نت و رایحه

با نت‌های ترنج در عطرها و ادکلن‌ها بیشتر آشنا شوید

ترنج، یکی از پیچیده‌ترین عناصر معطری است که امروزه در صنعت عطرسازی به کار گرفته می‌شود. اگر چه ترنج از دسته‌ی مرکباتی است که در قدیم به دلیل تازه‌گی و طراوتش استفاده می‌شد، تن‌های متفاوتی برای کاربردهای مختلف از میوه‌ای شیرین گرفته تا گیاهی و معطر و سرکه‌ای دارد. این میوه همانگونه که در چای سیاه خوش عطر ارل گری استفاده می‌شود در عطر نیز استفاده می‌شود. تصور کنید جعبه‌ی چای سیاه ارل گری در دستان شماست. برای بوییدن این گیاه معطر درنگ نکنید. نفس عمیق بکشید و دماغ و ریه‌های خود را پر از طراوت و تازگی کنید که شبیه آن را پیدا نخواهید کرد.

ترنج از کالابریا منطقه‌ای در جنوب ایتالیا می‌آید. اسانس سبز رنگ این میوه پر از تازگی است و عطر میوه‌ای آن از پوست ترنج رسیده استخراج می‌شود. با کیفیت‌ترین اسانس از ترنجی حاصل می‌شود که در کالابریا پرورش داده شده است. البته، ترنج‌هایی که در مزارع گینه (جنوب آفریقا) و ماروکو (Maroco) رشد می‌کنند نیز کیفیت بسیار بالایی دارند. ترنج‌هایی که از سایر مناطق می‌آیند پیچیده‌گی و جذابیت کمتری در بوی آن‌ها دیده می‌شود و در صنعت عطرسازی استفاده نمی‌شود بلکه معمولا برای آشپزی استفاده می‌شوند.

ترنج از جمله مرکبات روغنی است و ویژگی‌های بارزی چون ماهیت گیاهی، شیرینی شبیه به نت تنباکوی آبدار با حسی از مریم گلی و عصاره‌های گیاه صمغی را دارا است. طراوت و تازگی ترنج به دلیل درصد بالای ترپن و آلدئیدهای آلیفاتیک در ساختار آن است. خاصیت روغنی ترنج یا کمبود این خاصیت نشان‌دهنده کیفیت عصاره و اسانس آن است. ترنج، برخلاف سایر مرکباتی چون لیمو و پرتقال حاوی مقدار زیادی لینالول و لینالیل استات است که با دوز زیادی در اسطوخودوس نیز یافت می‌شوند. در صنعت عطرسازی، این مواد عمدتا برای تهیه و آماده ‌سازی ادکلن‌ها، عطرهای chypre و عطرهای fuger به کار گرفته می‌شوند.

این مواد به خوبی در اسطوخودوس, بنفشه آفریقایی, گلابی, نت‌های سودمند و زنبق دره‌‌ای یافت می‌شوند. نت ترنج در صنعت عطرسازی چه در ترکیب‌های شرقی متوازن مانند شالیمار از برند گورلین و چه در ترکیب‌های تلخ مانند عطر رابرت پیگه بندت ماده‌ای غیر قابل جایگزین است. اگر نت ترنج به مقدار زیاد در ترکیب عطر استفاده شود به خاصیت ماندگاری آن نیز افزوده می‌شود و این آخرین لطف ترنج در صنعت عطرسازی است. بهترین مثال استفاده از نت ترنج عطری است که ۷۰% ترکیبش از ترنج است و توسط شرکتی متفاوت ساخته شده است.

عطرهایی که با ترنج ساخته شدند عبارت‌اند از: Chanel Coco ، Dior Eau Sauvage و Sauvage ، Annick Goutal Eau d’Hadrien ، Acqua di Parma Colonia و Bergamotto di Calabria، Sisley Soir de Lune و بسیاری عطر دیگر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *