راهنمای خرید عطر

تمام چیزهایی که از حساسیت به رایحه‌ها باید بدانیم

حتما برای شما هم پیش‌آمده که با استشمام بوی عطر یا ادکلنی به عطسه افتاده باشید و پس از چند دقیقه اشک از چشم‌های‌‌تان سرازیر شود و آبریزش بینی پیدا کنید، جالب است بدانید شما تنها نیستید که به رایحه‌های خوشبو حساسیت دارید و میلیون‌ها نفر در کره‌ زمین به این رایحه‌ها حساسیت دارند. این پدیده به لحاظ پزشکی آسیبی به انسان وارد نمی‌کند و در گروه حساسیت‌های بی‌خطر قرار می‌گیرد، اما باز هم درسرهای خاص خودش را دارد. در نتیجه در ادامه به اطلاعات سودمندی از حساسیت به رایحه‌ها شاره می‌کنیم تا به لطف این اطلاعات، کمتر در معرض حساسیت به عطر قرار بگیرید و زمانی که دچار حساسیت‌ شدید، با بهترین روش این حساسیت را کاهش دهید.

حساسیت به عطر چیست

حساسیت به عطر واکنشی شخصی است که با نشانه‌هایی از التهاب و حساسیت به ترکیبات شیمیایی و طبیعی استفاده شده در عطرها ایجاد می‌شود. نشانه‌های رایج حساسیت به عطر را می‌توان به ۲ دسته اصلی تقسیم کرد، در اولین دسته با نشانه‌های تنفسی طرف هستیم که عارضه‌هایی مانند عطسه، خارش چشم، آسم و سردرد را به دنبال دارد. دسته دوم عارضه‌های پوستی است که به خارش، سوختگی و قرمزی پوست منجر می‌شود.

از آنجایی که رایحه‌های خوشبو تنها در عطرها و ادکلن‌ها وجود ندارد و در بسیاری از لوازم منزل با اسانس‌های خوشبو طرف هستیم، مجاورت در معرض این رایحه‌ها افزایش پیدا می‌کند و افرادی که زمان بیشتری را در فضای سربسته و منزل حضور دارند، بیشتر از دیگران در معرض رایحه‌ها قرار می‌گیرند. از طرف دیگر از آنجایی که در معرض رایحه‌های زیادی قرار داریم، تشخیص رایحه‌ای که به آن حساسیت داریم کار دشواری است. پیچیده بودن فرمول ساخت رایحه‌های مختلف نیز تشخیص رایحه‌ حساسیت‌زا را دشوارتر کرده است.

به‌رغم اینکه افراد زیادی حساسیت به رایحه‌ها را جدی نمی‌گیرند، این حساسیت مشکلی رایجی است که گاهی اوقات دردسرهای زیادی به دنبال دارد و بیشتر از چیزی که فکرش را بکنید وخیم می‌شود.

Young girl disgusted with unpleasant stinky perfume holding nose.

نشانه‌های حساسیت به رایحه‌ها

نشانه‌های حساسیت به رایحه‌ها بسته به نوع حساسیت در افراد مختلف فرق می‌کند، اما همان‌گونه که اشاره کردیم، این حساسیت عموما در ۲ دسته پوستی و تنفسی قرار می‌گیرد و شدت آن بسته به افراد مختلف با هم تفاوت دارد. نشانه‌های رایج حساسیت به رایحه‌ها:

– سردرد؛

– سرگیجه؛

– قرمزی پوست؛

– خارش و سوختگی پوست؛

– اشک، خارش و قرمزی چشم؛

– عطسه؛

– آبریزش بینی؛

– تنگی نفس؛

– وخیم‌ترشدن نشانه‌های آسم.

حساسیت تنفسی

افراد مبتلا به حساسیت تنفسی به رایحه‌ها، عموما نشانه‌هایی شبیه به حساسیت‌های فصلی را تجربه می‌کنند. در نتیجه سردرد و سرگیجه، نشانه‌ای رایج درمیان افراد حساس به رایحه‌ها به حساب می‌آید. همان‌گونه که اشاره شد، این حساسیت آبریزش، خارش چشم، عطسه، گرفتگی بینی و دیگر مشکلات تنفسی را به دنبال دارد. در این بین افراد مبتلا به آسم باید بیشتر از دیگران مواظب حساسیت به رایحه‌ها باشند، چرا که حساسیت به رایحه‌ها آسم را وخیم‌تر می‌کند.

حساسیت پوستی

گاهی اواقت نیز افراد به جای حساسیت تنفسی به رایحه‌ها، دچار حساسیت پوستی می‌شوند، در این شرایط قرمزی، خارش و سوختگی را در قسمتی از پوست این افراد شاهد هستیم. تجربه نشان داده حساسیت پوستی به رایحه‌ها بیشتر جنبه لمسی دارد و پس از تماس قسمتی از پوست فرد با عطر، ادکلن یا هر ماده خوشبوی دیگری، حساسیت پوستی در این فرد ایجاد می‌شود.

حساسیت به رایحه‌ها رو به گسترش است

روز به روز شاهد آمار بیشتری از حساسیت به رایحه‌ها هستیم، دلیل این امر را می‌توان در افزایش محصولات خوشبو و معطر در بازار دانست. برای اثبات این ادعا کافی است نگاهی به تعداد زیاد محصولات معطری داشته باشید که در منازل یافت می‌شود. در نتیجه می‌توان گفت وجود محصولات معطر در منازل، افزایش حساسیت افراد به رایحه‌ها را به دنبال داشته است. در این بین افرادی که به حساسیت‌های فصلی دچار می‌شوند، بیشتر از دیگران در معرض حساسیت به رایحه‌ها قرار دارند. آمار از ابتلای سالانه ۵۰ میلیون آمریکایی به حساسیت حکایت دارد، و انتظار می‌‌رود با افزایش محصولات معطر در منازل، این آمار در آینده افزایش پیدا کند.

حساسیت به رایحه‌ها در محل‌کار

این روزها حساسیت به رایحه‌ها به مشکلی رایج در محل‌‌کار تبدیل شده و این شرایط کار را به جایی کشانده که بعضی از شرکت‌ها ورود مواد معطر و استفاده از عطر و ادکلن توسط کارمندان در محل‌‌کار را غدغن اعلام‌ کرده‌اند. در این زمینه می‌توان به قانون دادگاه فدرال آمریکا اشاره کرد، بر اساس این قانون، حساسیت به رایحه‌ها به عنوان نوعی معلولیت شناخته می‌شود و شرکت‌ها موظف هستند شرایط درمان را برای افرادی که حساسیت زیادی به رایحه‌ها دارند فراهم نمایند. به این ترتیب کارمندانی که نشانه‌های حساسیت به رایحه‌ها مانند تنگی نفس، خارش و قرمزی پوست را در محل‌کار تجربه می‌کنند، این حق را دارند که از کارفرما در خواست محیط کاری امن و بدون رایحه‌ را داشته باشند. کارفرما نیز موظف است تا محل‌کار را بدون هرگونه رایحه‌ای حساسیت‌زایی برای کارمندان آماده کند.

۴.۱.۱

جلوگیری و درمان حساسیت به رایحه‌

اگر به رایحه‌ها حساسیت دارید یا فردی را می‌شناسید که از این عارضه رنج می‌برد، می‌توانید از روش‌هایی برای کاهش حساسیت کمک بگیرید. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم در زمان خرید کالاهای مورد نیاز، محصول معطری خریداری نکنید که رایحه آن برای شما حساسیت‌زا باشد. ناگفته نماند داروهایی برای کاهش حساسیت وجود دارد که با این داروها می‌توانید حساسیت به رایحه‌ها را التیام بخشید. به این ترتیب اگر حساسیت تنفسی به رایحه‌ها دارید، بهتر است سراغ اسپری‌های بینی ضد حساسیت را بگیرید. کورتیکواستروئید (corticosteroid)، نیز داروی شناخته‌ شده‌ای برای کاهش عارضه‌های حساسیت به حساب می‌آید. در مجموع می‌توان گفت از تمام روش‌ها و داروهایی که برای کنترل حساسیت فصلی از آنها استفاده می‌کنید، می‌توانید برای التیام حساسیت به رایحه‌ها نیز کمک بگیرید.

از طرف دیگر استفاده از هرگونه محصول معطر را کنار بگذارید، مهم‌ترین محصولات معطری که در منازل استفاده می‌شود از قرار زیر هستند:

– صابون‌ها؛

– لوسیون‌ها؛

– نرم‌کننده‌های لباس؛

– پودرهای ماشین‌لباسشویی؛

– محصولات سلامت پوست؛

– لوازم آرایش؛

– خوشبو‌کننده‌های هوا؛

– شمع‌های معطر؛

– محصولات تمیز‌کننده.

چگونه محصولاتی بدون رایحه‌ خریداری کنیم

از آنجایی که حساسیت به رایحه‌ها روز به روز در حال افزایش است، شرکت‌های زیادی را سراغ داریم که به ساخت و تولید محصولات بدون رایحه رو آورده‌اند. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم در حین خرید محصولات و لوازم مورد نیاز منزل، حتما به بی‌بو بودن این محصولات توجه کنید. در ادامه راهنمایی برای خرید محصولات بی‌بو آماده کرده‌ایم:

محصولاتی با مواد شیمیایی کم‌ضرر خریداری نمایید

به هر اندازه محصولی که قصد خرید آن را دارید، مواد شیمیایی کم‌تر یا ملایم‌تری استفاده شده باشد، این محصول ضرر کمتری برای پوست به دنبال دارد و احتمال حساسیت‌‌زا بودن آن کاهش پیدا می‌کند. گاهی اوقات نیز در بسته‌بندی شوینده‌های خانگی عبارت «Fragrance Free»، را شاهد هستیم. این عبارت از نبود رایحه در محصول مورد نظر شما حکایت دارد و چنین محصولی را با خیال راحت می‌توانید خریداری نمایید.

مواد سازنده کالاهای مورد نظر را بررسی کنید

پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید، حتما نگاهی به مواد سازنده محصولات مورد نظر خود بیاندازید و کالایی خریداری نمایید که در آنها خبری از مواد معطر نباشد. از آنجایی که بیشتر محصولات شوینده و رسیدگی به پوست با مواد معطر راهی بازار می‌شوند. شوینده‌های بدون بو خریداری نمایید و کرم‌ها و محصولات رسیدگی به پوستی را انتخاب کنید که در این محصولات از اسانس‌های شیمیایی معطر استفاده نشده باشد. محصولات رسیدگی به پوستی که ترکیبات معطر دارند، نه تنها برای پوست مفید نیستند، بلکه سلامت پوست نازنین شما را به خطر می‌اندازند.

بی‌بو بودن محصولات مورد نظر را امتحان کنید

جالب است بدانید حتی اگر عبارت «Fragrance Free»، روی یک محصول ذکر شده باشد، باز هم احتمال وجود روغن‌های گیاهی معطر در این محصول وجود دارد، در نتیجه قبل از خرید هر محصولی، حتما نگاهی به فهرست مواد تشکیل دهنده این محصول بیاندازید و نبود روغن‌های معطر گل‌ها و میوه‌ها را در این محصول بررسی نمایید. بعضی از شرکت‌ها نیز از مواد شیمیایی بدون بویی در محصولات خود استفاده می‌کنند که ممکن است نسبت به این مواد حساسیت داشته باشید، در نتیجه برای خرید محصولاتی که در ساخت آنها مواد شیمیایی زیادی وجود دارد، وسواس بیشتری به خرج دهید.

استفاده از عطر و ادکلن را محدود کنید

متاسفانه باید گفت درمان قطعی برای حساسیت به رایحه‌ها وجود ندارد و اگر خدای ناکرده احساس می‌کنید به رایحه عطر یا ادکلن خاصی حساسیت دارید، چاره‌ای نیست به غیر از اینکه این عطر یا ادکلن را کنار بگذارید و محصولاتی را انتخاب کنید که رایحه‌ای ملایم‌تر دارند.

سخن پایانی

در مجموع می‌توان گفت به هر اندازه هم که از رایحه‌ها دور باشید و در معرض کالاهای معطر و عطر و ادکلن قرار نگیرید،‌ باز هم تنوع این کالاها به اندازه‌ای است که راه خود را به محیط اطراف شما پیدا می‌کنند و احتمال حساسیت شما به رایحه‌های معطر زیاد است. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم در صورت هرگونه حساسیت، از روش‌هایی که اشاره کردیم برای التیام حساسیت به رایحه‌های معطر کمک بگیرید. در نهایت نیز دور عطرها و ادکلن‌هایی که رایحه‌ای نافذ دارند را خط بکشید و سعی کنید تا جایی که امکان دارد، عطری ملایم خریداری نمایید که حساسیتی برای وجود نازنین‌تان به دنبال نداشته باشد.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم تجربه سودمندی از حساسیت به رایحه‌ها دارید، این تجربه‌های مفید و باارزش را در قسمت نظرات با ما و دیگر خواننده‌‌ها به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *