اخبار, برندها

فروشگاه عطر سانتا ماریا نووِلا؛ فلورانس، ایتالیا

اولین مرحله از تاسیس فروشگاهی به نام افیسینا (Officina) که بعداً به سانتا ماریا نوولا (Santa Maria Novella) تبدیل شد را می توان در سال ۱۲۲۱ ردیابی کرد. زمانی که راهب های دومینیکن با ورود به فلورانس، صومعه خود را درست در خارج از دروازه شهر بنا کردند. اندکی پس از آن، آنها شروع به مطالعه و آزمایش خواص گیاهان دارویی که در باغ هایشان در کنار صومعه رشد کرده بودند کردند. داروهایی که از این راه بدست آمده بود شامل داروها، مرهم ها و پمادها بودند که در ابتدا برای بیمارستان کوچک صومعه در نظر گرفته شده بود و عمدتا برای حفظ سلامتی راهب ها و سایر اعضای جامعه مورد استفاده قرار می گرفت.

در سال ۱۶۱۲ راهب فرا آنجیولو مارسیسی (Fra Angiolo Marchissi) داروخانه ای را برای عموم مردم افتتاح کرد و بدین ترتیب درآمد کسب می کرد، دوک بزرگ توسکانی که به استخراج نت ها به عنوان استعداد فرخنده ای توجه می کرد، حق داشتن داروخانه عمومی را به واسطه داشتن عنوان والای سلطنتی بدست آورد و دومینیکن ها رسما فعالیت تجاری خود را با فروش مستقیم محصولات درمانی و یومیه خود آغاز کردند. بنابراین عطر و ادکلن دارویی مقدس مری نوولا (Perfume and Pharmaceutical Oficine of Holy Mary Novella) با نامی متولد شد که به جای جنبه درمانی، بیشتر الهام بخش زوایای معنوی درمان بود.

در هر صورت، اگر حقیقت داشته باشد که اولین دریافت کننده گواهی نامه برند دومینیکن، کاترین مدیسی(Caterina de ‘Medici) بوده است این عمل در آن زمان بسیار حیرت انگیز بوده، نجیب زاده فلورانسی که تاج گذار ملکه فرانسه بود و برای راهب ها رایحه ای ساخت معروف به آکوا دِلا رِجینا(Acqua Della Regina) به معنای رایحه ملکه که امروز با نام رایحه سانتا ماریا نولا (Santa Maria Novella) شناخته می شود.

در طول قرن هجدهم، شهرت محصولات و فرمولهای توسعه یافته توسط راهب ها به کشور های بسیار دوری چون روسیه، هند و چین گسترش یافت. در سال ۱۸۸۶ پس از مصادره اموال کلیسا توسط دولت، برای نخستین بار کنترل به دست شخص غیر روحانی افتاد، سزار آگوستو استفانی (Cesare Augusto Stefani) خواهرزاده آخرین راهب دومینیکن که مدیر دفتر افیسینا (Officina) بود. در سال ۱۹۹۱ یوجنیو آلافندِری (Eugenio Alphandery) به مدیریت افیسینا (Officina) درآمد، سنت و نوآوری از ابتدا شعار او بود و این اصل هم برای گسترش دامنه محصولات و هم برای باز کردن مغازه ها در خارج از کشورمثمر ثمر واقع شد. پس از ۴۰۰ سال تجارت بی وقفه در ساختمان واقع در ویا رجینالدو جولیانی(Via Reginaldo Giuliani) این سنت ماندگار و تجدید شد.

هنوز هم مواد اولیه با بالاترین کیفیت مورد استفاده قرار می گیرند و هنوز روندهای صنعتی پدر داروساز دنبال می شود، اما این شرکت از فناوری مدرن و تجهیزات پیشرفته هنری بهره می برد. در سال ۲۰۱۲، افیسینا (Officina) یا همان سانتا ماریا نوولا (Santa Maria Novella)  تولد ۴۰۰ سال فعالیت بی وقفه خود را جشن گرفت. این ساختمان تاریخی از طریق دلا اسکالا(Della Scala) با هدف بازگرداندن ظاهر اصلی به اتاق ها کاملاً مرمت شده است. در ماه مه ۲۰۱۴ مکان بسیار ویژه ای برای افیسینا (Officina) افتتاح شد: باغ سانتا ماریا نوولا (Santa Maria Novella) هم اکنون یادآور هورتوس کنکولسوس (Hortus conclusus) به معنای باغ محصور است که در قرن ۱۳ توسط راهبان دومینیکن در اطراف صومعه کاشته شدند.

در طول طراحی باغ، با هدف بهبود حواس بیننده پیاده راه هایی در اطراف درختان، گل ها و گیاهان دارویی ایجاد شده. در قسمت مرکزی باغ، گیاه گل حنا (Balsamite Major) که به برگ انجیل نیز شناخته می شود وجود دارد، گیاه دارویی که توسط راهبان دومینیکن برای تهیه رایحه ها و دارو ها و مرهم های دارویی برای سالها استفاده می شد. ملکه عطر ها، روزا نوولا (Rosa Novella) است، نوعی گل رز ترکیبی فرانسوی که خالق آن، آقای روبرتو کاوینا (Roberto Cavina)، آن را به طور اختصاصی به سانتا ماریا نوولا (Santa Maria Novella) اهدا کرده بود. به طور سنتی، یک باغ کوچک میوه و سبزیجات توسط کارخانه احداث شده و رشد آن به دنبال ریتم طبیعت است تا بازدید کنندگان بتوانند از میوه های هر فصلی استفاده کنند. امروز سانتا ماریا نوولا (Santa Maria Novella) محصولات خود را نه تنها در فلورانس بلکه در شهرهای اصلی ایتالیا و اروپا به فروش می رساند، همچنین در ایالات متحده آمریکا، روسیه، ژاپن، کره جنوبی ، تایوان و اندونزی فروشگاه های اختصاصی خود را دایر کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *