اخبار

وِتیوِر، یک نام، دو عطر

موقعیتی را تصور کنید که یک برند عطر عطری را عرضه می کند، آن را برای چند سال تبلیغ می کند، سپس آن را از تولید خارج می کند و ۴۰ سال پس از اولین عرضه، دوباره آن را با همین نام یا یک نام بسیار مشابه راه اندازی می کند. این دو عطر چقدر شبیه به هم خواهند بود؟

امروز خواهیم فهمید که دو عطر مردانه مشهور، وتیور لانوین (Vetyver Lanvin 1964) و وتیور لانوین (Vetyver Lanvin 2003) را معرفی کنیم که نمونه بارزی از این موضوع است.

من اولین بار زمانی ب عطر وتیور لانوین (Vetyver Lanvin 1964) آشنا شدم که مقاله ای در مورد عطر معروف مونسیِر لانوین(Monsieur Lanvin) نوشتم. نسخه های مختلفی از مونسیِر لانوین (Monsieur Lanvin) عرضه شد مثل فیگارو (Figaro) و لاواند (Lavande) که خیلی زود پس از اولین عطر منتشر شد. با بررسی نام، این ادکلن با تأکید بر نت های خاص و اصلی مونسیِر لانوین(Monsieur Lanvin) یعنی اسطوخودوس، وتیوِر و ترکیبی از مرکبات ایجاد شده است. بطری های هشت ضلعی همه با رایحه ای یکسان بودند، فقط در رنگ سر شیشه ها و نام های چاپ شده روی شیشه ها تفاوت بود.

عطر وتیور لانوین (Vetyver Lanvin 1964) با ترکیب مرکبات شیرین و ترش با رایحه غالب لیمو و آب نبات آبلیمو شروع می شود. خب، بگذارید تصور کنیم این یک ادکلن مرکبات کلاسیک است، اما پس از آن به طور ناگهانی عطر شخصیت خود را نشان داده و ادکلن با رودخانه ای از رایحه به سمت نارنگی ترش حرکت می کند، مثل  مونسیِر لانوین(Monsieur Lanvin) و سپس مسیر متفاوتی را طی می کند و به سمت کهربا و نعنا هندی، ادویه های بومی قدرتمند، نعنا هندی تیره و سایه های جزئی از رایحه های حیوانات که از قلب رایحه عطر شروع می شود و بسیار شبیه به تابویی تجربه نشده در دنیای عطر است، هر چقدر هم که عجیب به نظر برسد اما باز هم ارزش امتحان را دارد. بله، از نظر شدت ضعیف تر است و چندان شیرین نیست اما این تاثیری بر قدرت و پایداری عطر ندارد.

نت های عطر

نت های برتر: آلدئید، ترنج ، عصاره برگ نارنج، پرتقال، لیمو و رزماری

نت های میانی: میخک ، زنبق، یاس، برگ بو، گل رز، یلانگ یلانگ و دارچین

نت های پایه: چرم ، نعنا هندی تیره، خزه ، گل لادن، سدر، چوب صندل، لوبیای تنکا، وانیل و وتیور

وتیوِر لانوین (Vetyver Lanvin) جدید در سال ۲۰۰۳ ساخته شد که توسط عطر ساز های معروف فرانسوا روبرت (Francois Robert) و لنا پیروتی (Lena Pierotti) ساخته شد. اما به جای حلول دوباره روح همین عطر که در سال ۱۹۶۴ عرضه شده بود، عطر جدید به رایحه پرچمدار و رویای تابستانی برای مردانی بدل شد که طرفدار لانوین هوم ( Lanvin L`Homme 1997) بودند، همانطور که از طراحی بسیار مشابه این بسته بندی و شیشه های عطر مشهود است.

به نظر من که حتی بوی هر دوی آنها هم مشابه هستند، یک رایحه لیمو-اسطوخدوس با طراوت که در ابتدا پخش می شود به همراه سیب سبز و گشنیز. بدنه ای شفاف، هوایی از هدیون (رایحه ای شیمیایی شبیه به یاسمن) و نیلوفر طبیعی، با رنگ تند هل و فلفل به اضافه پایه چوبی گرم و خنثی ساخته شده از سرو، چوب صندل و آمبروکسان.

در نسخه وتیوِر (vetiver) رایحه سیب کمتر و نعناع بیشتری وجود دارد، رایحه های تندکمی اصلاح شده اند و کمی بیشتر ویتیوریل استات سبز و خاکستری به پایه اضافه شده، اما نه به اندازه ای که کسی بتواند بگوید، اوه ، بوی روغن ویتور می دهد! این نام مانند تمسخر عطرهای واقعی وتیویر مانند وتیور گورلین (Vetiver Guerlain) یا وتیور آنیک گوتال (Vetiver Guerlain) است. هر عطری فرزند زمان خود است، عطر و طعمی مردانه و خاکستری، شفاف، اسپرت و مختص دهه خود، در ابرهایی مرطوب و شناور  بدون تسلط بر مواد اولیه عطر. عطر جدید تنها در یک چیز با نمونه قبلی خود که در ۱۹۶۴ عرضه شد شبیه است، اینکه وتیور بخش عمده و قابل توجه عطر نیست.

یک وتیرور سبک با لمس رایحه های ادویه و گلهای شفاف حق حیات دارد، راه حل مشابهی که توسط دومینیک روپیون (Dominique Ropion) انجام شده است ، شناخته شده تر و موفق تر است، زیرا فردریک مالل در تبدیل وتیور به وتیور فوق العاده دریغ نکرده است (و ویتور بلافاصله در عطر احساس می شود، ازنت  بالا به نت پایین) در مورد ویتور لانوین (۲۰۰۳)، شخصیت عطر، بر عکس به گونه ای است که انگار به طور عمد معمولی است، به طوری که نت وتیور با هر چیزی ادغام نشود و رایحه دیگری در نت ها نیست.

اگرچه من به هیچ وجه مطمئن نیستم که نسخه فوق العاده وتیور از(Frederic Malle) از نظر تعداد بطری های فروخته شده از ویتور لانوین (۲۰۰۳) برتر است، اما چیزی که هنوز نمی دانم این است که آیا وتیور نیز در ذهن مردم یک شاهکار است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *