متفرقه

قوه بویایی، راه حل جدید تشخیص کرونا

امروزه کل جهان با ظهور COVID-19 احساس خطر می کند، اما اخیراً متخصصان دریافته اند که حس بویایی، درست قبل از اینکه بیماری علایم دیگر خود را نشان دهند، جزو اولین ارگان هایی در بدن است که مورد حمله قرار می گیرد، در حال حاضر موسسه تحقیقاتی عطر و طعم  (IFF) به توسعه آزمایش های تست بویایی خویش‌انجام در خانه کمک کرده و عطرهایی در قالب مجموعه فناوری های مفید زندگی خود برای کمک به روند آزمایش اهدا می کند.

دانشمندان اکنون اثبات کرده اند که از بین رفتن قوه بویایی (Anosmia) نشانه هشدار دهنده اولیه و زودرس کرونا ویروس است. از بین رفتن قوه بویایی (Anosmia) و از بین رفتن قوه چشایی (dysgeusia) علائم بسیار متداولی هستند که ممکن است قبل از هرگونه علائم دیگر برای بیمار مظنون به ابتلا ظاهر شود. محققانی که در حال آزمایش بر روی روش های پیشگام خود آزمایی بیماری در منزل هستند می گویند: آگاهی زودرس از قرار گرفتن در معرض بیماری می تواند موجب آزمایش زودتر شود و صحت کلی نتیجه تست COVID-19 را بهبود بخشد و همانطور که اکنون می دانیم تشخیص زودتر بیماری مانع ازایجاد عفونت و انتشار آلودگی بیشتر در بدن بیمار و همچنین میتواند به این کمک کند که تعداد کمتری از اعضای دیگر جامعه آلوده شوند.

دکتر گری گوری یِپ(Dr. Gregory Yep) مدیر ارشد علمی و افسر پایداری موسسه (IFF)، می گوید: (IFF) سابقه طولانی در تهیه راه حل های نوآورانه برای بسیاری از چالش های جهانی دارد. وی افزود همکاری مستمر ما با دکتر آلبِرِس (Dr. Albers) نشان از تعهد ما در انجام بهتر وظایفمان درقبال مردم و سیاره زمین دارد و امیدوارم که کمک های ما بتواند به مشارکت در ایجاد راه حل این بیماری همه گیر کمک کند.

بنیاد اختلالات حسی بالواتانیک (Blavatnik Sensory Disorders) در دانشکده پزشکی هاروارد در حال ساختن برنامه هایی برای تلفن های همراه هوشمند است که امکان ردیابی علائم از راه دور و آزمایش قوه بویایی از خانه را فراهم می کند و تا ۴۰۰ بیمار دور اول این تست شرکت خواهند کرد.

بیماران پس از دریافت کارت خراشیدنی کوچک و ساده ای مخصوص آزمایش انجام می پذیرد. این آزمایش بر روی یک برنامه هوشمند بر روی تلفن شخصی بیمار یا از طریق تبلت یا رایانه شخصی انجام می شود. در حین تست، شرکت کنندگان به یک سری سؤال درباره علائم احتمالی COVID-19 و از بین رفتن قوه بویایی و چشایی پاسخ خواهند داد. با عرضه این نوع تست بویایی خویش انجام رایگان و قرار گیری در اختیار عموم، این امیدواری وجود دارد که تشخیص زود هنگام از بین رفتن قوه بویایی(Anosmia) نقطه آغازی باشد برای آزمایش های پیشرفته تر و سریع به منظورتشخیص بیماری و تشویق بیماران برای قرنطینه سازی شخصی حتی اگر علائم حاد بیماری را نداشته باشند.

با پایین آمدن اقدامات مهم جهت مقابله با بیماری همچون بی توجهی به فاصله های اجتماعی و استفاده مداوم از ماسک، بسیاری از کارشناسان از موج دوم و احتمالاً حتی بزرگتر ازموج اول، از افزایش روز افزون تعداد بیمار های جدید COVID-19 خبر می دهند. این امر به این معناست که همانطور که اخطار داده شده است ما باید بیش از حد محتاط باشیم.

دکتر مارک آلبرس (Dr. Mark Albers) متخصص مغز و اعصاب و متخصص در اختلالات حافظه و بویایی، یکی از متخصصان برجسته ای است که می خواهد این آزمایش را راه اندازی کند، وی توضیح داد: در مورد COVID-19 چیزهای زیادی وجود دارد که ما نمیدانیم، اما تحقیقات نشان می دهد که از بین رفتن قوه بویایی و چشایی نقش مهمی در شناسایی زود هنگام بیماران احتمالی این ویروس دارد. دکتر آلبرز ادامه داد: اگر ما بتوانیم آزمایشات خود انجام و قابل اعتماد را به مردم و کارکنان مراقبت های بهداشتی ارائه دهیم، ممکن است بتوانیم شیوع این بیماری را در آینده کاهش دهیم و نمودار عملکرد قوه بویایی را ترسیم کنیم، که می تواند برای تعیین اینکه فرد آلوده چه زمانی دوباره پس از ابتلا به عفونت COVID-19 سلامتی خود را بدست آورده است مفید باشد.

اینکه چگونه دانشمندان تا کنون کشف کرده اند که چه تعداد از علائم اولیه بیماری در از بین رفتن قوه بویایی درگیرهستند، جالب نیست؟ شاید تا کنون، آن دانشمندانی که مشغول مطالعه بر روی حس بویایی بودند و سالهای سال همه به عنوان مطالعاتی فاقد اهمیت به آن بی توجه بودند جدی گرفته می شوند. و ما امیدواریم بودجه مورد نیاز آنها که همیشه منتظر آن بودند به آنها پرداخت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *