متفرقه

چرا بوی لباس تازه شسته‌ شده دلنشین و خاطره‌انگیز است

حتماً برای شما هم پیش‌آمده پس از شستشوی لباس‌ها و پهن کردن آنها، متوجه بوی خوش این لباس‌ها شده باشید. انصافاً باید اعتراف کرد گاهی اوقات بوی لباس‌‌های شسته شده به اندازه‌ای دل‌انگیز است که جذب رایحه شوینده‌ها می‌شویم و از بو کردن لباس‌های تازه شسته‌ شده لذت می‌بریم. به این ترتیب این پرسش برای علاقه‌مندان دنیای رایحه‌های دل‌انگیز پیش می‌‌آید که سلاطین سازنده محصولات شوینده از چه رایحه‌ای در شوینده‌های لباس استفاده می‌کنند که بوی لباس‌‌ پس از شستشو، به راحیه‌ای جذاب و دل‌انگیز تبدیل می‌شود؟ در ادامه به این پرسش پاسخ می‌دهیم و نگاهی به ترکیبات استفاده‌ شده در شوینده‌های خوشبو می‌اندازیم. در انتها نیز به عطرهایی اشاره می‌کنیم که رایحه‌های آنها حس و حال تازگی و نشاط را زنده می‌کند و رایحه دل‌انگیز این عطرها شباهت زیادی به بوی خوش لباس‌های شسته شده و در حال خشک شدن دارد.

نگاهی به رایحه شوینده‌ها

جالب است بدانید شرکت‌های سازنده شوینده‌ها مدعی هستند مصرف‌کنندگان به رایحه‌های استفاده شده در شوینده‌ها به اندازه‌ای عادت می‌کنند که حتی اگر سازندگان، رایحه‌های این شوینده‌ها را تغییر دهند، از تغییر این رایحه‌ها گله‌مند می‌شوند و توقع دارند دائماً با بوی خوش یک شوینده که با آن سروکار داشته‌اند، طرف باشند. به عبارت ساده‌تر، مصرف‌کنندگان به رایحه شوینده‌ها عادت می‌کنند. به همین دلیل نیز سازند‌های شوینده‌ها وسواس خاصی برای رایحه محصولات خود دارند.

از طرف دیگر سازنده‌های محصولات شوینده لباس برای رایحه‌های این محصولات کم نمی‌گذارند و در بیشتر مواقع با رایحه‌های دل‌انگیزی برگرفته از کارامل و بوی خوش مشک و عنبر را در حالتی چند‌لایه و دل‌انگیز در شوینده‌های ترازاول طرف هستیم. در این بین مکانی که لباس را برای خشک‌کردن انتخاب می‌کنیم نیز نقش مهمی در بوی متصاعد شده از این لباس‌ها دارد. به همین دلیل از آنجایی که در خانه‌های قدیمی لباس‌ها در کنار باغچه و گل و گیاه پهن می‌شدند، سازنده‌های محصولات شوینده سعی در این دارند تا پودرهای شوینده‌ بوی خوش مزارع و چمن‌زارها را در ذهن مخاطب تداعی کنند.

دانشمندان برای تشخیص دقیق بوی خوشی که از لباس‌های پهن‌شده بر روی بند رخت متصاعد می‌شود، چند حوله پنبه‌ای باکیفیت را سه بار با محصولات شوینده شستند و این حوله‌ها را به سه روش مختلف خشک کردند. اولین روش، پهن‌ کردن حوله در اتاق کار و فضایی بسته بود. حوله دوم را روی بند رخت داخل بالکن و زیر آفتاب‌گیری پلاستیکی خشک کردند و سومین حوله داخل بالکن و زیر نور مستقیم خورشید خشک شد.

در نتیجه این تحقیق مشخص گردید حوله‌هایی که برای خشک شدن در شرایط مختلف قرار گرفته بودند، رایحه «آلدئید» و «کِتون» (Ketone»، تولید می‌کنند. نکته جالب توجه این است که این رایحه‌ها در‌واقع مولکول‌های ارگانیکی هستند که از گیاهان و عطرها به مشام انسان می‌رسد. به عبارت دیگر تولید این رایحه‌ها باعث می‌شود پس از استشمام بوی خوش لباس‌های تازه شسته شده‌ای که روی بند رخت پهن شده‌اند، احساس کنیم که در چمنزار و میان گل‌ها هستیم.

برای روشن‌تر شدن این نکته اجازه دهید مثالی بزنیم، پس از اینکه حمام آفتاب می‌گیرید، حوله‌ای که استفاده می‌کنید رایحه شیمیایی «پنتانال» متصاعد می‌کند، در دنیای طبیعی این رایحه از بوی نوعی هِل به مشام می‌رسد. در کنار رایحه پنتانال، از این حوله بوی ماده شیمیایی دیگری با نام «اکتانال» استشمام می‌شود، اکتانال رایحه‌ای شبیه به بوی مرکبات دارد. رایحه دیگری که در حوله تازه شسته شده با آن سروکار داریم، بوی «نانانال» (Nananal)، است. این رایحه نیز در دنیای طبیعی شباهت زیادی به بوی خوش گل رز دارد.

حضور این رایحه‌ها در حوله و لباس‌های تازه شسته شده باعث می‌شود تا حس و حال استشمام رایحه‌های طبیعی را پیدا کنیم و احساس کنیم که در طبیعتی سرسبز و محیطی پر از گل و گیاه هستیم.

اکنون که درجریان دلیل بوی خوش لباس‌های تازه شسته شده قرار گرفتید، زمان آن فرا می‌رسد تا به عطرهایی اشاره کنیم که در ساخت این عطرها، با رایحه‌هایی طرف هستیم که حس و حال رایحه‌های لباس‌های تازه شسته شده را در ذهن تداعی می‌کند.

CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v62), quality = 82

عطر کِلین ریزِرو (CLEAN Reserve)

از این عطر رایحه‌های دل‌انگیز زنجبیل، نعنا و برگ‌های گیاهان خوش‌عطر به مشام می‌رسد و بوی فرح‌بخش گل‌های خوشبو، مشک و خس‌خس را در آن شاهد هستیم. حضور چنین رایحه‌هایی نوید از عطری می‌دهد که رایحه‌ای تازه و فرح بخش دارد و یادآور بوی خوش لباس‌هایی است که تازه شسته شده و در حیاطی پر از گل و گیاه در حال خشک شدن است.

عطر فالیجو از برند بیورک اند بِریس (bjork & berries fjällsjö)

این عطر در گروه‌ عطرهای لاکچری قرار دارد که نسبت به سایر همقطارانش از قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تری برخوردار است و بوی دریاچه‌های دل‌انگیز سوئیس را در ذهن مخاطب تداعی می‌کند. رایحه‌های «دانه اَمبرت» (Ambrete seed)، «فریزیا» (Freesia)، مگنولیا و مشک از این عطر به مشام می‌رسد و با عطری طرف هستیم که به شما قول می‌دهیم بوی تازگی و نشاط آن، هوش از سر شما خواهد برد.

عطر کاشارل نوآ (Cacharel Noa)

در این عطر با بوی دل‌انگیز هلو، یلانگ‌یلانگ، رز و عود طرف هستیم و از عطری صحبت می‌کنیم که رایحه آن شما را یاد حضور در ساحل و آفتاب‌گرفتن کنار دریا می‌اندازد.

عطر بویس بلانک از برند ون کلیف اند آرپلز (Van Cleef & Arpels Bois Blanc)

برای یادآوری رایحه خوش این عطر کافی است به پارچه‌های پنبه‌ای باکیفیت مصری فکر کنید و لحظه‌ای را تصور نمایید که آبتنی‌ کرده‌اید و مشغول نوشیدن یک فنجان قهوه هستید. رایحه‌های این عطر حس و حال تازگی و نشاط را به دنبال دارد و شباهت‌های زیادی میان رایحه عطر بویس بلانک و بوی خوش لباس‌های تازه خشک شده می‌توانید پیدا کنید.

همان‌گونه که به شما وعده داده بودیم، از راز رایحه دل‌انگیز لباس‌های تازه خشک شده پرده برداشتیم و به عطرهایی اشاره کردیم که این رایحه دل‌انگیز از آنها به مشام می‌رسد، در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم از طرفداران این رایحه هستید و عطرهایی را سراغ دارید که بوی خوش آنها از طراوت و تازگی حکایت دارد، مشخصات این عطرها را در قسمت نظرات با ما و دیگر خوانند‌ه‌ها به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *