو نسخه «آمواژ گلد وومن»، برای خانم‌های خوش‌سلیقه و «آمواژ گلد مَن» برای آقایان خوش‌تیپ روانه بازار کرده است.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم از طرفداران عطرهای لوکس و لاکچری هستید و اطلاعات جالبی از ادو پرفیوم آمواژ گلد می‌دانید، این اطلاعات سودمند را در قسمت نظرات با ما و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *