اخبار

با عطرهای خوراکی، عصر جدید زیبایی های چند منظوره را تجربه کنید

محصولات و مواد چند منظوره موجود در محصولات بازده بزرگی را در پس شعار حجم کمتر و کیفیت بیشتر دریافت می کنند. این طعنه آمیز است که بخواهیم برنامه چند منظوره ای را به عنوان یک الگوی مصرف برای محیط زیست مورد استفاده قرار دهیم وقتی که می فهمیم این روند در دهه  80 میلادی با کالاهای مصرفی با حجم بالا و ارزان شروع شد، کالاهای مصرفی ارزان برای افزایش حجم مصرف به واسطه تفکر دوباره پر کردن پایه گذاری شده که معروف ترین آن ها شامپو های ۲ در ۱ و خوشبو کننده های هوا بودند.

علاوه بر نگرانی در مورد زباله های حاصل از بسته بندی، موج گسترده وچند جهته ای به منظور ترغیب مردان به استفاده از انواع گسترده تر و خاص تر محصولات زیبایی، من جمله عطربه همراه روحیه امروزی ماکزیمالیستی وگرایش رایج فرهنگی به منظور فشرده سازی بیشتر بسته های کوچک اطلاعات، محتوا و محصولات (هشتگ ها به خوبی در این تاکتیک فراگیر برای طبقه بندی مفهاهیم به کار گرفته شدند). در حالی که مردان مدتها ست که به سمت پیشنهادهای ساده و چند منظوره گرایش پیدا می کنند، پیچیدگی بیش ازحد زیبایی زنان در  موقعیت های کاری و اجتماعی موجب شروع تغییرات بزرگی به منظور نیل به اهداف کرد.

پیش بینی روند جهانی WGSN به ما می گوید که سال ۲۰۲۱ سال پایان طرز فکر “محصول بیشتر” خواهد بود زیرا ما وارد دوره ای می شویم که خرید کمتر اما بهتر تفکر غالب خواهد بود، در عرصه زیبایی این بدان معناست که تمرکز جدیدی روی محصولات کاربردی و کارآمد ایجاد خواهد شد. یکی از راههایی که این امر می تواند بر صنعت عطر تأثیر بگذارد این است که تمرکز خود را بر اصول رایحه درمانی است، رایحه های جدید، محبوب و دوست داشتنیی که به عنوان خنثی کننده های آرامی برای اضطراب، خستگی و حتی کاهش وزن  به کار می روند. مورد دیگر از طریق رایحه های طبقه بندی شده ای است که با تعهد به زیبایی شناسی و دقت به وسیله شاخه ای از علم روانشناسی که با حالات خوشایند و ناخوشایند از آگاهی و ارتباط آنها با زندگی ارگانیک و حس بویایی سروکار دارد ساخته شده . WGSN در گزارش تحلیلی و پیش بینی کننده خود پرسید: هنگام ایجاد محصولات چند منظوره، فراتر از یک فاکتور SPF (فاکتور حفاظت دربرابر آفتاب مورد استفاده در کرم های ضد آفتاب) یا لوازم ساده آرایشی و بهداشتی بروید و مجددا فکر کنید. عنصر تعجب و لذت برای مصرف کننده شما مهم خواهد بود. یک عطر  همچنین می تواند پوست هر کسی را مرطوب می کند؟.

غول عطر و ادکلن سوئیسی در ماه مه سال جاری (۲۰۲۰) عنصر جدید خود را با نام دریم وود (Dreamwood) منتشر کرد و گرمای خوشبوی چوب صندل را در کنار یک مزیت درمانی برای پوست ارائه کرد. این محصول ۱۰۰٪  ارگانیک و ۱۰۰٪ کربن تجدید پذیر و در نهایت زیست تخریب پذیر است. این شرکت اذعان دارد که که دریم وود اولین ماده فیرمینش(Firmenich) است که دارای مزایای زیبایی است. همانطور که با آزمایش دقیق در لابراتوار مشخص شد، می تواند برخی از مزایای لوازم آرایشی را که به طور سنتی با روغن چوب صندل همراه است به ارمغان بیاورد. به دلیل خاصیت ضد میکروبی و تسکین دهندگی سلولهای پوستی، ممکن است در محصولات مراقبت از پوست برای نیازهای ویژه از جمله لکه دار شدن مزایای مثبتی داشته باشد. نه یک اطمینان به خصوص نه یک بیان واضح ، اما دریم وود به طور واضح زیر مجموعه چند منظوره را هدف قرار داده است.         

در اقدامی پیش بینی شده ژیوودا(Givaudan) رقیب شرکت فیرمینش(Firmenich) یک ویترین نمایش به مشتری متشکل از چهار عطر به نام رایحه ها در حرکت (Fragrances On The Move) در سال ۲۰۱۸ راه اندازی کرد و لوازم آرایشی و عطرهای مطلوبی را برای افزایش زیبایی، الهام بخشی، لذت و حیرت ادغام کرد. در میان چهار فرمول رایحه مطلوب، مواد تشکیل دهنده لوازم آرایشی تقویت کننده شامل یک روشن کننده پوست، کنترل کننده تنش پوست، محافظت کننده در برابر اشعه ماوراء بنفش و تقویت کننده درخشش مو است.

در حالی که مندی آفل (Mandy Aftel)، برنده جایزه عطرساز کاملا طبیعی، سالهاست که مشغول ارتقاء آسانس های آشپزی(Chef’s Essences) است و به عنوان قطره یا اسپری های مشتق شده با پایه روغن طراحی شده است که شامل بسیاری از نت عطر های سنتی مانند ترنج ، ماگنولیا و یلانگ است که برای آشپزخانه نا آشنا هستند. پیش بینی او در مورد تقاضای بازار برای آزمایش های چند حسی به بسیار کند بود. در سال ۲۰۱۹ نام تجاری indie Régime des Fleurs با همکاری عطر خوراکی سیتری( CITRI) که با هدایت سرآشپز لوریا استرن(Loria Stern) ساخته شده بود اشتیاق ها را بر انگیخت. این برند اظهار داشت که سیتری کاملا طبیعی و از عصاره گیاهان خوراکی و الکل ارگانیک ساخته شده است. نه تنها یک ادکلن پوستی است بلکه سیتری می تواند برای رایحه و طعم دادن به نوشیدنی ها، میوه های تازه، کیک، بستنی، سالاد، ماکارونی و … نیز استفاده شود. و در ادامه ضمن توصیف تأثیر آن به عنوان رایحه ای از عطر مرکبات، جنبه های یک ترکیب در هم آمیخته از  لیمو، یلانگ،  پرتقال تلخ، پرتقال سرخ ، لیمو مایر ، ترنج و یوزو(yuzu) را که توسط گشنیز سبز تقویت شده است را توصیف می کند.

تلاش چشمگیر در سال ۲۰۱۷ همراه با گروه بندی هایی در دسته خوراکی ها از برند اسمیث و سینکلیر(Smith & Sinclair) بود که شامل گلابی و وانیل ، شکوفه های گیلاس و نارنگی و هندوانه و مرکبات بود.

با این حال تعداد محدودی وجود خواهند داشت که این تحولات را به عنوان ابتکاری مهم، به موقع و بسیار جلوتر از آنها در پیش رو به چالش بکشند. روحیه ی برفی در رده بندی دو رگه به سمت عصبانیت رفته و خطر انفجار در خود را دارند. در آن سناریو، محصول رویایی چند منظوره با عطر و بوی واقعی و تصویب شده توسط FDA است که پوست را مرطوب، نرم و لکه زدایی می کند. می توان در هوا، روی مبل، پرده و ملافه نیز اسپری کرد، مانند صابون ضدعفونی می کند و حاوی عناصر ریز مغذی مفیدی است که به یک مولتی ویتامین بی خطر و مقوی برای غذا خوردن است. بعضی اوقات همه ما به راحتی فراموش می کنیم که می توانیم چیزهای خیلی خوبی داشته باشیم. طبق حرکات اولیه هیپستر اواخر دهه ۲۰۰۰ و با توجه به مشاغل تک محصولی، جامعه به ناچار بار دیگر به سمت تخصصی سازی ریشه ای حرکت می کند.

در مورد روحیه چند منظوره بودن به سر حد مطلق، نگاهی به این پروژه انحرافی در سال ۲۰۱۳ بنام (Deo Perfume Candy) بیندازید که به نظر می رسد این محصول را به بازار عرضه شد اما ادامه پیدا نکرد. کار با همان مکانیسم های بیوشیمیایی مانند سیر، وانیل و عصاره گل رز به منظور تشویق بدن شما برای دفع ژرانیول از طریق غدد عرقی صورت گرفت تا شما را از درون به بیرون خوشبو نماید.

این چیزی نیست که من بخوام امتحان کنم، شما چطور؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *