راهنمای خرید عطر

۱۱ نکته کلیدی برای افزایش ماندگاری و پخش بوی عطر و ادکلن

افزایش ماندگاری عطر و ادکلن

وقتی بوی عطر شما به سرعت از بین برود و بیشترین استفاده را از عطر خود نمی برید، اولین چیزی که ممکن است به ذهن شما برسد این است که احتمالاً پول خود را هدر داده اید. اما همیشه خود عطر دلیل کم بودن ماندگار آن نیست. من شنیده ام که برخی می گویند عطرهای معروفی مانند دیور ساواج نمی تواند بیش از ۳ ساعت ماندگاری داشته باشد. به عنوان فردی که از عطرهای زیادی استفاده کرده، به شما اطمینان می دهم که عطرها بسیار بیشتر از این ماندگاری و دوام دارند. پس مشکل چیست؟
در اغلب موارد، دلیل ماندگاری کم، استفاده نادرست از ادکلن است. البته هر عطری این قدرت را ندارد که در تمام طول روز ماندگاری داشته باشد، اما در بسیاری از موارد افراد نمی دانند چگونه عطر و ادکلن را به درستی استفاده کنند و ماندگاری عطر را بیشتر کنند.

پس از سال‌ها علاقه‌مند بودن به عطر و حتی سال‌ها آزمایش عملکرد روی عطر توسط تیم مندلیف، در این مطلب نکات مهمی وجود دارد که باید در مورد ماندگاری بیشتر عطر خود روی پوست بدانید.
رعایت هر یک از نکات ذکر شده می تواند روی افزایش ماندگاری عطر شما تأثیر بگذارد، اما همگامی که همه آنها را رعایت کنید متوجه خواهید شد که برخی از رایحه های شما بسیار بهتر از آنچه فکر می کردید ماندگاری و پخش بو دارند.
نیازی به دور ریختن رایحه لذت بخش و هدر دادن هزاران اسپری برای ماندگاری عطر نیست. در ادامه نکات بسیار کاربردی برای افزایش ماندگاری و پخش بوی عطر و ادکلن را توضیح می دهیم.

۱. قبل از استفاده عطر دوش بگیرید

استفاده از عطر روی پوست تمیز و خشک بسیار مهم است.
هر دقیقه که می گذرد، پوست ما با عرق، گرد و غبار هوا، میکروب ها و دفع سلول های مرده پوست مبارزه می کند. پوست ما نیاز به تنفس دارد، بنابراین شستشوی آن میکروب ها ضروری است.
وقتی صحبت از دوش گرفتن می شود، حتما از آب گرم استفاده کنید. به این ترتیب منافذ پوست شما خیلی بهتر باز می شود که به علاوه پوست شما بسیار پذیرای عطر خواهد بود.

مطمئناً می‌توانید عطر را بدون دوش گرفتن نیز استفاده کنید، اما مطمئناً به عملکرد و ماندگاری مناسب نخواهید رسید.

استفاده از یک عطر بر روی پوست تمیز و خشک (فراموش نکنید پوست را خوب خشک کنید) به آن اجازه می دهد تا رایحه را بپذیرد و عطر را بسیار بهتر جذب کند.

استفاده از عطر بعد از حمام برای افزایش ماندگاری بوی ادکلن

۲. پوست خود را مرطوب کنید

پس از دوش گرفتن و قبل از استفاده از عطر، بهتر است قبل از اسپری از یک لوسیون بدون عطر استفاده کنید.

دلیل این مرحله این است که پوست مرطوب کننده (چرب) عطر را برای مدت طولانی تری حفظ کرده و در آن محفوظ می ماند.

اگر کرم مرطوب‌کننده‌ای با رایحه مشابه عطر انتخابی‌تان دارید، بهتر است. اما، لوسیون بدون عطر عالی عمل خواهد کرد. پوست خشک عطر را به خوبی پوست چرب حفظ نمی کند.
از کرم با بوی خاصی استفاده نکنید زیرا ترکیبی که به دست می آورید واقعا خوشایند نخواهد بود.

استفاده از وازلین

چیزی که احتمالا نمی دانستید این است که وازلین وقتی روی نقاط نبض بدن استفاده می شود، عطر را بیشتر از پوست خشک نگه می دارد.
پماد موجود در وازلین نیز پوست شما را مرطوب می کند که ماندگاری ادکلن را افزایش می دهد.همچنین از عطر در برابر باد و تماس احتمالی با لباس شما محافظت می کند.
وازلین قطعا یکی از بهترین راه ها برای ماندگاری بیشتر یک عطر است.

۳. تاثیر غلظت عطر بر افزایش ماندگاری بوی آن

احتمالا یکی از این سه برچسب را روی عطر ها دیده اید: EDT (ادوتویلت)، EDP (ادوپرفیوم) و عطر (پرفیوم).
اگر به دنبال رایحه ای قوی تر و ماندگارتر هستید، باید از EDP یا ادوپرفیوم استفاده کنید.
عطرهای EDT یا ادوتویلت دارای ۵% تا ۱۵% روغن معطر هستند در حالی که نسخه‌های EDP (ادوپرفیوم) حاوی ۱۵% تا ۲۵% هستند که آنها را قوی‌تر می‌کند و می تواند از نظر ماندگاری بهتر عمل کنند. عطرهای ادوتویلت سبک تر و مطبوع تر هستند. البته، آنها همچنین می توانند ساعت ها ماندگاری داشته باشند، اما اگر نمی خواهید ریسک کنید، به سراغ ادوپرفیوم بروید.

عطر پرفیوم یا خود عطر بیشترین درصد رایحه را دارند (۳۰% +) اما از نظر بو ممکن است خیلی قوی باشند که بسیاری از افراد از آن لذت نمی برند و از تندی و شدت بو اذیت می شوند.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تفاوت انواع عطر، مقاله تفاوت عطر، ادکلن و ادوپرفیوم را مطالعه کنید.

۴. عطر را اسپری کنید، مستقیما روی پوست نمالید

یکی از اشتباهات رایج مالیدن عطرها با دست به پوست است.
بهترین روش این است که بطری عطر را ۱۲ الی ۱۸ سانتی متر از محل اسپری فاصله بدهید. این از ریزش قطرات عطر بر روی پوست شما جلوگیری می کند.

مالیدن عطر به ذرات عطر آسیب می زند که منجر به عملکرد بد و پخش نشدن مناسب عطر می شود. باز شدن بد به معنای خشک شدن بد است، بنابراین مطمئن شوید که وقتی عطر را اسپری کردید، آن را لمس نکنید. بگذارید به درستی خشک شود و بیشترین بهره را از آن خواهید برد.

مچ دست خود را مالش ندهید

من هزاران بار دیده ام که مردم این کار را هنگام آزمایش یک عطر انجام می دهند و این بسیار اشتباه است.
مالیدن عطر روی مچ دست بوی هر دو دست شما یا هر چیز دیگری را گسترش نمی دهد. نت‌های آغازین بسیار سریع‌تر از آنچه در ابتدا بودند محو می‌شوند.
همچنین، مالش می‌تواند بر خشکی عطر تأثیر بگذارد، و به من اعتماد کنید، این راه حل نیست. بگذارید عطر خود به خود و به درستی خشک شود.
برای بالا بردن بالا بردن پخش بوی عطر اگر می‌خواهید ذرات ریز عطر و ادکلن به‌خوبی روی پوست بدن شما جذب شود به شما توصیه می‌کنیم پیش از پوشیدن البسه خود در حمام قدری از عطر را در هوا اسپری کنید. بلافاصله بعد از اسپری کردن در مسیری که عطر اسپری شده است قدم بردارید این کار سبب می‌شود ذرات معلق در هوا به‌خوبی روی پوست شما جذب شود و این کار ماندگاری بیشتر عطر را برای شما فراهم می‌کند.
پخش شدن عطر روی شکم، زانو، نبض‌های حساس بدن شما و یا حتی پوست صورتتان سبب می‌شود در تمام طول روز بوی عطر از بدن شما استشمام شود. هرچقدر پوست بدن شما تمیزتر و عاری از زخم باشد بوی عطر شما ماندگارتر خواهد شد.

  • اسپری کردن عطر در هوا
  • جذب بهتر عطر روی پوست
  • قدم زدن در مسیر اسپری عطر

۵. عطر را روی نقاط نبض بدن اسپری کنید

یکی از قوانین اصلی که باید رعایت کنید تا بهترین ماندگاری و پخش بوی مورد علاقه خود را بدست آورید، استفاده از آن بر روی نقاط نبض است. نیازی به اسپری زیاد روی نقاط تصادفی بدنتان ندارید، ۱ اسپری روی هر نقطه نبض کافی است.
نقاط نبض دار مناسب برای اسپری کردن عطر:

  • پشت گوش ها
  • در فرورفتگی استخوان ترقوه شما
  • پشت سر
  • روی مچ دست پایین کف دست
  • نبض پشت گردن
  • نبض پشت زانو

عطر را دو بار روی یک نقطه اسپری نکنید زیرا این کار اجازه نمی دهد رایحه ها به درستی باز شوند و ماهیت کامل بوی عطر پخش شود.

۶. کمی روی موهای خود عطر بزنید

هیچ اشکالی ندارد که موهای خود را نیز برای تجربه نهایی اسپری کنید.
بهتر استابتدا عطر را روی شانه یا برس اسپری کنید تا موهای خود را از الکل در امان نگه دارید و سپس به آرامی موهای خود را برس بزنید. ماندگاری عطر روی موها بیشتر از روی پوست است و کمک زیادی به افزایش ماندگاری ادکلن دارد.

لطفاً عطر را فقط روی موهای تازه شسته شده بزنید زیرا روغن طبیعی مو ممکن است به بوی عطر اصلی آسیب برساند.

برخی از برندها عطرهای مو می فروشند که به هیچ وجه به موهای شما آسیبی نمی رساند تا شما نیز با خیال راحت مستقیما روی موی خود اسپری کنید.

عطر زدن روی مو موجب افزایش ماندگاری بوی عطر می شود.

۷. به هیچ وجه عطر را روی لباس اسپری نکنید

یک اشتباه بسیار رایج که تقریباً هر یک از ما در مقطعی مرتکب می شویم، اسپری کردن عطر روی لباس است. دلایل مختلفی وجود دارد که چرا باید در اسرع وقت این کار را متوقف کنید.
اولا، عطرها برای تعامل با پوست انسان ساخته می شوند، نه با لباس و پارچه. استفاده از آن روی لباس اجازه نمی دهد که عطر به خوبی باز شود و لباس به راحتی می توانند مقدار خوبی از عطر را جذب کنند (بسته به جنس لباس).

ثانیاً، استفاده زیاد از عطر روی لباس به آن آسیب میزند، به خصوص اگر لباس ابریشم، پنبه یا نخی باشد (الکل موجود در عطر به بافت پارچه آسیب می زند).

دلیل سوم، احتمال زیادی وجود دارد که لکه عطر روی لباس شما باقی بماند و مجبور شوید لکه های زرد روی پیراهن خود را از بین ببرید.
این دلایل باید کافی باشد تا دست از این لذت گناه آور بردارید و عطر را مستقیماً به پوست خود بزنید.

  • اسپری کردن روی پوست بدن
  • عدم اسپری عطر روی لباس
  • لک شدن لباس روشن

۸. از شیشه عطر مراقبت کنید

این ممکن است برای شما احمقانه به نظر برسد، اما مهم است که از شیشه عطر خود نیز مراقبت کنید.
اولاً بطری را تکان ندهید. تکان دادن مایع می تواند به هوا اجازه دهد تا عطر را القا کند که بر طول عمر عطر تأثیر می گذارد.
در مرحله دوم، بطری خود را در یک مکان تاریک و خنک نگه دارید. دما یا رطوبت بالا می تواند به عطر آسیب جدی وارد کند و باعث از بین رفتن آن شود. از قرار دادن آن در حمام خودداری کنید و عطر خود را در کشوی خنک یا جای دیگری دور از نور مستقیم خورشید نگه دارید.

۹. عطرها را با هم ترکیب کنید

می دانم این به نظر عجیب یا شاید ناخوشایند می رسد، اما در واقع لایه بندی عطرها به یک استراتژی جدید برای ساختن چیزهای جدید و جالب تبدیل شده است.
قبل از لایه برداری روی پوست، توصیه من این است که ابتدا آن را روی کاغذ آزمایش امتحان کنید تا ببینید چگونه با هم کار می کنند. اگر عالی شد، آن را روی پوست خود نیز بمالید.
به یاد داشته باشید: هنگام لایه بندی رایحه ها، ابتدا سنگین تر و بعد از آن سبک تر استفاده کنید. به این ترتیب نت های بالایی، میانی و پایه رایحه جدید خود را نیز ایجاد خواهید کرد.
با کمی خلاقیت و بینی حساس، می توانید عطر و بوی خاص خود را ایجاد کنید و بویی منحصر به فرد و حسی داشته باشید.

۱۰. در طول روز عطر خود را تمدید کنید

همیشه عطرهایی وجود خواهند داشت که قرار نیست کل روز ماندگاری داشته باشند و این به معنای پایین بودن کیفیت عطر نیست.

اگر عطر مورد علاقه شما یک عطر قوی با رایحه زیاد نیست، می توانید آن را در طول روز دوباره استفاده و تمدید کنید. هنگامی که متوجه شدید که بوی عطر شما محو شده است، آن را دوباره استفاده کنید، اما این کار را بیش از دو بار در طول روز انجام ندهید.

از آنجایی که مواقعی وجود دارد که ما نمی‌توانیم بوی خود را تشخیص دهیم، بهتر است از کسی کمک بخواهیم زیرا اگر هنوز هم بوی آن مانده است، نمی‌خواهید آن را دوباره استفاده کنید.
اگر دو عطر دارید که ممکن است به خوبی با هم کار کنند، می‌توانید یکی را صبح (برخی رایحه‌های روزانه) برای کار استفاده کنید، و اگر وقتتان تمام شده است و بلافاصله بعد از کار مهمانی و یا برنامه خاصی دارید، از عطر دوم استفاده کنید. (رایحه شبانه). به این ترتیب در طول روز و شب نیز بوی خوشی خواهید داشت.

۱۱. عطر مناسب هر فصل بزنید

احتمالاً با عباراتی مانند «عطر زمستانی» یا «عطر تابستانی» برخورد کرده اید.
بله، برخی از عطرها باید در یک فصل خاص یا در آب و هوای مناسب استفاده شوند.
اگر عطر شما تازه، مطبوع، میوه ای، مرکباتی یا مشابه است، استفاده از آن در روزهای گرمتر، تابستان یا بهار عالی است. در دماهای بالاتر، عطرهای زمستانی ممکن است چسبناک و گرم شوند، که باید از آن اجتناب کنید.
رایحه‌های چوبی‌تر، دودی‌تر و گرم‌تر برای روزهای سردتر پاییز یا زمستان مناسب هستند، زیرا نت‌هایی که استفاده می‌شوند در دماهای پایین‌تر به خوبی باز می‌شوند و همچنین این رایحه ها یک حس گرما در روزهای سرد به شما می دهد.

خلاصه
همه ما احتمالا زمانی که برای اولین بار وارد دنیای عطر شدیم، همه این اشتباهات رایج را مرتکب شده ایم. تیم مندلیف پس از سال ها تجربه، چیزهای زیادی در مورد نحوه و مکان استفاده از عطر برای تجربه نهایی یاد گرفته است. برای ماندگاری بیشتر عطر، باید نکات گفته شده را رعایت کنید.
حتی عطرهای با کیفیت و اورجینال نیز اگر به درستی استفاده نشوند، ممکن است ماندگاری پایینی به شما بدهند. بنابراین در پول خود صرفه جویی کنید و از هر قطره ای که دارید لذت ببرید.

از نکات گفته شده برای ماندگاری بیشتر عطر کدام را امتحان کرده اید و کدام مورد تاثیر بیشتری داشته است؟
توی کامنت مواردی که استفاده کردین یا نکات دیگه ای که خودتون جواب گرفتین رو بنویسید.

1 دیدگاه در “۱۱ نکته کلیدی برای افزایش ماندگاری و پخش بوی عطر و ادکلن

  1. جمشید صالح نیا گفت:

    بسیار عالی و تاثیر گذار بود
    ممنون از مطلب مفیدتون?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *