نت و رایحه

نت های تونکا در عطرها و ادکلن ها را بیشتر بشناسید

تونکا

دانه‌های تونکا دانه‌های میوه‌های درختان بزرگی هستند که در غرب و جنوب شرقی آمریکای لاتین و با نام علمی دیپتریکس اودوراتا شناخته می‌شوند. بزرگ‌ترین صادرکنندگان تونکا ونزوئلا، برزیل و نیجریه هستند.

فرایند عصاره‌گیری از قسمت بودار تونکا شامل چیدن میوه، خشک کردن و آنگاه خواباندن دانه‌ها در الکل به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت می‌شود. زمانی که دانه‌ها متورم می‌شوند،‌ از الکل بیرون آورده شده و دوباره خشک می‌شوند. آنگاه دانه‌ها شروع به خشک و چروک شدن می‌کنند و ساختار کریستالی روی سطح آنها ظاهر می‌شود که همان کومارین مشهور است. لایه کریستالی برای بسیاری از خریداران نشانه کیفیت است ولی این موضوع همیشه هم درست نیست. آزمایش صحیح کیفیت تونکا، فرایند بسیار طولانی مدت و پر هزینه‌ای است.

تونکا زمانی به عنوان رایحه غذاها و نوشیدنی‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت ولی پس از ممنوعیت استفاده از کومارین در خوراکی‌ها، امروزه تنها برای معطر کردن سیگار و در صنعت عطرسازی استفاده می‌شود. رایحه تونکا به خاطر توانایی‌اش در پنهان کردن بوهای ناخوشایند شناخته شده است و معمولاً در صنعت داروسازی در آماده کردن شربت‌های بدبو مانند روغن ماهی یا یدوفورم استفاده می‌شود.

تقطیر تونکا نتایج مطلوبی را به همراه ندارد بنابراین اصلی‌ترین روش استخراج این روغن خوشبو، حل کردن آن در الکل خالص تونکا ابسولوت است. تونکا ابسولوت در واقع کریستال نیمه سختی با رنگ زرد و قهوه‌ای است. بوی این ماده گرم، غنی و شیرین است و طعمی گیاهی دارد و سرشار از تن‌های آلوی خشک و کارامل است. گرچه کورامین ماده اصلی تشکیل دهنده تونکا ابسولوت است (۲۰ تا ۴۵ درصد)، برای گرفتن این عصاره تنها از تونکا استفاده نمی‌شود چرا که کورامین مصنوعی اکنون به مدت ۱۰۰ سال است که در بازار عطر مورد استفاده قرار می‌گیرد. تونکا ابسولوت در خیلی جهات ماده خاصی است و نمی‌توان ویژگی‌های منحصر به فرد آن را نمی‌توان تنها با کورامین شناخت.

تونکا ابسولوت یک تثبیت‌کننده است و این یعنی باعث ماندگاری طولانی‌تر اجزاء عطر روی پوست می‌شود. از این ماده برای اضافه کردن بوی شیرینی به عطر بدون استفاده از اجزاء گلی استفاده می‌شود. تونکا ابسولوت به خوبی با اجزاء مدیترانه‌ای و همچنین شرقی ترکیب می‌شود. نت هایی که به خوبی با تونکا ترکیب می‌شوند از این قرار است: ترنج، اسطوخودوس، مریم گلی، دارچین، هلیوتروپین، شمعدانی و بسیاری از سیلیکات‌ها و فنیل‌استات‌ها است.

عطرهای شناخته‌شده‌ای که از تونکا استفاده می‌کنند از این قرار هستند:

Guerlain Tonka Imperial

Dior Addict

Thierry Mugler A Men i Angel

Givenchy Amarige

Chanel Coco i Coco Mademoiselle

Versace pour Homme

Laura Biagotti Venezia

YSL Rive Gauche

Jean Paul Gaultier Le Male

Bvlgari Jasmin Noir

Dior Fahrenheit

Versace Blue Jeans

Azzaro Pour Homme

Victor & Rolf Antidote

Carolina Herrera Chic for Men

Calvin Klein Contradiction

Houbigant Fougere Royal

Guerlain Jicky, Joop Homme

YSL Kouros, Givenchy Pi Lolita Lempicka

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *