نت و رایحه

دارچین در آشپزخانه و صنعت عطرسازی؛ با یکی از ادویه‌های محبوب رایحه‌ها بیشتر آشنا شوید

رایحه‌های مختلف بااینکه تنها از سه‌طبقه گشایشی، میانی و پایه در هرم نت‌های اصلی خود برخوردار هستند اما طراحان می‌توانند تا آنجایی تفاوت در طعم و مزه آن‌ها با همین سه‌طبقه ایجاد کنند که قابل‌شمارش نیست. درواقع، استفاده از مواد اولیه گوناگون، دست طراحان را برای این هنرنمایی بازکرده و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به شکل‌های گوناگونی، ترکیبات جذابی را خلق کنند.

دراین‌بین اما ادویه‌جات یکی از نت‌های معروف و محبوبی هستند که توسط طراحان برندهای مختلف، مورداستفاده قرارگرفته و می‌توانند تأثیرات قبال توجهی در بوی رایحه موردنظر داشته باشند. یکی از این ادویه‌جات، دارچین بوده که هم در آشپزی و هم در صنعت عطرسازی، کاربرد فراوانی دارد.

دارچین گیاهی است که پوسته خشک‌شده آن از زمان‌های باستان، به‌عنوان یک ادویه مورداستفاده قرار می‌گرفته است. گیاهی که در ابتدا به‌صورت وحشی، در سریلانکا و جنوب هندوستان یافت شده بود اما بعدازآن، در اکثر مناطق استوایی، کشت شد. جالب اینجاست بدانید که روغن گیاه دارچین نیز وجود دارد که برای استخراج آن به مهارت‌های بالایی لازم است؛ زیرا روغن معطر دارچین خیلی راحت اکسیدشده و تبدیل به دینامیک اسید می‌شود که در عمل، یک ماده بدون رایحه و عطر و بو است.

روغن معطر دارچین، یک ماده نسبتاً گران‌قیمت است و در اکثر موارد نیز به خاطر همین گران‌قیمت بودن و سختی استخراج، با روغن گرفته‌شده از برگ‌های گیاه دارچین جایگزین می‌شود. روغنی که عمدتاً حاوی ماده شیمیایی موسوم به اوژنول (eugenol) است. بااین‌حال، اگر هم میزان این ماده اوژنول در روغن دارچین از ۱۰ درصد بیشتر شود، در این زمان است که باید به اصلت آن روغن شک کرد.

در این تصویر نیز می‌توانید دو نوع دارچین را مشاهده نمایید که نمونه سمت چپی آن، بیشتر در آشپزخانه‌ها کاربرد دارد و نمونه سمت راستی نیز معروف به دارچین چینی است. دو نمونه‌ای که به‌راحتی می‌توان آن‌ها را از یکدیگر تشخیص داد. روغن‌های معطر و ضروری مورداستفاده در صنعت عطرسازی نیز از روی همین دارچین موسوم به کاسیا (cassia) سمت چپی گرفته می‌شوند. روغنی که از روی برگ‌ها و پوسته دارچین استخراج‌شده و خاصیت و عطر هر دو رایحه نیز تقریباً یکسان است.

البته عطر سازان و طراحان رایحه‌ها، همیشه از مواد اولیه طبیعی دارچین برای ساختن ترکیبات خود (مانند آنچه در نت‌های رایحه شالیمار گورلین و گرس کابوچارد (Gres Cabochard) به‌کاررفته است) استفاده نمی‌کنند. الکل دارچین یا ماده آزمایشگاهی سینامال (cinnamal) نیز ازجمله موادی هستند که در عطرهایی همچون نامبر فایو چانل و لانوین آرپژ به‌کاررفته‌اند. همچنین استر اسیدی دارچین (ester) نیز در بین دیگر مواد اولیه مربوط به دارچین، از بازیگران مهم و عمده این حوزه، محسوب می‌شود.

نظر شما چیست؟ آیا شما هم عاشق رایحه‌ای هستید که دارچین و مشتقات آن، در چنین رایحه‌ای نقش‌آفرینی کرده و طعم گرمابخش و متفاوتی را به ترکیب نهایی می‌بخشند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *