نت و رایحه

تاریخچه عطر ها؛ عصاره رز

در این مقاله چیزهای جالبی راجع به یکی از کالاهای پر طرفدار، لوکس ترین و پرکاربرد صنعت عطر و ادکلن، لوازم آرایشی و پخت و پز یعنی روغن و عصاره گل رز یاد خواهید گرفت.

عصاره رز که در کشورما با نام گلاب شناخته میشود یک محصول با کاربردهای بی شماراست. اگرچه یونانیان و رومیان باستان ازعصاره گلهای رز برای مصارف زیباسازی، آرام بخش و حتی شفابخش استفاده می کردند اما اولین بار تولید انبوه این محصول در عربستان باستان آغاز شد. از آن زمان، عصاره رز به عنصرغیر قابل جایگزین در بسیاری از محصولات لوکس بدل شده است. گاهی به عصاره رز طلای معطر نیز گفته می شود زیرا برای فقط یک گرم روغن شما به حدود ۱۰ کیلوگرم گل احتیاج دارید. معروف ترین آنها دو گونه شناخته شده زیر با برجسته ترین رایحه هستند:

  1. (Rosa Damascena) که بیشتر در بلغارستان ، ترکیه و هند رشد می کند.
  2. (Rosa Centifolia) که بیشتر در مراکش ، مصر و البته فرانسه رشد می کند.

گلاب یا عصاره رز اغلب در غذاهای کشورایران و ترکیه استفاده می شود، همچنین به عنوان افزودنی در کیک، باقلوا ، نان شیرین و شیرینی جات نیز استفاده می شود. در خاورمیانه، گلاب اغلب در لیمونادها، چای ها و حتی قهوه ها نیز استفاده می شود.

صنعت آرایشی و بهداشتی کاربردهای بی شماری برای گلاب، به ویژه در کرم ها پیدا کرده است. در بعضی از کشورها مانند هند، به دلیل عطر و بوی خوش و جذابیت آن مستقیماً آن رابر روی پوست صورت اعمال می کنند. میهمانان در عروسی های هندی با دوش گلاب استقبال می شوند.

همچنین از گلاب در بسیاری از مراسم مذهبی استفاده می شود. مخلوطی از آب مقدس چاه زمزم و گلاب برای تمیز کردن کعبه در جهان اسلام استفاده می شود. همچنین بخشی از تشریفات مذهبی دیگر است. در هندوستان در هنگام دفن اموات اسپری می شود و در مسیحیت از زمان بیزانس استفاده می شود.

جای تعجبی نیست که از گل رز به عنوان “ملکه گل ها” به ویژه در صنعت عطر یاد می شود و عنصر اساسی در بسیاری از عطرها است. دوتا از بهترین ها Stella McCartney Stella و Annick Goutal Rose Absolute هستند.

در عطرهای مردانه همیشه Davidoff Zino حرف اول را می زند. مخلوط مردانه غیر قابل انعطاف نعناع هندی، گل رز و چوب صندل برای تسخیر کردن قوه بویایی و ایجاد رد بوی مناسب. بدست آوردن آن دشوار است اما به محض این که آن را بدست آورید هرگز آن را رها نخواهید کرد.

خانمها، هنگامی که تنها هستید یا که همراهی دارید، در یک قایق بادبانی گرانقیمت یا وقتی در یک پارک محلی روی یک نیمکت نشسته اید، از Stella استفاده کنید. Stella هر لحظه را جادویی و عاشقانه خواهد کرد.

پسران، Zino عطری برای مردان واقعی است، قوی و حساس. توصیه می کنم در زمستان از آن استفاده کنید. بینی و قلبهای شما را گرم خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *