نقد و بررسی

بررسی عطر گورلین ول د نایت

ول د نایت یک عطر کلاسیک از مجموعه فرانسوی گورلین است که قدمت آن به سال ۱۹۳۳ می‌رسد. این مجموعه از زمان راه‌اندازی خانه گورلین در سال ۱۸۲۸، شامل عطرهای اصلی و بسیار عجیب است و ترکیب منحصر به فردی دارد که توسط پنج نسل از سازندگان عطر گورلین برای بیش از یک قرن توسعه یافته است. قرن‌ها گذشت و امروزه به لطف تلاش‌های گورلین، ما فرصت بوییدن و تحسین این فرمول بویایی را داریم. تجربه‌ای که تنها تعداد معدودی از خانه‌های عطر می‌توانند به ما ارائه دهند.

این عطر و همچنین نام آن ول د نایت، از رمانی توسط نویسنده و خلبان آنتوان دو سنت اگزوپری که با داستان معروف شازده کوچولو شناخته می‌شود، الهام گرفته شده است. آنتوان یکی از دوستان ژاک گورلین بود و اغلب در مورد علاقه بشریت برای ماجراجویی, شکنندگی خود در مقایسه با شکوه و عظمت طبیعت بحث می‌کردند. آنتوان این تاملات را به کتاب ول د نایت (پرواز شب)، داستان دراماتیکی از یک هواپیما که در سیکلی در جایی فراتر از کوه‌های آند گرفتار شد، تبدیل کرد. در حالی که ژاک آن‌ها را به یک شیشه عطری تبدیل کرد که در آن قدرت خام طبیعت، روح انسان و تشنگی پرواز در آسمان را در هم آمیخت.

ول د نایت احتمالا ساده‌ترین راه برای فهم تلاش گورلین برای ساخت عطر خود مشابه عطر معروف Chanel no 5. A است. عطری که در سرزمین‌های مرموز بین نور و تاریکی, بین خلوص روح و احساسات نفسانی شناور است. البته نبوغ سازنده‌گان عطر گورلین نیز موفق شده است. آن‌ها ترکیبی فوق‌العاده از ترکیب‌های چنل مدیترانه‌ای متمایز با تارهای وانیل محبوب از عطرهای گورلین آمیختند. ول د نایت میوه عشق افلاطونی چنل و گورلین است و این ترکیب به ظاهر ناسازگار، ساخت بسیاری از عطر های افسانه‌ای دیگر مانند میس دیور، چنل شماره ۱۹ و  Vent Vert را تحت تاثیر قرار داده است. ترکیب عطر از ول د نایت، ترکیب مدیترانه‌ی شرقی است. این گروه برای درک و فهمیدن بسیار آسان است. کافی است یک پایه مدیترانه‌ای کلاسیک را تصور کنید که از گلسنگ، نعناع هندی, لادن و ترنج با دوز بالایی از وانیل که مشخصه بارز عطر شرقی است ترکیب شده است. ساخت ول د نایت از مرکبات تازه با اضافه کردن گیاه باریجه، ترکیبی از مواد خام معطر بسیار خاص بود. گورلین می‌توانست آن را با راه ساده‌تر اضافه کردن نت‌های سبز سنتزی ایجاد کند اما در عوض گیاه باریجه طبیعی را اضافه کند که علاوه بر نت‌های سبز، مشخصه شکاف خفیف و مشک نیز به عطر می‌دهد. افتتاح بزرگ حتی باشکوه‌تر از معجون لاله‌ها، بنفشه‌ها، رزها و یاسمن‌ها همراه شد. این عطر در اساس بسیار نفسانی، متمرکز روی جاذبه جنسی عطر پوست خود با غالبیت وانیل و نت‌های کهربا است.

من سعی می‌کنم همیشه تا حد امکان از مشخص کردن اینکه کدام عطر بهترین است خودداری کنم. هر چند، در مورد ول د نایت باید تاکید کنم که ول د نایت عطری است برای خانم‌های قوی، کاریزماتیک و متشخص، زنانی با چشمان گیرا و شخصیت نافذ. زنانی که چیزی فراتر از یک صورت زیبا و رفتارهای ظریف زنانه می‌خواهند، نه اینکه آن‌ها را نداشته باشند بلکه قدرت خود را در روح خود نهفته کرده‌اند.

ول د نایت در عطر و راه و روش غیر کلامی روحیه آن‌ها را به طور کامل نشان می‌دهد و همراه آن‌ها خواهد بود. جوهره و ذات این عطر در حکایتی از Roja Dove به طور کامل نشان داده شده است: سال‌ها پیش، هنگامی که ول د نایت در بریتانیا موجود نبود، یک مشتری آمریکایی در یک فروشگاه بزرگ عطر قدم می‌زد. لباسی از پوست راسو بر تن داشت که پوشیده از الماس بود و به دنبال ول د نایت میگشت. هنگامی که یک فروشنده به او گفت که آن‌ها این عطر را ندارند و پیشنهاد داد تا عطرهای دیگری را امتحان کند با پوزخند گفت “عزیزم، من امروز عطری به جز ول د نایت امتحان نمی‌کنم و با هیچ عطر دیگه‌ای عوضش نمی‌کنم”.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *