دسته بندی نشده

فرق عطر و اسانس چیست؟

فرق عطر و اسانس

تا به حال برایتان سوال پیش آمده که فرق عطر و اسانس چیست، شاید تصور کنید خوب این دو عبارت باهم یکسان هستند اما یک تفاوت کلیدی بین آن ها وجود دارد. برای درک بهتر این موضوع تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

قبل از هر چیزی بهتر است بدانیم از نظر لغوی، فرق عطر و اسانس چیست؟

عطر: در واقع یک مخلوط شیمیایی است که بوی خوب دارد. این مخلوط شامل مواد اولیه معطر و طبیعی هستند که با استفاده از تقطیر گیاهان یا مواد مصنوعی به دست آمده است.

اسانس: مواد معطری هستند که از طریق فشار یا تقطیر مکانیکی به دست می آیند. این عصار های گیاهی در واقع روغن ماده اولیه بوده که بوی طبیعی منبع خود را حفظ می کنند.

فرق عطر و اسانس

حالا که متوجه شدیم از نظر لغوی فرق عطر و اسانس چیست، در ادامه به تفاوت آن دو می پردازیم.

به طور کلی عطرها و اسانس ها دو عصاره مختلف هستند که هر کدام ویژگی های خاصی دارند. عطرها معمولاً رایحه کمی دارند و پایه اصلی آن ها آب است ولی اسانس ها در واقع روغن های غلیظی بوده که از قسمت های مختلف گیاهان گرفته می شود و دارای بو و خواص مشابه گیاه اصلی خود هستند. معمولاً اسانس های اصل و خالص، از گیاهان پروش داده شده تهیه می شوند. رایحه این عصاره های غلیظ دو تا چهار برابر بیشتر از عصاره های معمولی است.

همچنین عطرها حاوی مواد طبیعی هستند که در آزمایشگاه با ترکیبات مصنوعی، دستکاری می شوند اما اسانس ها ۱۰۰ درصد ارگانیک هستند که مواد تشکیل دهنده و اولیه را در خود حفظ می کنند یکی از مهم ترین فرق عطر و اسانس همین است.

آیا استفاده از روغن های معطر خطر دارد؟

از نظر فنی روغن های معطر خطری برای ما ندارند اما افرادی که حساسیت دارند باید مراقب واکنش بدن خود به این روغن ها باشند. استفاده از محصولات طبق دستورالعمل های نوشته بر روی آن ها اهمیت بسیاری دارد. در صورت مشاهده هر گونه حساسیت و تحریک نسبت به یک عطر یا ادکلن باید استفاده از آن را متوقف کنید.

بسیاری از مواد مصنوعی موجود در عطرها، از مواد پتروشیمی (بر پایه نفت) برگرفته شده اند و می تواند برای سلامتی انسان مضر باشند. این مواد مصنوعی ممکن است باعث اختلالات بسیاری مانند اختلال غدد درون ریز و یا در موارد نادر باعث بروز سرطان در بدن شوند. بنابراین سعی کنید همیشه از ادکلن ها و عطرهای طبیعی استفاده کنید.

آیا استفاده از روغن های معطر خطر دارد؟

آیا مزیت های عطر و اسانس مشابه یکدیگر است؟

عطرها برای رایحه های مختلف طراحی و استخراج شده اند، مخصوصا رایحه هایی که نمی توان آن ها را به طور طبیعی استخراج کرد. فرآیندی که آن ها طی می کنند، در واقع روغن های اصلی را رقیق می کنند بنابراین مزایای آن نیز محدود تر می شود اما همان طور که گفته شد اسانس ها روغن های اصلی مواد اولیه و فواید آن ها را در خود حفظ می کنند همچنین نسبت به عطرها رایحه ماندگار تری دارند و اصلی ترین فرق عطر و اسانس همین است.

تفاوت بین ادکلن ها و اسانس ها چیست؟

حالا که متوجه شدیم فرق عطر و اسانس چیست، دانستن تفاوت بین اسانس ها و ادکلن های موجود در بازار هم می تواند جالب باشد.

همان طور که اشاره کردیم، در واقع اسانس ها روغن گیاهان هستند که با استفاده از عملیات خاصی از آن ها خارج می شود اما ادکلن ها خوش بو کننده هایی با درصدهای متفاوت از اسانس، الکل و آب هستند بنابراین دلیل اصلی رایحه خوش ادکلن ها، اسانس های موجود در آن ها است.

ادکلن ها بر اساس میزان اسانس موجود در آن ها دسته بندی می شوند:

  • ادکلن هایی با درصد بالای اسانس که معمولاً بین هفت تا هشت ساعت ماندگاری دارند.
  • ادکلن هایی با درصد پایین اسانس که ترکیبات آب و الکل آن ها بیشتر است و فقط یک تا دو ساعت ماندگاری دارند.

تفاوت بین ادکلن ها و اسانس ها چیست؟

نکته های مهم برای حفظ کیفیت ادکلن ها

در صورتی که از ادکلن ها به درستی استفاده کنید، همچنین ظرف و محل نگه داری آن ها مناسب باشد، می توانند بین سه تا پنج سال بدون کوچکترین تغییری دوام داشته باشند همچنین می توانید برای خرید و کسب اطلاعات بیشتر در مورد ادکلن ها به سایت مندلیف مراجعه کنید.

برای حفظ کیفیت ادکلن های خود، سعی کنید نکات گفته شده در ادامه را رعایت کنید:

  • از آنجایی که اسانس استفاده شده در عطرها به مواد خارجی حساس هستند، کوچکترین تماسی با آن ها نباید داشته باشند. همچنین این اسانس ها به راحتی با اکسیژن هوا ترکیب شده، خاصیت و رایحه خود را از دست می دهند. بنابراین بعد از هر بار استفاده از ادکلن مطمئن شوید درب آن به خوبی بسته شده است، این کار از تبخیر شدن الکل موجود در آن نیز جلوگیری می کند. در غیر این صورت ادکلن اکسید شده و خراب می شود. البته ظرف بیشتر ادکلن ها به گونه ای طراحی شده است که مانع از تبخیر آن ها می شود.
  • شیشه ادکلن نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد، زیرا نور شدید باعث تغییر رایحه و رنگ آن می شود. همچنین دمای بالای محیط باعث پایین آمدن کیفیت عطرها می شود.
  • اگر قرار است برای مدتی از ادکلن خود استفاده نکنید، می توانید برای حفظ کیفیت، آن را داخل یک پلاستیک یا سلفون پیچیده و درون یخچال قرار دهید.

در این مقاله سعی کردیم شما را با فرق عطر و اسانس و ویژگی های آن ها آشنا کنیم. با اطلاعاتی که از مطالعه این مطلب کسب کردید، می توانید با آگاهی بیشتری برای خرید عطر اقدام کنید و با مراجعه به سایت مندلیف می توانید از خدمات تست رایگان عطر در درب منزل بهره ببرید و عطر خود را انتخاب و خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *