متفرقه

قدرت قیمت گذاری

قدرت قیمت گذاری، پدیده ای که به خوبی برای تحلیلگران مالی و مدیریت عمومی شناخته شده است. این پدیده نشان دهنده عملکرد یک شرکت برای افزایش قیمت های خود در دوره های فشار اقتصادی است. حال مسئله ای که ما آن را به راحتی می فهمیم این است که برند ها برای جبران افت فروش قیمت ها را افزایش می دهند. همه شرکت ها از این ظرفیت برخوردار نیستند، فقط برند هایی که می دانند چگونه بدون اینکه مشتری متوجه شود، محصولات خود را با قیمت بالاتر بفروشند می توانند ادعا کنند که دارای قدرت قیمت گذاری بسیار خوبی هستند.

برند های بزرگ و لوکس این توانایی را دارند که روی اهرم قیمت مانور دهند. به همین دلیل است که غول های این بازار با بهره گیری از مقام پیشرو خود، باعث شدند تا قیمت ها در طی بحران سلامتی افزایش یابد. طبق بررسی که توسط تحلیلگران اعتبار سوئیس به دست آمده و توسط مجله چالش ها (Challenges magazine) فاش شده است، لوئیز ویتون (Louis Vuitton) در بازارهای اصلی خود برای یک سال قیمت های خود را هشت درصد افزایش داده است. این بررسی نشان می دهد که بیشترین افزایش این رقم در ماه مه گذشته رخ داده است، پنج درصد افزایش در یک ماه. شانل (Chanel) و گوچی(Gucci) نیز از این شیوه برای افزایش حاشیه سود استفاده کردند.

داشتن قدرت قیمت گذاری خوب به یک موضوع مهم تبدیل شده است که می تواند مرغ تخم طلای برند ها درزمان بحران باشد. در واقع توانایی یک شرکت در عبور از افزایش قیمت ها بدون از دست دادن سهم بازار به آن اجازه می دهد تا خود را متمایز کند و ارزشش را حفظ کند. ژرارد مولین (Gérard Moulin)، رئیس مدیریت سهام در موسسه مشاور مالی آمپلِجست (Amplegest) در پاریس و متخصص قیمت گذاری در فرانسه طی ۱۵ سال گذشته متقاعد شده است که قدرت قیمت گذاری نشان دهنده تعادل مطلوب قدرت با احترام به مشتریان است و این راهی برای رهایی خود از چرخه ها و روشی سازگار با تغییرات ویژه با توجه به اهمیت روزافزون کشور چین است، این متخصص به سایت مدیریت ثروت (Wealth Management) گفت: برای استفاده از این ظرفیت، برند ها باید از شناخت قدرت، دانش خاص و به طور عمومی تر از توانایی ایجاد موانع ورود استفاده کنند که غلبه بر آن برای رقبا مطمعنا دشوار است و راز اجرای کامل این دانش ها این است که در ابتدا از سرمایه گذاری های قابل توجه بهره مند شوید. وی افزود: سرمایه گذاری در برند یا سبد خرید برند یکی از عوامل تعیین کننده توانایی تعیین قیمت است.برای مثال یک عینک از یک برند لوکس می تواند چهار برابر گران تر از یک عینک با مشخصات فنی تقریباً یکسان از یک برند کمتر شناخته شده به فروش برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *