اخبار

عطر های سفارشی، تعبیر یک رویا

تصور کنید که با استفاده از نت های خاص مورد علاقه های شما عطری برای شما درست کرده اند. حال تصور کنید که عطر شما کاملاً بی نظیر است و فقط شما به آن دسترسی دارید. تصور کنید که شخصی آن را با توجه به ذهن، شخصیت، عشق و علاقه شما و حتی اینکه بوی آن بر روی پوست شما چگونه باشد ساخته است، تصور کنید که این روند طراحی و ساخت چقدر خاص است و چگونه می توانید زندگی خود را در مخلوط بی نظیر بوها قرار دهید.

راه اندازی یک رایحه عطر همیشه به عنوان ساده ترین کارها انجام نمی شود. چگونه میتوان یک عطر ساز پیدا کرد؟ از کجا می توانید کسی را پیدا کنید که رایحه ای بدین گونه برای شما بسازد؟ روند آن چطور است؟ چه مقدار هزینه خواهد داشت؟ قلمرو عطرهای سفارشی تعریف و منتشر نشده است، بنابراین من از سه عطر ساز که همه رویکردهای متفاوتی برای کار درمورد کار های سفارشی دارند، سؤال کردم تا دریابم که در این بخش مرموز و جذاب دنیای عطر چه می گذرد.

ژوسل لریوکس پاتریس(Joelle Lerioux Patris)

ژوسل لریوکس پاتریس (Joelle Lerioux Patris) عطر سازی با تجربه و حرفه ای در ساخت عطر در حوزه کاری خود است. او با برخی از برند های معروف در صنعت از جمله آکوا دیپالما (Acqua Di Palma)، جو مالن (Jo Malone) و جیونشی(Givenchy) همکاری کرده است. در سال ۲۰۱۹  ژوئل سمت قبلی خود را برای انجام یک چالش جدید واگذار کرد و بیزینس شخصی خود را با عنوان (Le Parfumeur Francais) تأسیس کرد. استودیوی زیبا و مدرن او واقع در اطراف در حومه شهر زیبا گراس (Grasse) فرانسه، است که در آن ژوئل عطرهایی می سازد که مشتری های بین المللی او لذت ببرند.

ژوئل به من می گوید: مشتری های من از سراسردنیا و راه های دور می آیند اما آنچه در فرآیند خلق مهم است جایی نیست که آنها از آن آمده اند بلکه این است که ما می توانیم راجع به زندگی آنها به صراحت و روشنی تبادل نظر داشته باشیم و اینجاست که من کارم را با آنها شروع می کنم. این ارتباط می تواند به شکل یک ایمیل، یک تماس تلفنی یا یک جلسه حضوری باشد، اما ما بحث می کنیم که آنها چه کسانی هستند و از چه چیزی لذت می برند، رایحه خاصی دارند یا خیر. گفتگوهای ما از گل، غذا، هنر، نقاشی، ورزش، لباس، مکان، وقایع و همه چیزهایی که آنها دوست دارند و همچنین چیزها و افرادی که آنها از دست داده اند را در بر می گیرد. من کنجکاوانه به این صحبت ها دامن می زنم، زیرا ایده ها از آنچه که آنها به من گفته اند شکل می گیرد. گاهی اوقات یک کلمه یا مطلبی که آنها ذکر کرده اند ایده ای را برای ساخت رایحه ایجاد می کند، اما بیشتر اوقات بسیاری از مواردی را که ذکر کردم برای تکمیل و متعادل کردن ترکیب استفاده میکنم.

در صورت امکان، من مشتری ها را ترغیب می کنم که به استودیوی من بیایند، زیرا ما می توانیم از این طریق با هم ترکیبات را بو کنیم. برخی از پیچیدگی های کارهای هنری خود را برای مشتریانم توضیح می دهم و به آنها نشان می دهم که چطور یک رایحه در یک گل بو نمی دهد اما پس از برداشت گل و پردازش آن رایحه ایجاد می شود. ما با این اصول اولیه شروع می کنیم و شروع به نوشتن یک داستان معطر با هم می کنیم. من کارها را در همکاری با مشتری بسیار مفید تر می دانم و هدفم این است که به چیزی دست یابم که شاید کمی غیر منتظره باشد اما با این وجود آنها را خوشحال می کند.

Le Parfumeur Francais Studio

نمی دانم چطور و چگونه ژوئل قادر به ایجاد ارتباط با مشتری های خود است که از سراسر جهان آمده اند و تنها نقطه مشترک آنها این است که همه آنها عاشق عطر هستند و همه آن ها به اینجا می آیند تا آن را به اشتراک بگذارند!

وی افزود: من انرژی و عشق زیادی را برای ساخت رایحه می گذارم و اینکه من قادر به همدردی با مشتری هایم هستم و می توانم برای آنها در کار با خودم احساس هیجان ایجاد کنم برای من از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف من ایجاد همکاریی است که برای همه غنی و لذت بخش باشد. من روی پروژه ای کار نمی کنم که نتوانم با این احساس عمیق هیجان ارتباط برقرار کنم، زیرا باید بتوانم خودم را عمیقاً متعهد بدانم تا بتوانم نتیجه خوبی ارائه دهم. خوشحالی برای من وقتی به وجود می آید که بتوانم واقعاً کسی را با یک ترکیب رایحه خوشحال کنم و از آن لذت ببرم، بیشترین رضایت را در کار خود کار به من می بخشد.

این تعهد به همدلی و تمایل به غوطه ور شدن در دنیای تخیل مشتریان است که به تجارت ژوئل کمک می کند تا رشد کند. در پاییز سال ۲۰۲۰، وی قصد دارد تا باغ عطرسازی را در کنار استودیوی خود باز کند تا به مشتریان خود این امکان را بدهد که مواد لازم را از گیاه، آماده سازی و ترکیبات نهایی را انتخاب کنند.

شروع فرآیند ترکیب با نت های پایه عطر آغاز می شود، این رویکردی است که توسط عطر ساز لندنی لین هریس (Lyn Harris) ساخته شده است. لین مغز متفکر در پشت برند (Perfumer H) است که در ماریل بون (Marylebone) در پایتخت انگلستان قرار دارد. لین موافقت دارد که ایجاد ارتباط با مشتری قدم اصلی شروع کار است.

لین هریس (Lyn Harris)

او به من می گوید: من مشتری را با آزمایشگاه و موادم آشنا می کنم. من توضیح می دهم که چگونه من به عنوان یک سازنده و مبتکرعطر کار می کنم و آنها وارد دنیای من می شوند. از آنجا که شروع به ارتباط با یکدیگر می کنیم، آنها شروع به آرام شدن می کنند و سپس با هم شروع به بو کردن ترکیب ها می کنیم. من آنها را با خانواده های عطر آشنا می کنم و یادداشت می کنم چه چیزی باعث ایجاد جرقه ای در ذهن آنها می شود. پیوسته می نویسم و ​​همه چیز را رصد می کنم. سپس به سراغ مطالبی می روم که فکر می کنم آنها دوست خواهند داشت. من ترکیبات بسیار ارزشمندی  دارم که فقط برای مشتریان سفارشی از آنها استفاده می کنم مانند یاس از گراس فرانسه، عصاره وتیور از جزیره Reunion یا عصاره زنبق که از ایتالیا است. اینها جواهراتی هستند که من فقط می توانم از آنها درتولیدات سفارشی استفاده کنم زیرا فقط در مقادیر کمی می توانم از آنها پیدا کنم. من در ابتدا شروع به ترسیم ایده های خود با پایه ها و رایحه ها می کنم و به تدریج عطر شکل می گیرد. مشتریان هنگامی که آزمایشگاه را ترک می کنند خوشحال هستند و من ۱۰۰٪ اطمینان دارم که ما قادر به حفظ این ارتباط هستیم و من رایحه آنها را پیدا کرده ام.

من نمی دانم که آیا لین هرگز ایده ای از مشتری دریافت کرده که در ابتدا فکر کند کارساز نخواهد بود؟

او به من می گوید: بعضی اوقات، این چالش واقعی است و من همیشه کاری می کنم که ایده آن ها به نوعی کار کند، این تنها راه است. من همیشه می گویم عطرساختن برای یک برند به مراتب آسان تر از ساخت عطربرای یک فرد است. بشر پیچیده است و ما به خصوص در مواردی که چیزهای زیادی از آن ها نمی دانیم نمی توانیم واقعاً مطمئن باشیم،این دقیقا خود عطرسازی است. در این موارد وظیفه من است که به آنها اطمینان دهم و این امکان را برایشان فراهم آورم که بتوانند با من رشد و نمو پیدا کنند. این کار طرفداران بیشتری دارد و این همان چیزی است که من در مورد این روند دوست دارم.

وقتی کسی از آنچه من برای آنها ساخته ام راضی است، مانند این است که شما به مقصد رسیده اید. این بسیار لذت بخش است، بهترین نوع لذتی که شما می توانید بدست آورید.

سارا مک کارتنی (Sarah McCartney)

سارا مک کارتنی (Sarah McCartney)، بنیانگذار برند تجاری انگلیسی الاصل ۴۱۶۰ Tuesdays است، همچنین از لذتی که از درست کردن عطر برای مشتری بدست می آورد لذت می برد.

او به من می گوید: اولین واکنش من ناباوری است و من باید آنها را متقاعد کنم که آنها فقط این حرف را نمی زنند بلکه حرف های آن ها تبدیل به رایحه می شود. من دائماً متحیر می شوم زمانی که ترکیبی که به دنبال آن بودم درست می شود. تا زمانی که مشتری آن را بو کند، تصور می کنم هر کاری که انجام داده ام کاملا بر خلاف آنچه بوده که آنها تصور می کردند. هنگامی که فهمیدم که به آن علاقه دارند، برای من بسیارشاداب کننده است.

سارا هنگامی که میخواهد ترکیبی درست کند توسط ترکیبات هدایت می شود.

وی ادامه داد: تماشای چهره افراد هنگامی که چیزی را بو میکنند یک میانبر عالی است و اگر مردم چیزی را دوست داشته باشند دوباره به آن باز می گردند، حتی اگر فکر می کردند در ابتدا از آن متنفر هستند. از آنها می پرسم که آنها قبلاً چه چیزی استفاده میکردند و همچنین مکان های موردعلاقه آنها چیست و چه چیزهایی را عمدتا بو می کنند. افراد اولین عطر هایی را که بو کرده اند توصیف میکنند. افرادی که در اطراف مزارع یا اسب ها بزرگ شده اند فکر می کنند که کومارین (coumarin) بوی یونجه می دهد و دیگران می گویند که آنها را به یاد مارزیپان (marzipan) می اندازد.

وی گفت: من معمولاً قبل از کار بر روی فرمول، مقایسه و ترکیب ایده هایم، فکر میکنم و یادداشت هایی را روی کاغذ ایده هایی که فکر می کنم ممکن است کار کند را یادداشت میکنم. این روند بستگی به مدت زمان کل پروژه دارد و عموماً توسط بودجه تعیین می شود. تا همین اواخر من تمام کارهای خلاقانه را در آزمایشگاه در استودیو خودمان در هامرسمیث، لندن (Hammersmith, London) انجام میدادم. اخیراً من تمامی مواد را با خودم به خانه بردم و در طبقه ای که قبلاً برای اجرای کلاس های یوگا استفاده می کردم کار می کنم. من دوباره از کار در خانه لذت می برم زیرا احساس زمانی قبل از اینکه ۴۱۶۰ Tuesdays به یک شرکت محدود تبدیل شود را دارم، وقتی اولین بار بینی خود را در نزدیک بسیاری از عطرهای جدید بردم.

سارا مک کارتنی (Sarah McCartney)

سارا برای حفظ دید مناسب از بیرون سعی می کند در طی مراحل ساخت فاصله عاطفی را با مشتری حفظ کند.

او می گوید: مهم این است که زیاد درگیر نشوید. اگر احساس کنم که کاملاً با مشتری پیوند پیدا کرده ام و دقیقاً می دانم که چه چیزی می خواهند، این زمانی است که من معمولاً اشتباه می کنم. مهم است که هدفمند باشم و قادر به خلق چیزی باشم که هرگز نمی خواهم خود آن را استفاده کنم و آنچه را که مشتری می خواهد انجام دهم، نه آنچه من احساس می کنم برای آنها بهترین است. من به دنبال دلایلی میگردم که مشتریانم را دوست داشته باشم، این فقط یک امر انسانی است. من می خواهم آنها را خوشحال کنم، اما لازم نیست که رایحه مورد علاقه آنها سلیقه من باشد.

سارا مانند لین هریس، ترکیباتی رابرای برند خودش میسازد و همچنین ترکیباتی را برای مشتریان به صورت سفارشی آماده می کند. از سارا پرسیدم که تفاوت ساخت ترکیب برای ۴۱۶۰ Tuesdays با ساخت ترکیب برای یک فرد چقدر است؟

هر دو یکی است اما برای من این فقط ساده تراست. نیازی نیست که برای خودم چیزی را توضیح بدهم و همه گفتگو در ذهن من است. اگر بخواهم چنین باشم، سریعتر نیز هست. من واقعاً قاطع هستم. اگر آن را دوست دارم، پس آن را دوست دارم و اگر اینطور نیست، آن را تغییر می دهم. زمانی پیش می آید که مشتری ها می گویند: من مطمئن نیستم، اگر کمی متفاوت تر بخواهم چه؟ سابقا من آن را به عنوان علامتی از این که می خواستند تغییر کند، می گرفتم، اما اکنون یاد گرفته ام که آنها به طور کلی مطمئن نیستند. اغلب ما در دایره انتخاب دور می شویم، شش مورد دیگر را درست می کنیم، سپس آنها به حالت اول باز می گردند. من فکر می کنم اما چرا شما در ابتدا بله نمی گویید؟ باید اذعان کرد که مردم دوست دارند در طول زمان امیال و گزینه های خود را کشف کنند.

ایجاد یک عطر هنگام تسلط نیز بسیار ساده تر است وقتی کل ترکیبات فقط در ذهن من اتفاق می افتد و شخص دیگری نیست. من فکر می کنم این چیزی است که مردم را به سمت ایجاد رایحه های خاص خود و نه دنبال کردن مسیر صنعت ترغیب می کند. من دوست دارم که بتوانم هر آنچه را دوست دارم، در مرزهای امن ذهنم ایجاد کنم.

سارا مک کارتنی (Sarah McCartney)

ایده هایی که این عطرها دریافت کرده اند و شیوه های مختلفی که آنها ایده های مشتری خود را به رایحه بدل کرده اند می تواند بسیار جذاب باشد. یک عمل قابل توجه مثل تبدیل احساسات به رایحه است که باعث شده تا همه چیز نشانگر پیچیدگی های تمایلات انسانی باشد که باید به منظور حرکت و تعالی مشتری برای پیدا کردن رایحه جذاب هدف استفاده شوند. فرد تصور می کند که این قرار باید کمی شبیه به قرار ملاقات باشد: تلاش برای بدست آوردن ترکیب کاملی از همه چیز تا زمانی که قلب یا در این حالت بینی نتواند کمکی کند تا در لذت استشمام رایحه ها غوطه ورشود.

بنابراین فکر کنید، اگر توانستید با یک عطر ساز کار کنید تا عطر و رایحه عالی و بدون نقص خود را بسازید، چه می خواهید؟ پیچ و تاب های معطر چیست که می خواهید داستان عطر خود را با آن بنویسید؟ زیرا اکنون، شاید بیش از هر زمان دیگر، دنیای عطرهای سفارشی فراگیر شده و چه کسی می داند چه موقع عطر عالی را پیدا خواهید کرد تا به شما کمک کند داستان خود را با رایحه بنویسید.

کلیه عطر ساز های ذکر شده در این گزارش بسته به در دسترس بودن آنها ، پروژه های سفارشی را انتخاب می کنند.

قیمت کارهای کمپانی ژوسل لریوکس پاتریس(Joelle Lerioux Patris) از ۳۰۰۰ یورو شروع می شود و به مواد استفاده شده و زمان لازم برای ترکیب بستگی دارد.

لین هریس (Lyn Harris) برای کار خود حدود ۱۶،۵۰۰ یورو دریافت می کند.

سارا مک کارتنی (Sarah McCartney)، یک مدل انعطاف پذیر ارائه می دهد، از جمله برگزاری کارگاه هایی که در آن مشتری ها می توانند عطرهای شخصی خود را تحت نظر او مخلوط کنند (بدیهی است که در خارج از شرایط همه گیری کروناویروس). با پرداخت حدود ۱۱۰۰ یورو مشتری می تواند به سارا اجازه دهد تا عطرها را بر اساس آرزوها و خواسته های خود مخلوط کند و سپس از سه نمونه ارائه شده انتخاب کند. برای یک رایحه واقعاً سفارشی، که طی چند ماه و تا ۱۵ تکرار ایجاد شده است، سارا حدود ۱۱۰۰۰ یورو دریافت می کند. برای افرادی که به بودجه کمتری علاقه دارند، او همچنین کیت هایی را برای شما فراهم می کند تا بتوانید ترکیب عطر مورد نظر خود را در خانه انجام دهید که حدود ۱۱۰ یورو برای شما هزینه دربر دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *