نت و رایحه

از رایحه دلنشین پرتقال شیرین بیشتر بدانیم

رایحه پرتقال درمیان عطارهای حرفه‌ای به اندازه‌ای محبوبیت دارد که زیرمجموعه‌های زیادی را از این رایحه دلنشین در عطرها شاهد هستیم. اما رایحه اصلی پرتقال را با نام «پرتقال شیرین» می‌شناسیم و همان‌گونه که از نام این رایحه پیدا است، بویی شیرین دارد و یادآور عصاره خوش‌عطر و بوی پرتقال است. محبوبیت رایحه پرتقال به اندازه‌ای است که از بیشتر عطرهای تراز اول بوی آن به مشام می‌رسد، به همین دلیل در ادامه اطلاعات جالبی را از رایحه دلنشین پرتقال با طرفداران عطر و ادکلن درمیان می‌گذاریم.

مشخصه‌های بارز رایحه پرتقال شیرین

پرتقال شیرین رایحه‌ای نشاط‌آور دارد و بوی این رایحه احساس سرزندگی را در مخاطب تداعی می‌کند. اگر رایحه پرتقال شیرین را با دقت بو کنید، از آن بوی گریپ‌فروت و نارنگی به مشام می‌رسد. این رایحه، بویی فریبنده و اغواگر دارد و بوی آن به اندازه‌ای جذاب است که حس بویایی را کاملاً اشباع می‌کند.

همان‌‌گونه که توضیح دادیم در رایحه پرتقال شیرین با بویی سرشار از تازگی طرف هستیم. این رایحه ملایم و دلنشین است و بویی شیرین و آرام‌بخش دارد. چنین مشخصه‌هایی در رایحه پرتقال شیرین، این رایحه را به یکی از پرکاربردترین رایحه‌ها در میان عطرهای تراز اول تبدیل کرده و عطرهای درجه یکی مانند «اکسیر دِ مِرویلس» (elixir des merveilles)، از برند معتبر «هرمس» (Hermes)، را می‌توان از عطرهایی نام برد که رایحه پرتقال شیرین از آن به مشام می‌رسد.

رایجه پرتقال شیرین

پرتقال شیرین، رایحه‌‌ای دوگانه به حساب می‌آید که بوی آن چیزی بین نارنگی و گریپ‌فروت است و قدمتی دیرینه دارد. جالب است بدانید دست‌نوشته‌هایی در ادبیات چین باستان وجود دارد که تاریخ این یادداشت‌ها به سال ۳۱۴ قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد و در این یادداشت‌‌ها به بوی خوش پرتقال شیرین اشاره شده است. جالب‌تر اینکه واژه پرتقال در زبان چینی‌ها شباهت زیادی به واژه ثروت در این زبان دارد و در فرهنگ چین، پرتقال و نارنگی نماد شادی و شکوفایی شناخته می‌شود. به همین دلیل چینی‌ها برای جشن‌ سال نو از پرتقال و نارنگی استفاده می‌کنند. پرتقال به لحاظ واژه‌شناسی،‌ جایگاه خاصی دارد و در زبان سانسکریت به معنای «خوشبو» و معطر است.

برای سده‌های متمادی پرتقال تنها در اختیار طبقه اشراف و توانگران بود. اما این روزها پرتقال در سرتاسر دنیا کشت می‌شود و فقیر و غنی از این میوه خوشمزه و خوش عطر و بو بهره می‌برند. چین، برزیل و آمریکا به عنوان بزرگترین تولید‌کننده‌‌های پرتقال در دنیا شناخته می‌شوند.

روغن معطر پرتقال شیرین

روغن معطر پرتقال با فشار سرد پوست آن، استخراج می‌شود. این روغن گیاهی رنگی قرمز کمرنگ و متمایل به زرد یا قهوه‌ای تیره دارد و طعم آن شیرین است. در کنار طعم و بوی شیرین، این روغن معطر بویی ملایم و تازه دارد و نشاط و شادابی بوی میوه‌ها از آن به مشام می‌رسد. به لحاظ شباهت نیز روغن معطر پرتقال با بوی خوش پوست این میوه نزدیکی‌های زیادی دارد.

تازگی بوی خوش روغن معطر پرتقال باعث شده تا عطارهای حرفه‌ای این رایحه‌ها را برای نت آغازین عطرهای درجه یک استفاده کنند، اما رایحه پرتقال شیرین به اندازه‌ای جذابیت دارد که گاهی اوقات شاهد ترکیبی از این رایحه و دیگر رایحه‌ها در نت‌های میانی و پایانی عطرها و ادکلن‌‌ها هستیم. بوی روغن معطر پرتقال شیرین در عطرها به راحتی قابل تشخیص است و همان‌گونه که اشاره کردیم رایحه‌ای نشاط‌انگیز و پرانرژی دارد.

این موارد باعث شده تا بوی پرتقال شیرین یادآور روزهای گرم تابستان و خاطره‌های خوش این فصل باشد. روغن معطر پرتقال شیرین تعامل خوبی با دیگر رایحه‌های گروه مرکبات دارد و شاهد استفاده این روغن معطر در کنار رایحه‌های گرم و ادویه‌جات هستیم. روغن معطر پرتقال شیرین ترکیب دلنشینی با رایحه‌های میخک، دارچین، سدر، چوب‌صندل، اسطوخودوس، خس‌خس و عود ایجاد می‌کند و همانند بیشتر روغن‌های معطر، این رایحه در حالت‌های مصنوعی و طبیعی در عطرها استفاده می‌شود.

کاربرد روغن معطر پرتقال شیرین در رایحه‌درمانی

همان‌گونه که در جریان هستید پرتقال خاصیت‌های زیادی دارد و روی فایده‌های مختلف این روغن معطر در رایحه‌درمانی نیز می‌توانید حساب باز کنید. استشمام رایحه پرتقال شیرین، برانگیختگی احساسات را به دنبال دارد و مستقیماً بر روح و روان تأثیر می‌گذارد. این روغن معطر تأثیر چشمگیری در تغییر سطح هورمون‌های بدن دارد و هورمون‌هایی مانند «کورتیزول» (Cortisole) را که هورمونی مؤثر در ایجاد استرس و نگرانی است را کنترل می‌کند. به همین دلیل تحقیقات آزمایشگاهی ثابت کرده که رایحه روغن معطر پرتقال شیرین در بهبود روحیه و افزایش نشاط کاربرد دارد و آرامش‌بخش است.

به این ترتیب صبح‌ها قبل از شروع روز و زمانی که مضطرب و نگران هستید می‌توانید از رایحه روغن معطر پرتقال شیرین کمک بگیرید و روزی سرشار از انرژی و بدون استرس را آغاز نمایید. اگر هم اهل رایحه‌درمانی نیستید و به روغن معطر پرتقال شیرین دسترسی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم عطر یا ادکلنی با این رایحه دلنشین خریداری نمایید و از بوی خوش آن برای بهبود روحیه بهره ببرید.

عطرهای معروفی که بوی خوش پرتقال شیرین از آنها به مشام می‌رسد:

در کنار عطر معروف و خوشبوی «اکسیر دِ مِرویلس» که در بالا به آن اشاره کردیم، عطرهای «بوچرون پور هوم» ( Boucheron Pour Homme)، «اورنج سنگوین» (Orange Sanguine) و «لیتل ایتالی» (Little Italy) را می‌توان به عنوان عطرهای تراز اول و درجه یکی نام برد که رایحه خوش پرتقال شیرین از این عطرها به مشام می‌رسد.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم از طرفداران رایحه پرتقال شیرین هستید و اطلاعات جالبی از این رایحه می‌دانید، در قسمت نظرات این اطلاعات را با ما و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *