اخبار

عطر سفارشی: بهترین حالت عطر

تصور کنید که دارای عطری مختص به خود هستید که از نت های سمفونی خاص مورد علاقه شما تشکیل شده است. حال تصور کنید که عطر شما کاملاً بی نظیر است و فقط شما به آن دسترسی دارید. تصور کنید که شخصی آن را با توجه به ذهن، شخصیت، عشق و علاقه شما و حتی بوی عطر، هنگامی که روی پوستتان می نشیند درست کرده است و اینکه فرایند تولید چقدر خاص بوده و می توانید زندگی خود را در معرض بوهای مخلوط بی نظیرقرار دهید.
طراحی یک عطر سفارشی همیشه کارساده ای نبوده است. چگونه فرد به یک عطر دست می یابد؟ از کجا می توانید کسی را پیدا کنید که رایحه ای برای شما بسازد؟ روند چطور است؟ چه مقدار ورودی خواهید داشت؟ قلمرو عطرهای سفارشی، عطرهای تعریف نشده و منتشرشده است، بنابراین من از سه عطرسازی که همه رویکردهای مختلفی برای کار با دغدغه های مختلف دارند، سؤال کردم تا بدانم که در این بخش مرموز و جذاب دنیای عطر چه می گذرد.
ژوئل لریوکس پاتریس عطرسازی باتجربه در زمینه ساخت عطر است. او با برخی از مارک های معروف در صنعت عطر از جمله Acqua Di Palma ، Jo Malone و Givenchy همکاری کرده است. در سال ۲۰۱۹ ، ژوئل نقش قبلی خود را برای انجام یک چالش جدیدکنار گذاشت و تجارت خود را با عنوان Le Parfumeur Francais تأسیس کرد (https://en.leparfumeurfrancais.com/).. Le Parfumeur Francais ، واقع در حومه شهر زیبا در اطراف Grasse فرانسه، یک کارگاه زیبا و مدرن است که ژوئل در آن عطرهایی درست می کند که مشتری های بین الملی را راضی نگه می دارد.
ژوئل به من می گوید: “مشتری های من از راه دور می آیند،” اما مهم ترین چیز در فرایند ساخت این نیست که آنها اهل کجا هستند، درعوض می توانیم تبادل نظر صریح و روشن راجع به زندگی آنها داشته باشیم و اینجاست که کارم را با آنها شروع می کنم که می تواند شامل یک ایمیل، یک تماس تلفنی یا یک جلسه حضوری باشد، اما بحث این است که آنها چه کسانی هستند و از چه چیزی لذت می برند – رایحه ای ندارند یا خیر – گفتگوهای ما به گل، غذا، هنر، نقاشی، ورزش، پارچه، مکان، وقایع و همه چیزهایی که آنها دوست دارند و همچنین به چیزها وافرادی که آنها از دست داده اند ختم می شود.

من به این گفتگوها ی صمیمی و پر از کنجکاوی نزدیک می شوم، زیرا ایده ها از آنچه به من گفته اند شکل می گیرد. گاهی اوقات یک کلمه یا مطلبی که آنها ذکر می کنند باعث ایجاد ایده برای رایحه می شوند، اما بیشتر اوقات بسیاری از مواردی را که برای گفتن به منظور تکمیل و تعادل در آنها ذکر شده است درج می کنم. “
در صورت امکان، من مردم را تشویق می کنم که به کارگاه من بیایند، زیرا ما می توانیم ترکیبات عطر را با هم بو کنیم. من برخی از پیچیدگی های کارهای هنری خود را برای مشتریانم توضیح می دهم، و به آنها نشان می دهم که چگونه بوی گل و اینکه که وقتی محصول از آن برداشت شده است و به یک ماده عطر تبدیل شده است، بو می بخشد. ما با این اصول اولیه شروع می کنیم و شروع به نوشتن یک داستان معطر با هم می کنیم. من کارهایم را با همکاری و همفکری با مشتریان انجام می دهم و هدفم این است که به چیزی دست یابم که شاید کمی غیر منتظره باشد اما با این وجود آنها را خوشحال خواهدکرد.

نمی دانم چطور ژوئل قادر به ارتباط با مشتری هایی است که از سراسر جهان آمده اند و فقط مشترکاتی را که همه آنها عاشق عطر هستند، به اشتراک می گذارد.
“من در ساخت عطرها انرژی و عشق زیادی می گذارم و برای من اهمیت زیادی دارد که من قادر به همدردی با مشتری هستم و آنها از کار با من احساس هیجان کنند. هدف من ایجاد همکاری است که برای همه لذت بخش باشد. من روی پروژه ای کار نمی کنم که نتوانم با این احساس عمیق ارتباط برقرار کنم، زیرا باید بتوانم خودم را عمیقاً متعهد بدانم تا بتوانم سازنده خوبی باشم. خوشبختی وقتی به وجود می آید که بتوانم واقعاً کسی را با یک ترکیب خوشحال کنم که بیشترین رضایت را در کار خود به من می بخشد”.
این تعهد به همدلی و تمایل به غوطه ور شدن در دنیای تخیل مشتریان خود به تجارت ژوئل کمک می کنند تا رشد کند. در پاییز سال ۲۰۲۰ ، وی قصد دارد تا یک باغ عطر در کنار کارگاه خود باز کند تا به مشتریانش این امکان را بدهد که مواد لازم را از گیاه(گل) تا آماده سازی و ترکیبات نهایی تجربه کنند.
شروع فرآیند ترکیب با بلوک های ساختمانی عطر، رویکردی است که با طراح عطرلندنی، Lyn Harris به اشتراک گذاشته است. لین مغز متفکر Perfumer H است که در Marylebone در پایتخت انگلستان واقع شده است. لین معتقد که ایجاد ارتباط با مشتری محل اصلی شروع کار است.
او به من می گوید: “من مشتری را با آزمایشگاه و موادم آشنا می کنم .” توضیح می دهم که چگونه به عنوان یک سازنده کار می کنم و آنها وارد دنیای من می شوند. از آنجا که شروع به ارتباط می کنیم، احساس آرامش کرده و سپس با هم شروع به بو کردن چیزهای مختلف می کنیم. من آنها را با خانواده های عطر آشنا می کنم و به هر حال جرقه ای را در آنها شعله ور کرده و پیوسته می نویسم. همه چیز را رصد می کنم. سپس به سراغ مطالبی می روم که فکر می کنم آنها دوست خواهند داشت – من جواهراتی دارم که فقط برای مشتریان سفارشی از آنها استفاده می کنم مانند گل یاس از Grasse ، وتیور از جزیره Reunion ، گل زنبق ایتالیایی است.

اینها جواهراتی هستند که من فقط می توانم از آنها در تولید سفارشی استفاده کنم زیرا فقط می توانم مقادیر کمی از آنها را بدست آورم. من شروع به ترسیم ایده های خود براساس پایه ها و بوها می کنم و به تدریج عطر شکل می گیرد. آنها با خوشحالی آزمایشگاه را ترک می کنند، و من ۱۰۰٪ اطمینان دارم که ما توانسته ایم ارتباط برقرار کنیم و من عطر آنها را پیدا کرده ام.”
من نمی دانم که آیا لین هرگز ایده ای از مشتری دریافت می کند که فکر می کند کار نخواهد کرد؟
او به من می گوید: “بعضی اوقات، این چالش واقعی است و همیشه کاری می کنم که به نوعی کار کند. این تنها روش مورد نظر است. همیشه می گویم کار کردن برای یک برند به مراتب آسان تر از کار برای یک فرد است. بشر پیچیده است و خصوصا در مورد چیزهایی مانند عطرها که چیززیادی درموردشان نمی دانیم بسیار مطمئن نیستیم. در این موارد وظیفه من است که به آنها اطمینان دهم و این امکان را برای آنها فراهم آورم اما این همان چیزی است که من در مورد فرایندعطر دوست دارم. “
“وقتی کسی از آنچه من برای آنها ایجاد کرده ام راضی است، مثل این است که شما به یک مدینه فاضله برسید. این بهترین نوع از خلاقیت شما راتحقق می بخشد. “
سارا مک کارتنی، بنیانگذار برند اصل انگلیسی، ۴۱۶۰ Tuesdays ، از سرخوشی مشتری لذت می برد.
او به من می گوید: “اولین واکنش من باورنداشتن است. وقتی چیزی درست پیش می رود من دائماً بهت زده می شوم. تا زمانی که مشتری رایحه مورد نظرخود را بدست نیاورد تصور می کنم هر کاری که انجام داده ام کاملا بر خلاف آنچه که آنها برنامه ریزی کرده بودند بوده است. اما هنگامی که رایحه موردنظر را بدست اوردم سرشار از شادی وخوشحالی می شوم “.


وی ادامه داد: “تماشای چهره افراد درحین بوکردن یک میانبر عالی است و اگر مردم چیزی را دوست داشته باشند دوباره به آن باز می گردند، حتی اگر فکر می کردند در ابتدا از آن متنفر هستند. از آنها می پرسم که آنها قبلاً چه چیزی می پوشیدند، همچنین مکان های موردعلاقه آنها چیست و چه بوهایی را دوست دارند. افراد شنونده اولین بوی عطرخود را توصیف می کنند. افرادی که در اطراف مزارع یا اسب ها بزرگ شده اند فکر می کنند که کومارین بوی یونجه می دهد و همه افراد می گویند که آنها را به یاد مارزیپان می اندازد. “
وی گفت: “من معمولاً قبل از شروع کار بر روی فرمول، مقایسه و ساخت ایده هایم، وقت خود را صرف فکر کردن می کنم و روی کاغذ ایده هایی که ممکن است کار کند، یادداشت می کنم. این روند بستگی به مدت زمان کل پروژه من دارد، و این به طور کلی توسط بودجه تعیین می شود. تا همین اواخر تمام کارهای خلاقانه را در آزمایشگاه کارگاه در Hammersmith لندن انجام داده ام. اخیراً من کلی مواد را با خودم به خانه برده و در طبقه ای که قبلاً برای اجرای کلاس های یوگا استفاده می کردم کار می کنم.
من از کار مجدد در خانه لذت می برم زیرا قبل ازاینکه ۴۱۶۰ Tuesdays به یک شرکت محدود تبدیل شود، تمایل داشتم که برای اولین بار دراطراف خود به دنبال بوهای جدید باشم.

سارا برای حفظ عینیت خود سعی می کند در حین کار از مشتری خود فاصله عاطفی ایجاد کند. او می گوید: “مهم این است که زیاد درگیر نشوید.” اگر احساس کنم که کاملاً با مشتری ارتیاط برقرارکرده ام و دقیقاً می دانم که چه چیزی می خواهند، دچاراشتباه می شوم. این مهم است که هدفمند باشید، قادر به ایجاد چیزی باشم که مشتری می خواهد، نه آنچه من احساس می کنم برای آنها بهترین باشد. من به دنبال دلایلی هستم که بازدید کنندگانم را دوست داشته باشم چون فقط می خواهم انسانی را خوشحال کنم، اما لازم نیست که سلیقه آنها رادرانتخاب رایحه عطر دوست داشته باشم. “
سارا مانند لین هریس، عطر و بوی برند خود و همچنین انجام کارهایی را که برای مشتریان انجام می دهد، ترسیم می کند. از سارا پرسیدم که تفاوت درست کردن عطر برای ۴۱۶۰ Tuesdays با درست کردن عطر برای یک فرد چقدر است؟”. نیازی نیست که برای خودم چیزی توضیح دهم و همه گفتگو ها در ذهن من است. اگرچیزی را بخواهم در انجام آن قاطع هستم. اگر من آن را دوست دارم، من آن را دوست دارم و اگر اینطور نباشد، آن را تغییر می دهم. هنگامی که مشتری ها می گویند، ” مطمئن نیستم که دنبال چیز متفاوتی هستم، من آن را به عنوان علامتی از این که می خواستند تغییر کند، می گرفتم، زیرا اگر این نقش ها برعکس شود، منظور او را بدست می آورم. اما اکنون یاد گرفته ام که آنها درکل مطمئن نیستند. اغلب ما در دایره ها دور می زنیم، شش مورد دیگر را درست می کنیم، سپس آنها به حالت اول باز می گردند. فکر می کنم، اما چرا شما در ابتدا فقط بله نمی گویید؟ باید اعتراف کنم که مردم دوست دارند وقت بگذارند و گزینه های خود را کشف کنند. “
“ایجاد یک رایحه روان بسیار ساده تر است وقتی فقط در ذهن من اتفاق می افتد و هیچ کس دیگری نیست. من فکر می کنم این چیزی است که مردم را به سمت ایجاد رایحه های خاص خود و نه دنبال کردن مسیر صنعت ترغیب می کند. من دوست دارم بتوانم هر آنچه را در محدوده ای ایمن، ایجاد کنم” .

تصور ایده هایی که سازنده های عطر دریافت کرده اند و روشهای مختلفی که آنها ایده های مشتری خود را برای رایحه نشان داده اند جالب است – یک عمل قابل توجه باعث می شود پیچیدگی های تمایلی باید برای مشتری حاصل شود تا وی بتواند عطرجذاب خود را پیدا کند. فرد تصور می کند که باید کمی شبیه به قرار ملاقات باشد: تلاش برای بدست آوردن ترکیب کاملی از عطر.
بنابراین فکر کنید اگر توانستید با یک سازنده عطر کار کنید تا عطر و رایحه عالی و بدون نقص خود را بسازید، چه می خواهید؟پیچ و تاب های معطر چیست که می خواهید داستان عطر خود را بنویسید؟زیرا اکنون، بیش از هر زمان دیگر، دنیای عطرهای سفارشی فراخوانده می شود و چه کسی می داند چه موقع سازنده عطر عالی را پیدا خواهید کرد تا به شما کمک کند داستان خود را با این رایحه بنویسید.

کلیه عطرهای ذکر شده در این مقاله بسته به در دسترس بودن آنها ، پروژه های انتخابی سفارشی را انجام می دهند.
قیمت کارهای تحریریه ژوئل از ۳۰۰۰ یورو شروع می شود، که بستگی به مواد استفاده شده و زمان لازم برای ترکیب آن دارد.
لین برای کار خود در مواقع پرداخت (حدود ۱۶،۵۰۰ یورو) مبلغی معادل ۱۵،۰۰۰ GBP پرداخت می کند.
سارا یک مدل انعطاف پذیر ارائه می دهد، از جمله برگزاری کارگاه هایی که در آن مشتری ها می توانند عطرهای شخصی خود را با نظارت او ترکیب کنند. برای ۱۰۰۰ GBP (حدود ۱۱۰۰ یورو) مشتری می تواند به سارا اجازه دهد تا عطرها را بر اساس آرزوها و خواسته های خود ترکیب کند و سپس از بین سه نمونه ارائه شده انتخاب کند. برای یک رایحه واقعاً سفارشی که طی چند ماه و تا ۱۵ تکرار ایجاد شده است ، سارا ۱۰،۰۰۰ GBP (حدود ۱۱،۰۰۰ یورو) را شارژ می کند. برای افرادی که به بودجه کمتری علاقه دارند، او همچنین کیتهایی را برای شما فراهم می کند تا بتوانید خودتان ترکیب خانگی ازعطر داشته باشید. این مبلغ ۱۰۰ GBP (حدود ۱۱۰ یورو) است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *