دسته بندی نشده

نقش گل ها در صنعت عطر سازی

نقش گل ها در صنعت عطر سازی

آیا تا به حال مراحل تولید عطر را دیده اید؟ این کار یک فرآیند بسیار جالب است و طی  هزاران سال، از زمان مصر باستان و چین باستان، تا حالا تغییرات بسیاری را پشت سر گذاشته است اما همواره نقش گل ها در صنعت عطر سازی بسیار پر رنگ است.

شاید تصور کنید تمام عطرها از رایحه های مصنوعی ساخته می شوند، ولی باید بگوییم برندهای معروف در تولید محصولات خود از رایحه طبیعی گل ها استفاده می کنند. امروزه به دلایل بهداشتی و زیست محیطی، طرفداران عطرهای طبیعی روز به روز در حال افزایش است.

رایحه های فراوانی در دنیای گیاهان وجود دارد که هر یک منحصر به فرد هستند. احتمالا از خود می پرسید این رایحه های طبیعی چگونه ایجاد می شوند؟ چطور می توان عصاره گیاهان مختلف را به عنوان خوشبو کننده بدن مورد استفاده قرار داد؟ برای دریافت جواب سوالات خود و آشنایی با نقش گل ها در صنعت عطر سازی، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

همچنین برای خرید عطر با رایحه های خاص و متفاوت می توانید به مجموعه مندلیف مراجعه کنید.

تاریخچه استفاده از گل ها در عطر سازی

تاریخچه استفاده از گل ها در عطر سازی

نقش گل ها در صنعت عطر سازی به تاریخچه استفاده از آن ها در این حوزه بر می گردد.

اولین عطرساز ثبت شده، زنی به نام تاپوتی بود که از ترکیب گل های معطر و روغن اقدام به تولید رایحه های مختلف می کرد. لوح باقی مانده از او به هزاره دوم قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. این لوح در بین النهرین کشف شده و به این معنی است که عطر سازی حداقل سه هزار سال عمر دارد.

با این حال، پیش از این تاریخ، عطرهایی توسط باستان شناسان در “جزیره آفرودیت” قبرس کشف شد که تصور می شود حدود ۴۰۰۰ سال قدمت دارند. آن ها از یک عطر سازی باستانی که مجموعه بزرگی از ابزارهای ساخت عطر مانند کاسه‌ ها و قیف‌ ها را در خود جای داده بود، استخراج شدند. طبق اطلاعات کارشناسان در این منطقه نقش گل ها در صنعت عطر سازی بسیار بارز و مشخص بوده و بیشتر از عصاره گیاهانی مانند انیسون، کاج، گشنیز، ترنج، بادام و جعفری برای تولید رایحه های مختلف استفاده شده است.

امروزه جهت استخراج اسانس گلها، از روشی به نام تقطیر استفاده می کنند که توسط تمدن عربی در قرن هشتم به کمال رسید. گل رز یکی از اولین گل هایی بود که با استفاده از تقطیر عصاره آن گرفته شد و طی این فرآیند گلاب به عنوان یک عطر محبوب به وجود آمد.

پس از آن، هنر عطر سازی در سال ۱۲۲۱ به اروپا راه پیدا کرد، جایی که راهبان ایتالیایی شروع به ایجاد دستور العمل های جدید خود کردند. مجارستان نیز در سال ۱۳۷۰ اولین عطرهای تولید شده بر پایه الکل را ثبت نمود. مجارستان برای ساخت عطر، روغن و عصاره گل را با الکل مخلوط کرد. محصول نهایی بسیار شبیه عطری بود که امروزه ما از آن استفاده می کنیم.

از چه گل هایی در صنعت عطر سازی بیشتر استفاده می شود؟

از چه گل هایی در صنعت عطر سازی بیشتر استفاده می شود؟

عطرهای خالص معمولا بهترین گزینه ها به شمار می آیند و طرفداران بسیاری دارد زیرا آن ها از مواد طبیعی با حداقل فرآوری، فرموله شده اند و تقریبا هیچ گونه ماده شیمیایی در ترکیبات عطرهای خالص وجود ندارد. به همین دلیل نقش گل ها در صنعت عطر سازی غیر قابل انکار است. این روغن های معطر معمولا از میوه های خام، گل ها، گیاهان، برگ ها، دانه ها، ریشه ها و چوب های موجود در طبیعت به دست می آیند. بیشتر  آن ها را می توانید در باغ خود پیدا کنید.

تعدادی از گل های مورد استفاده در این صنعت به شرح زیر است:

  • گل رز: رز محبوب ترین گل در جهان است که از آن در ساخت لوازم آرایشی و بهداشتی و البته عطر به وفور استفاده می شود.
  • گل میخک: اسانس میخک معمولا برای اصلاح یک عطر و اضافه کردن رایحه تند و گرم بسیار کاربردی است.
  • گل بنفشه یا ویولت: گل بنفشه نیز یکی از محبوب ترین گل هایی است که از یونان باستان تا کنون در صنعت عطرسازی استفاده می شود.
  • گل یاسمن یا جاسمین: یاسمن یکی از خوش بو ترین و قوی ترین رایحه های دنیا است که به دلیل داشتن بوی شیرین در صنایع مختلف کاربرد بسیاری دارد.
  • گل اسطوخودوس یا لوندر: اسطوخودوس نیز دارای رایحه تازه و شیرین است که استشمام آن موجب آرامش شده و اضطراب و استرس را کاهش می دهد.

چگونه از گل ها عطر بسازیم؟

چگونه از گل ها عطر بسازیم؟

ساختن عطر در ابتدا ممکن است کمی پیچیده به نظر برسد، اما در واقع بسیار ساده تر از آن چیزی است که فکر می کنید. بیشتر عطرها چیزی جز مخلوطی از رایحه ها، آب و الکل نیستند. با توجه به نقش گل ها در صنعت عطر سازی می توان به راحتی آن ها را با یکدیگر ترکیب و یک رایحه جدید و بی نظیر را ارائه کرد.

متخصصان توصیه می‌ کنند هنگام ساختن عطر، رایحه ‌ها را لایه ‌بندی کنید تا نت پایه، میانی و بالایی مناسبی را ایجاد کنید. وقتی عطری را بو می کنید، نت های بالایی معمولا اولین چیزی هستند که به مشام می رسند و سپس نت های میانی و پایه، نظر شما را به خود جلب می کنند.

برای درست کردن یک عطر خوب و باکیفیت باید از نت های پایه شروع کنید. معمولا نت های پایه ترکیبی از رایحه های زیر است:

  • کندر
  • وانیل
  • چوب سدر
  • چوب صندل

نت های میانی نیز عبارتند از:

  • گل سرخ
  • اسطوخودوس
  • پیچ امین الدوله
  • گل صد تومانی (peony)

و نهایتا نت های بالایی که می تواند یک یا چند عصاره مرکبات مانند ترنج، نارنج و یا گریپ فروت باشند. می توانید از هر دسته یک یا دو رایحه انتخاب کرده و آن ‌ها را با هم ترکیب کنید تا عطر مورد علاقه خود را به دست آورید.

چگونه از گل ها عطر بسازیم؟

طبیعت نقش غیر قابل انکاری در لحظه لحظه زندگی موجودات زنده دارد. یکی از شگفتی های آفرینش گل ها هستند که می توانند تاثیرات شگفت انگیزی بر روی کیفیت زندگی ما داشته باشند. چه بخواهیم از آن ها به صورت طبیعی در محل زندگی خود نگه داری کنیم و چه اینکه از رایحه خوش آن ها برای خوش بو کردن بدن خود استفاده کنیم، در هر صورت کاربرد های بسیاری دارند. نقش گل ها در صنعت عطر سازی حیاتی بوده و بدون وجود آن ها انسان قادر به ساخت رایحه های متنوع امروزی نبود.

در این مقاله سعی کردیم شما را با بهترین اسانس های موجود برای ساخت عطر آشنا کنیم که امیدواریم از مطالعه آن ها لذت برده باشید.

اگر در انتخاب عطر مردد هستید و یا فکر می کنید خرید آنلاین عطر کار دشواری است، مندلیف بهترین راه حل را برای شما در نظر گرفته است. کافی است از سرویس مندپیکستر چند عطر مورد نظر خود را سفارش دهید. مندلیف عطر ها را درب منزل شما ارسال می کند تا از نزدیک عطر مورد نظر خودتان را تست کنید و آن را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *