اخبار

آیا استفاده از عطر و ادکلن روزه را باطل می کند؟

آیا استفاده از عطر روزه را باطل می کند

بویی که از یک فرد به مشام می رسد، یکی از مؤثرترین چیزهایی است که می تواند آدم های اطراف او را تحت تاثیر قرار دهد، به طوری که اطرافیان همیشه در ذهن خود،ممکن است یک فرد را خوشبو و کاریزماتیک تصور کنند. عطر زدن امری است که در زمره نکات بهداشتی هر کسی باید آن را رعایت کند، عطر زدن نه تنها باعث می شود بوی بد و یا ناخوشایند از ما ساطع نشود بلکه باعث می شود که بوی عطری که استفاده می کنیم تبدیل به برند شخصیتی ما شود، یعنی کسی که در جایی بوی عطری به مشامش می رسد، به سرعت یاد ما می افتد که از این عطر استفاده می کردیم.

هرکسی باید بدون حتی کوچک ترین سوالی سمت خرید و استفاده از عطر ها برود اما در برخی مواقع ممکن است دچار شک هم بشویم که آیا از عطر استفاده کنیم یا نه؟ مثلا در ماه مبارک رمضان خیلی از افراد روزه دار این سوال را در ذهن خود دارند که آیا استفاده از عطرو ادکلن روزه را باطل می کند؟ برای رسیدن به جواب این سوال از طریق علمای شرعی، همراه ما باشید تا در ادامه مطلب به آن بپردازیم.

آیا استفاده از عطر روزه را باطل می کند

عطر زدن و روزه گرفتن؛ آیا عطر روزه را باطل می کند؟

ماه مبارک رمضان یکی از ماه های پربرکت برای مسلمانان است. ماهی که افراد در آن روزه می گیرند و به طاعت و عبادت پروردگار خود می پردازند، اما برخی مسائل باعث می شود روزه ی افراد باطل شود. به این دلیل بهتر است که همه افراد قبل از روزه گرفتن با تمامی مواردی که باعث باطل شدن روزه آنها می شود، آشنا شوند.

عطر زدن جزو یکی از نکاتی است که هر فرد باید آن را انجام دهد، مخصوصا اگر در محیط های عمومی ظاهر می شود باید بوی خوب و خوشی داشته باشد. سوالی که برای هر فرد روزه داری در ماه رمضان ممکن است پیش بیاید این است که آیا استفاده از عطر روزه را باطل می کند؟ در جواب باید بگوییم که خیر عطر زدن باعث باطل شدن روزه نمی شود.

عطر زدن باعث باطل شدن روزه نمی شود.

بیانات علمای دینی درباره ی سوال آیا عطر روزه را باطل می کند؟

“استفاده از عطر و خوشبو کردن خود در اسلام جزو کارهای مستحبی می باشد که همیشه مورد سفارش و اهتمام نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله بوده است و حتی به نمازگزاران سفارش شده است که در برابر عظمت و جلال حق تعالی و پیشگاه معبود یکتا با هیأتی نیکو و معطر وارد نماز شوید.

با قطع نظر از استحباب آن، از نظر اجتماعی و در عصر حال حاضر و به لحاظ ازدحام جمعیت در اماکن و وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس و مترو، کار و کثرت فعالیت ها، گرما و تعرق زیاد بدن و … اهمیت و حتی ضرورت عطر زدن در حفظ حقوق عمومی و رعایت حرمت ها و پیش گیری از آزردن شامه های حساس را نمی تواند نادیده گرفت و از آن غافل بود.

استفاده از عطر و ادکلن در حال روزه داشتن از آن جهت که بوی آن معمولا از راه مجاری و منافذ سر وارد حلق می شود. جای سوال است که آیا از عطر استفاده کنیم یا نه؟

از نظر امام خمینی (ره) استفاده از ادکلن و عطر زدن نه تنها منافاتی با روزه ندارد، بلکه آن کار تحفه روزه دار است. لیکن موضوع عطر زدن در احکام روزه، امری متمایز از بوییدن ریاحین به شمار آمده است و برای آن حکم دیگری ذکر شده است.

بیانات علمای دینی درباره ی سوال آیا عطر روزه را باطل می کند؟

طبق نکاتی که در تحریر الوسیله ت، ج ۱ ، ص ۲۷۲ ذکر شده است بدین گونه است که:

۱.از جمله مکروهات روزه، بوییدن ریاحین است. مخصوصا گل نرگس؛ مقصود از ریاحین هر گلی است که دارای عطر باشد.

۲.عطر زدن مانعی ندارد زیرا آن تحفه روزه دار است. لکن بهتر است که مشک به کار نرود. زیرا خوشبو شدن با مشک برای روزه دار مکروه است.

۳.بوییدن بوی غلیظ به طوری که به حلق برسد بهتر است که ترک شود.

آیا عطر روزه را باطل می کند؟

در ادامه مطلب به نکاتی که در توضیح المسائل امام ذکر شده است می پردازیم و آن را مرور می کنیم:

  1. رساندن غبار غلیظ به حلق روزه را باطل می کند. چه غباری باشد که خوردن آن حلال است، مانند آرد و چه غباری که خوردن آن حرام است.
  2. احتیاط واجب است که روزه دار دود سیگار و تنباکو و مانند این ها را هم به حلق نرساند، ولی بخار غلیظ روزه را باطل نمی کند. مگر اینکه در دهان به صورت آب درآید و فرو دهد.
  3. اگر به واسطه باد غبار غلیظی پیدا شود و انسان با اینکه متوجه است، مواظبت نکند و به حلق برسد روزه اش باطل می شود.
  4. اگر فراموش کند که روزه است و مواظبت نکند، یا بی اختیار غبار و مانند آن به حلق او برسد، روزه اش باطل نمی شود.
  5.  بوی عطر روزه را باطل نمی کندوعطر زدن برای روزه دار مستحب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *