اخبار

آیا رایحه‌های جدید در دنیای عطر‌ها به پایان رسیده‌اند

صنعت‌عطرسازی به رغم اینکه پیشینه‌ای دیرینه دارد، صنعتی به‌روز و نوآور است و در کنار عطرها و ادکلن‌های کلاسیک و ماندگار، هر از گاهی شاهد عطرهای جدیدی هستیم که با رایحه‌های تازه، حرف‌های بیشتری برای گفتن دارند.  عطارهای حرفه‌ای برای ساخت این عطرها از رایحه‌های جدیدی استفاده می‌کنند که بوی خوش این رایحه‌ها برای علاقه‌مندان عطر و ادکلن تازه و خاص جلوه می‌کند. در این بین این پرسش پیش می‌آید که رایحه‌های جدید تا چه اندازه در دنیای عطرسازی وجود دارد و آیا با توجه به هزار و یک عطر خوش‌رایحه‌ای که در صنعت عطرسازی استفاده می‌شود، زمان آن فرا نرسیده که این رایحه‌ها به پایان برسد؟ به همین منظور در ادامه با هم نگاهی به عطرهای جدید می‌اندازیم تا ببینیم آیا زمانی فرا می‌رسد که رایحه‌‌های جدید به پایان برسند و خبری از بوهای تازه و دست‌اول در عطرها نباشد.

در دهه ۸۰ میلادی، صنعت عطرسازی در اوج قرار داشت و در آن زمان نوآوری‌های جدیدی را در ساخت عطرهای مصنوعی و روش‌های استخراج روغن‌های معطر شاهد بودیم. به همین دلیل رایحه‌های جدیدی به دنیای عطرسازی معرفی شد که بوی خوش این رایحه‌ها تاکنون به مشام هواداران عطرها و ادکلن‌ها نخورده بود. این وضعیت تا سال ۲۰۰۵ ادامه پیدا کرد و از آن زمان به بعد دنیای رایحه‌ها دستخوش تغییرات زیادی شد.

از آنجایی که تازگی رایحه عطر نقش مهمی در فروش عطرهای جدید دارد، عطارهای حرفه‌ای به دنبال روش‌های بیشتری برای پیدا کردن رایحه‌های جدید افتادند. این وضعیت باعث شد تا رایحه‌های جدیدی که برای استفاده در شوینده‌ها کاربرد داشتند نیز به دنیای عطرها و ادکلن‌ها راه پیدا کنند و شاهد عطرهایی باشیم که توسط عطارهای حرفه‌ای پاریسی در آزمایشگاه‌های مجهز با ترکیباتی از رایحه شوینده‌ها ساخته می‌شود. به این ترتیب صنعت‌ عطرسازی که در گذشته این صنعت را به تولید عطرهایی با رایحه‌های رمزآلود و فریبنده می‌شناختیم، به صنعتی تبدیل شد که عطرهای جدیدی با رایحه‌های معمولی و روزمره روانه بازار می‌کرد. در ساخت این عطرها از رایحه‌های دل‌انگیزی که در زندگی روزمره با آنها سروکار داشتیم کمک گرفته می‌شد. در نتیجه رایحه‌های دریایی، بوی خوش کتاب یا حتی بوی شومینه نیز به عطرها راه پیدا کردند و رایحه‌های بسیار عجیب و غریبی سر از عطرهای ترازاول درآوردند.

ماحصل این دستاورد، حضور رایحه‌های عجیبی مانند بوی آلومینیوم، خاکستر، آسفالت، چسب‌ کاغذی، گل رس، ذغال سنگ، ماهی، گازولین، باروت، گوشت، قارچ و پلاستیک در عطرهای درجه یک و تراز اول بود. علاقه عطارهای حرفه‌ای به پیدا کردن رایحه‌های جدید پایانی ندارد و این روزها عطرهایی را سراغ داریم که در ساخت آنها از بوی همبرگر، پنیر، مدادشمعی، موی گربه، پیتزا و «سوشی» ((Sushi کمک گرفته شده است. انصافاً هم باید گفت بعضی از این عطرها رایحه‌های خاص و منحصر به فردی دارند و وجود این رایحه‌های جدید، حس و حال تازه‌ای در صنعت عطرسازی ایجاد کرده و علاقه‌مندان را با رایحه‌های خاص و تازه‌ای مواجه کرده‌ است.

از آنجایی که صنعت‌عطرسازی، صنعتی بسیار حساس و ظریف است و مخاطبان مشکل‌پسندی دارد، پس از چندین سال افزایش استفاده از رایحه‌های عجیب و غریب در ساخت عطرهای جدید، شاهد کاهش این روش در ساخت عطرهای امروزی هستیم و به نوعی می‌توان گفت استفاده از رایحه‌های جدیدی که تاکنون در هیچ عطری کاربرد نداشته، نسبت به گذشته کند‌تر انجام می‌شود.

در این بین عطارهای حرفه‌ای دست روی دست نگذاشته‌اند و به روش‌های دیگری مانند ترکیب رایحه‌های مختلف با یکدیگر و استفاده از روغن‌های معطر جدید در ساخت عطر رو آورده‌‌اند. اما با این واقعیت باید روبرو شد که ترکیب رایحه‌ها با یکدیگر و ایجاد رایحه‌ خوشبوی جدید، کار چندان ساده‌ای نیست، از طرف دیگر به راحتی نمی‌توان مدعی شد رایحه‌هایی که در دنیا با آنها سروکار داریم رو به اتمام است. این سکه روی دیگری نیز دارد و سلیقه افراد در علاقه به رایحه‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت.

به عبارت دیگر رایحه‌ای که ممکن است برای فردی دل‌پذیر و دوست‌داشتنی به نظر برسد، برای فرد دیگر ممکن است مشمئز‌کننده باشد. برای نمونه رایحه تخم‌مرغ را در نظر بگیرید. این رایحه برای بیشتر افراد، بویی زننده دارد، اما افرادی را سراغ داریم که جذب رایحه تخم‌مرغ می‌شوند. این وضعیت را برای دیگر رایحه‌ها نیز می‌توان در نظر گرفت. به خصوص که رایحه‌هایی که در عطرها استفاده می‌شوند، با بوی طبیعی این رایحه‌ها تفاوت دارند. در نتیجه چه بسا فرآوری و ترکیب رایحه تخم‌مرغ در کنار رایحه‌های دیگر، در یک عطر جذاب و جالب به نظر برسد و هواداران زیادی پیدا کند.

با توجه به سابقه‌ای از که صنعت‌عطرسازی سراغ داریم و چیزی که از علاقه‌ هواداران عطر به امتحان رایحه‌های جدید و خاص می‌دانیم، هیچ دور از ذهن نیست اگر در آینده سلاطین عطرسازی به فکر استفاده از بوی آشغال و دیگر مواد آلوده برای ساخت عطرهای جدید بیافتند. جالب است بدانید با توجه به پیشرفت فناوری‌های نوین، این روزها هوش مصنوعی در ساخت و ایجاد رایحه‌های جدید نیز کاربرد دارد و در آینده‌ای نزدیک، شاهد همکاری شانه به شانه هوش مصنوعی با عطارهای حرفه‌ای، برای ساخت رایحه‌های جدید و تازه خواهیم بود. به این ترتیب هوش مصنوعی نیز عامل دیگری در ایجاد رایحه‌های جدید به حساب خواهد آمد.

در مجموع می‌توان گفت صنعت عطرسازی تاکنون چیزی برای هواداران عطرها کم نگذاشته و سالی نیست که با رایحه‌ای جدید و دل‌انگیز غافل‌گیر نشویم، از طرف دیگر با توجه به توضیحاتی که در بالا مطرح شد، ممکن است حضور رایحه‌های جدید و استفاده نشده در عطرها نسبت به گذشته کندتر شود، اما باز هم بدون شک در آینده نیز رایحه‌های جدیدی را در عطرهای تازه و دست‌اول شاهد خواهیم بود.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم از آن دسته از طرفداران عطرها و ادکلن‌هایی هستید که رایحه‌های جدید و تازه‌ای در ساخت این عطرها استفاده شده است، در قسمت نظرات از تجربه‌های تعامل خود با این رایحه‌های جدید بگویید و تجربه‌‌ بوهای تازه‌ای که امتحان کرده‌اید را با ما دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *