اخبار

چگونه یک عطر دست ساز درست کنیم ؟

چگونه یک عطر دست ساز درست کنیم

برای پاسخ به این سوال که چگونه یک عطر دست ساز درست کنیم ابتدا باید بگوییم، امروزه عطرها جزو یکی از مهم ترین وسایل هر شخصی به حساب می آیند. تقریبا می توان گفت که عطر می تواند شخصیت و استایل هر فرد را تعریف کند، در نتیجه برای انتخاب یک عطر خوب، باید نهایت دقت خود را به کار ببریم. اما گاهی اوقات ممکن است بخواهید که یک عطر خاص و مخصوص خودتان را داشته باشید که هیچ کس نتواند از آن استفاده کند. در واقع دوست دارید که یک عطر دست ساز درست کنید‌ یا آن را از یک فروشگاه معتبر عطر، خریداری کنید. برای برخی از افراد ممکن است این کار کمی دلهره آور به نظر برسد. نگران نباشید، ما در این مقاله به صورت گام به گام به شما نشان خواهیم داد که چگونه بتوانید یک عطر دست ساز درست کنید‌.

چگونه یک عطر دست ساز درست کنیم ؟

مرحله اول: برای خود مقیاس تهیه کنید.

دست خود را به عنوان یک مقیاس قرار دهید. هرگز از قطره استفاده نکنید. اندازه گیری مواد تشکیل دهنده، با مقیاس گرم بسیار دقیق تر است. استفاده از قطره چکان شاید آسان به نظر برسد، اما به دست آوردن یک اندازه درست توسط یک قطره چکان بسیار سخت است. قبل از اینکه شروع به درست کردن عطر دست ساز کنید، می توانید یک فرمول نسبتا جالب داشته باشید که نوشتن آن کاملا دشوار و اجرای آن به مراتب سخت تر باشد.

برای شروع نیازی به سرمایه گذاری در مقیاس بالا ندارید؛ برای مثال نیاز نیست که یک آزمایشگاه اجاره کنید. برای شروع یک مقیاس کوچک ۰.۰۱ گرمی کافی است و بعدا می توانید به مقیاس دقیق ۰.۰۰۱ گرم ارتقا پیدا کنید. برخی از این مواد را می توانید به صورت آنلاین تهیه کنید.

 چگونه یک عطر دست ساز درست کنیم

مرحله دوم: مواد تشکیل دهنده خود را از شرکت های معتبر تهیه کنید

چند ماده عطرسازی بسیار خوب را برای خود تهیه کنید. یافتن مواد استاندارد تولید عطر، در مقادیر کم به سختی پیدا می شوند، بنابراین این مرحله به کمی تحقیق و جستجو نیاز دارد، خصوصا اگر می خواهید از با کیفیت ترین مواد ها استفاده کنید. اگر شما سازنده حرفه ای عطر نیستید، اما با تکنیک های ترکیب مواد آشنایی دارید، شاید کمی در یافتن منابع مشکل داشته باشید. اکثر تامین کنندگان مواد معطر فقط با شرکت های خاص همکاری میکنند. برای خرید مواد با دقت عمل کنید، توصیه می کنیم منابع معتبر را شناسایی کنید، سپس اقدام به خرید از آنها کنید. در حال حاضر تمرکز زیادی بر روی مواد طبیعی است، اما فراموش نکنید که گزینه عصاره های طبیعی نیز وجود دارند که حتما آنها را نیز باید تهیه کنید. اگر می توانید مواد اولیه را در یخچال سرد نگه دارید تا از دوام آنها اطمینان حاصل کنید.

مرحله سوم: نحوه فرمول بندی

اکنون قسمت خلاقانه کار فرا می رسد، وقتی در این مرحله هستید، واقعا به آنچه که می خواهید ایجاد کنید؛ فکر کنید. چه رایحه ای می خواهید ایجاد کنید؟ عطری با رایحه گل یا چوب یا ترکیبی از هر دو؟ آیا می خواهید رایحه ای سبک درست کنید یا رایحه ای عمیق و احساسی؟ آیا می خواهید عطر شما یک یا دو نت منفرد برجسته داشته باشد؟ به همه این موارد و نکته های دیگر فکر کنید. عطر یک فرمول پیچیده است که می تواند ده ها ماده تشکیل دهنده داشته باشد. اما ما توصیه می کنیم که فقط ترکیبی از ۱۰ مواد یا کمتر استفاده کنید.

 چگونه یک عطر دست ساز درست کنیم

عطر سازی دانشی است که اغلب سینه به سینه منتقل می شود و با تلاش و فداکاری بسیار در نهایت رایحه اصلی ایجاد می شود.

کمی در این مرحله وقت بگذارید تا روی هدف عطر سازی خود متمرکز شوید. یک فرمول معمولا از ۱۰۰٪ نوشته می شود. داشتن یک کل ثابت مشخص، به شما امکان می دهد تا تاثیر هر ماده جداگانه را در فرمول، به صورت کلی درک کنید. به یاد داشته باشید که همیشه فرمول خود را یادداشت کنید.

مرحله چهارم: فرمول خود را ارزیابی کنید

نوار های معطر را بو کنید. هنگامی که فرمول اولیه خود را آماده کردید، کمی آن را تکان دهید و سپس با یک نوار معطر آن را ارزیابی کنید. نوار های معطر به هر شکل و اندازه ای وجود دارند. معمولا کارشناسان از قسمت انتهای آن برای بهتر بوییدن رایحه عطر استفاده می کنند. نوار عطر را داخل مایعی که بدست آورده اید فرو ببرید و سپس از دور، آن را ببویید.

مرحله دوباره کاری

هنگامی که ارزیابی کردید که چه چیز هایی به اندازه و چه چیز هایی کم مورد استفاده قرار گرفته اند، با تغییر فرمول خود می توانید شروع به ساخت یک عطر دست ساز دیگر کنید. آنقدر این کار را ادامه دهید تا بالاخره به یک رایحه فوق العاده دست یابید. گاهی اوقات ممکن است صد ها آزمایش طول بکشد تا به نتیجه دلخواه دست پیدا کنید. بنابراین صبور باشید.

مرحله دوباره کاری

مرحله پنجم: مواد و ترکیبات خود را رقیق کنید

شما همچنین برای ساخت یک عطر دست ساز، نیاز به یک الکل (حلال) دارید. رقیق بودن در الکل یک نکته ضروری است، زیرا می تواند به بویایی بهتر کمک کند.

چگونه ماده یا ترکیب خود را رقیق کنیم؟

اما سوال اصلی اینجاست، چگونه عطر دست ساز خود را مثلا ۱۰% رقیق کنیم؟ این کار ممکن است کمی دشوار باشد. به نظر می رسد ۱۰% رقیق کردن مواد بدین گونه باشد که باید یک گرم از ماده استفاده کنید و ‌۹ گرم الکل اضافه کنید. بنابراین در مجموع ۱۰گرم می شود. حتی ممکن است بخواهید کمی فرمول را تغییر دهید. حالا به جای یک گرم از ماده، ۰.۱ گرم استفاده کنید. باید این مقدار را با الکل ترکیب کنید تا نتیجه نهایی بدست آید.

 چگونه یک عطر دست ساز درست کنیم

عطر سازی راه طولانی دارد

از امتحان، تلاش، شکست و تلاش مجدد نترسید. عطر سازی راه طولانی در پیش دارد که پر از آزمون و خطاست. این مراحل نه تنها صرفا باعث ساخت یک عطر دست ساز می شود، بلکه می تواند برای شما همانند شروع یک سفر جدید باشد‌. ما معتقدیم که شکست های مکرر نباید مانع تولد یک رایحه فوق العاده باشد. در آخر به یاد داشته باشید که گذشت زمان نقش مهمی در نوع رایحه و عطر دارد. عطر دست ساز خود را برای مدت یک روز یا یک مدت طولانی در جایی قرار دهید تا در خودش جا بیافتد. برخی از عطر ها ممکن است با گذشت زمان تغییر رنگ دهند و باعث ایجاد یک رایحه دلپذیر شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *