اخبار

عطر و طعم هندوستان

دراینجا قراراست، مجموعه طعم هنده ها، ترکیبات عطر و طعم های غیر معمول و متمایز را از غذاهای مختلف درهندوستان بررسی کنیم که درابتدا با روند رایج  فعلی در عطرسازی نیز ارتباط برقرار می کنند، همچنین بر فرهنگ بویایی کلی مردم نیز تأثیر می گذارد و می توانند برای عطر سازان در ایجاد ترکیبات با رایحه های مطلوب، مفید، خلاقانه و الهام بخش باشند.

اعتیاد، کلمه رایج عطر سازی امروز است که پیش از این از طریق نت های شیرین رواج پیدا کرده بود. صنعت عطر در جستجوی مواد و رایحه های جدید است، رایحه های جوانتر و کشف نشده ای که از طریق روش های بهینه در آشپزی ثابت شده است که  مصرف کننده را ترقیب می کند تا دو یا سه ثانیه بیشتر از زمان معمول آن رایحه را استشمام کند و ذهن آن ها را به سمت جزئیات و ترکیبات منحرف می کند و به آنها فرصت می دهد تا هوشیاری و شور و اشتیاقی را که در خلقت آن رایحه نهفته است را کشف کنند. الگوی طرح اعتیاد از توسعه رایحه، تغییرات سریع در الگوهای سلیقه و روندهای بسیار نوسانی تمایل جامعه را به دنبال دارد و باعث می شود تا عطر سازان خلاق تر شوند و موجب می شوند برند ها به ریسک های بزرگتری دست بزنند. شاید عطر و طعم نهفته در غذا های بکر و خوشمزه محلی، کلید تولید رایحه های اعتیاد آور فردا باشند؟

پیشینه

تفاوت های منطقه ای باعث ایجاد تنوع بسیار زیاد در هر دو مسئله طعم و مواد تشکیل دهنده مورد استفاده در پخت و پز غذا های هندی شده است، به ویژه در آداب و رسوم آشپزی هندوها و جینزها که متکی بر گیاه خواری هستند و در مقابل، جامعه مسلمانان که در طبخ و مصرف غذاهای گوشتی دارای سنت دیرینه هستند. هرچه شما عمیق تر نگاه کنید، راجع به سبک های آماده سازی و تکنیک های پخت و پز منحصر به فرد هر منطقه، شهرستان و حتی شهر ها لحظه به لحظه ویژگی های دقیق تری می توانید پیدا کنید. کاری، که یکیاز شاخصه های هند است حتی یک کلمه هندی نیست بلکه یک سوء تفاهم ادبی حاصل استعمار انگلیسی است و برای این اصطلاح به معنای سس ادویه دار به کار می رود. با این حال، به طور کلی، می توانید بگویید که محصولات محلی و از همه مهمتر ادویه جات و ترشی جات نقش کلانی را در چرخه مواد غذایی در سراسر کشور هند بازی می کنند، از طرفی، تمایل به حفظ چربی ها در غذا و مقابله با روش های پخت و پز سنتی مانند تنور های خشتی که حالتی کبابی ایجاد می کند، سبزی و ارگانیک بودن غذا از اهمیت بالایی در هند برخوردار است.

ویژگی های بارز آشپزی هندی کاملا بر خلاف غذا های آسیای شرقی است که غالباً ذائقه های مختلف را تا جایی که هویت خاص خود را از دست دهند با هم مخلوط می کنند. در هند احترام به مزه ها و ادویه ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است، برای مثال سس های کاری طوری طبخ می شود که می توانید تک تک مواد تشکیل دهنده آن را تشخیص دهید و بدانید دقیقا چه چیزی در بشقاب شما ریخته شده است. اما اقلام مورد مصرف در غذای هندی تعیین کننده سطح هیجان و فراوانی اغذیه است که همیشه احساسات مصرف کننده نشانگر این مسئله است، با داشتن طعم قوی و تأثیر زیاد حتی در عرصه حوزه بهداشت روان فرد مصرف کننده اثر گذار است. برای مثال میزان قوت طعم در غذا های آلمانی بسیار پایین است و برای رسیدن به اندازه ای مشخص از طعم و مزه، نیازی به اضافه کردن چاشنی نامتناسب برای مصرف کننده به منظور رسیدن به همان حس غنی روی زبان دارد. بهترین مثال از آشپزی هندی که همیشه خود نمایی می کند ترکیب بی نقص بین ادویه های گرم و چربی های مجلل و نرم مانند روغن های حیوانی و شیر نارگیل است.

گاج کاریتا یا هویج ریتا

یک ظرف مزه مبتنی بر ماست است، که اغلب برای خنک کردن و رهایی از غذاهای تند مصرف می شود، که با هویج رنده شده که به همراه دانه خردل خرد شده و زیره در روغن حیوانی در تابه می ماند تا پس از تفت دادن بلافاصه به آن ماست اضافه می شود.

عصاره هویج مدتهاست که در تولید انبوه عطر استفاده می شود، غالباً در ترکیب با زنبق و سوسن برای ایجاد بافت مخملی خشک، گرم و پنبه ای استفاده می شود. اما چرا ما چیزهای تازه تر و با تاثیر برجسته تر را با هویج امتحان نمی کنیم! برای یافتن آنها باید تلاش سختی انجام پذیرد. آنچه که در مورد الگوی ریتا در مواد غذایی بسیار هوشمندانه است تضاد شیرینی موجود در هویج با سایه هایی از اومامی (یکی از پنج طعم اصلی) و ادویه های معطر در پس زمینه بشقاب شماست همچنین که ترش بودن ماست زبان شما را با خنک کننده های شیمایی تسکین می بخشد. چرا چنین چیزی به عنوان یک عطر نباید عرظه شود؟ رایحه هویج تند که در لسی (نوعی نوشیدنی اصیل هندی)  یخ زده قرار دارد  با طعم زیره خشک برای اسپری دلپذیر ریتا روی پوست که مطمعنا طرفدار های بسیاری بدست خواهد‌ آورد.

نان پیشاور

این نان نام خود را از منطقه پیشاور پاکستان که بر اساس گزارشات منبع اصلی آن است گرفته شده است.  این نان یک نوع نان لواش تخمیر شده سنتی است که از پودر نارگیل، کشمش و آجیل پوشیده شده است که در یک تنور سنتی هندی پخته شده است.

افراد آگاه درانتخاب رایحه ها در خرید عطر همیشه موفق تر هستند و همین موجب متنوع تر شدن اجناس فروشگاه ها و همچنین ایجاد شور و اشتیاق خرید بیشتر در مردم شود. رایحه نارگیل مدتهاست که یکی از اصلی ترین پایه های فرمولاسیون عطر های ویکتوریا سکرت (Victoria’s Secret) محسوب می شود، در حالی که رایحه برنج و نان نیز در این رده بندی قرار دارد سوال اصلی این است که چگونه این رایحه ها با هم ترکیب می شوند؟ رایحه میوه خشک عسلی در عطر (Frapin 1270) را با رایحه مخمر و گندم در عطر های (۳۲ Venenum) و (Miracle Of Roses) برای ایجاد عطر و طعم مرطوب، خشک و گرمسیری با خوراکی های میوه ای مخلوط می کنند، توجه به چنین ترکیبی می تواند نشان دهنده شیوه ترکیب رایحه های پیچیده است.

گوشت پالاک (گوشت گوسفند و کاری اسفناج)

این غذا متشکل از کاری اصیل شمال هند است که می توانید در کنار گوشت پخته شده گوسفند در اسفناج و ادویه به همراه فلفل سبز، سیر، گارما ماسالا، زنجبیل، زردچوبه و گشنیز پخته شده است.

رنگ سبز از زمان آغاز مجموعه (Tom Ford Les Extraits Verts) در سال ۲۰۱۶ روند صعودی داشته است، نه تنها به دلیل چرخه های اجتناب ناپذیر تفسیر مدرنیته در مقابل سنت گرایی بلکه بی شک از دیدگاه های عاطفی جدید نیز بر ارزش محیط طبیعی و معنای طبیعت و رواج سلیقه های طبیعی ارتباط مستقیمی دارد. از آنجا که ما از کودکی در طبیعت شروع به کسب تخصص بیشتر در بوهای سبز می کنیم از برگ درختان و گیاهان گرفته تا خیار، جلبک دریایی و گوجه فرنگی، صمیمیت این رایحه ها تا ابد با ما باقی خواهد ماند، اسفناج به دلیل ویژگی های ملایم، سبک و معطر آن یک مدعی آشکار بر این مسئله است که ما از دیر باز ارتباط خاصی با رنگ و رایحه های سبز آن داریم. در حال حاضر تنها عطر شناخته شده با رایحه اسفناج (Our Modern Lives Green) است. رایحه های سبز همیشه تازه هستند، مطمئناً فضایی در بازار برای رایحه های رایحه سبز و پر قدرت وجود دارد. این همان چیزی است که شما با غذای گوشت پالاک بدست می آورید، همه رایحه های غنی معمول از یک غذای کلاسیک هندی، اما با اضافه شدن پوره اسفناج گرمی و رایحه ویژه ای را لمس خواهید کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *