راهنمای خرید عطر

آیا عطرها تاریخ انقضا دارند

حتماً برای شما هم پیش آمده متوجه شده باشید عطر دلخواه‌تان که یکی دو سالی از خرید آن می‌گذرد، رایحه روز اول را ندارد و ماندگاری این عطر نیز کمتر شده است. این نشانه‌ها از فرا رسیدن تاریخ انقضا عطر حکایت دارد. به این ترتیب ممکن است این پرسش برای شما پیش آمده باشد که مگر عطرها و ادکلن‌ها هم تاریخ انقضا دارند؟ پاسخ به این پرسش مثبت است و باید در جریان باشید عطری که خریداری می‌کنید، روزی منقضی می‌شود. در این بین نیازی نیست بد به دل خود راه دهید، چرا که روش‌های مختلفی وجود دارد تا با کمک این روش‌ها، می‌توانید عمر عطری که خریده‌اید را افزایش دهید و به مقدار زیادی جلوی انقضای این عطر را بگیرید. به همین دلیل در ابتدا با هم دلایل انقضا عطر را بررسی می‌کنیم و در ادامه به روش‌هایی برای افزایش عمر عطر و انقضای آن اشاره می‌کنیم.

آیا عطرها تاریخ انقضا دارند

همان‌‌گونه که اشاره کردیم عطرها و ادکلن‌ها تاریخ انقضا دارند و ماندگاری عطر به ترکیبات شیمیایی که در ساخت آن استفاده شده، وابسته است. در خصوص تاریخ انقضا عطر و ادکلن قانون خاصی وجود ندارد و بعضی از عطرها بیشتر از یک سال دوام نمی‌آورند و منقضی می‌شوند، عطرهایی را نیز سراغ داریم که چیزی حدود ۱۰ سال ماندگاری دارند و به این زودی‌ها منقضی نمی‌شوند. در این بین تجربه نشان داده که میانگین تاریخ انقضا عطر و ادکلن چیزی بین ۳ تا ۵ سال است.

کارشناسان عطرسازی بر این باور هستند عطرهایی که نت پایانی آنها سنگین است، دوام بیشتری دارند. به گفته این کارشناسان، چنین عطرهایی مانند قالی کرمان هستند و به هر اندازه که بیشتر از عمر آنها بگذرد، رایحه آنها بهتر و دلنشین‌تر می‌شود. در نتیجه می‌توان گفت عطرهایی که رایحه‌های سنگین و شرقی مانند نعنا هندی و عنبر در آنها استفاده شده، دوام بیشتری دارند.

این سکه روی دیگری نیز دارد و عطرهایی که رایحه غالب آنها، بویی ملایم و سبک دارد، کمتر دوام می‌آورند و فرارتر هستند. در نتیجه عطرهایی با رایحه‌های مرکبات، گل‌ها و گیاهان که رایحه‌ای ملایم دارند، کمتر عمر می‌کنند و تاریخ انقضا این عطرها سریع‌تر فرا می‌رسد.

نگهداری عطر اثربخشی چشمگیری در ماندگاری آن دارد

عطر و ادکلنی که با هزار و یک زحمت خریده‌اید را نباید در هرجایی نگهداری کنید و فضایی را برای نگهداری عطر انتخاب نمایید که این فضا شرایط مناسب برای افزایش عمر عطر را فراهم کند. به این نکته نیز توجه داشته باشید که امکان ندارد تاریخ انقضا عطر را نادیده بگیرید، چرا که عطری که منقضی شده، بوی نامطبوعی پیدا می‌کند و این عطر روی لباس لکه می‌اندازد. از طرف دیگر تماس ترکیبات عطر منقضی شده با پوست، حساسیت و التهاب‌های پوستی را به دنبال دارد. در نتیجه اگر چندین سال از خرید عطر یا ادکلن شما می‌گذرد، بهتر است که قید این عطر را بزنید، یا اگر علاقه خاصی به عطر مورد نظر دارید، این عطر را قبل از استفاده،‌ حتماً امتحان نمایید.

سه روش ساده برای تشخیص تاریخ انقضا عطر

اولین روشی که برای تشخیص تاریخ انقضا عطر از آن می‌توانید کمک بگیرید، بررسی رایحه آن است. از طرف دیگر ظاهر و رنگ مایعات داخل عطر نیز در صورت منقضی شدن، تغییر می‌کند. در کنار این موارد، تاریخ انقضا عطر روی جعبه یا شیشه بیشتر عطرهای معتبر درج شده و با بررسی این تاریخ به راحتی می‌توانید از منقضی نشدن عطر مطمئن شوید. به خاطر داشته باشید گاهی اوقات بوی عطری که منقضی شده، نامطبوع و زننده نمی‌شود و تنها رایحه این عطر با روز اول آن تفاوت پیدا می‌کند، به این ترتیب اگر احساس کردید رایحه عطری که خریده‌اید، هنوز خوشبو است، اما این رایحه با روز اول آن تفاوت دارد، به احتمال زیاد تاریخ انقضا این عطر گذشته است.

بررسی رایحه عطر

همان‌گونه که اشاره کردیم، بررسی رایحه عطر، راحت‌ترین روش برای تشخیص منقضی شدن آن به حساب می‌آید. بعضی از عطرها دارای رایحه‌های گیاهی هستند و این رایحه‌ها پس از گذشت مدتی از بین می‌روند. به این ترتیب اگر عطر یا ادکلنی که خریده‌اید، رایحه‌ای‌ سرکه‌مانند پیدا کرد یا اینکه متوجه تغییر محسوسی در میزان تراکم رایحه این عطر شدید، به احتمال زیاد تاریخ مصرف این عطر به پایان رسیده و بهتر است که از این عطر استفاده نکنید.

بررسی ظاهر و رنگ عطر

یکی دیگر از راحت‌ترین روش‌ها برای تشخیص منقضی شدن عطر، بررسی رنگ و ظاهر مایعات داخل عطر یا ادکلن است. عطری که رنگ ترکیبات آن نسبت به روز اول، تیره‌تر شده، از منقضی شدن آن خبر می‌دهد. از طرف دیگر اگر ترکیبات عطری که خریده‌اید، شفافیت روز اول را ندارد و مایع این عطر رنگی مات و غیرشفاف پیدا کرده است، این تغییر حالت از پایان عمر عطر حکایت دارد. در کنار این موارد عطرهای زیادی را در بازار شاهد هستیم که با میزان تراکم الکل زیادی فروخته می‌شوند، همان‌گونه که بهتر از ما می‌دانید، الکل ترکیباتی فرار دارد و این عطرها و ادکلن‌ها نیز سریع‌تر از عطرهایی که الکل کمتری در آنها استفاده شده، منقضی می‌شوند. تجربه نشان داده عطری که منقضی شده، ترکیبات کمتری نسبت به آخرین باری که استفاده کرده‌اید، دارد. در نتیجه بررسی ظاهر و رنگ عطر، کمک زیادی به تشخیص تاریخ انقضا عطر می‌کند.

بررسی فرا رسیدن تاریخ انقضا عطر

بیشتر عطرهای اصلی و باکیفیت با تاریخ انقضا روانه بازار می‌شوند، این تاریخ عموماً در پایین جعبه عطر یا شیشه آن درج شده است. به این ترتیب زمانی که قصد خرید عطر دارید، حتماً تاریخ انقضا آنرا بررسی کنید و عطرها و ادکلن‌هایی که تاریخ انقضای آنها رو به پایان است را خریداری نکنید.

عطر و ادکلن را چگونه باید نگهداری کنیم

در ابتدای این مطلب اشاره کردیم که در کنار اهمیت به پایان رسیدن تاریخ انقضای عطر، روش‌هایی وجود دارد که به کمک آنها می‌توان عمر عطری که خریده‌اید را افزایش داد. به این ترتیب اگر می‌خواهید عطری که خریده‌اید عمر بیشتری داشته باشد، شیشه عطر را در مکان مناسب قرار دهید. منظور از مکان مناسب، جایی است که دور از تغییرات شدید حرارتی باشد.

به این ترتیب به رغم اینکه گذاشتن عطر در حمام وسوسه‌کننده به نظر می‌رسد، پیشنهاد می‌کنیم هرگز شیشه عطر را در حمام قرار ندهید چرا که در این مکان درجه هوا تغییرات زیادی دارد و عطری که خریده‌اید زودتر از چیزی که فکرش را بکنید منقضی می‌شود. رطوبت نیز دشمن شماره یک عطر و ادکلن است و هوای مرطوب حمام، انقضای عطر یا ادکلن را سرعت می‌بخشد.

در کنار این موارد از گذاشتن عطر در معرض نور مستقیم خورشید برحذر باشید چرا که گرما ترکیبات شیمیایی عطر را از بین می‌برد و نفوذ رایحه عطر را کاهش می‌دهد. از آنجایی که گرما عامل مهمی در کاهش عمر عطر به حساب می‌آید، ممکن است به این فکر افتاده باشید که شیشه عطر را داخل یخچال قرار دهید، اما این روش‌ هم پیشنهاد نمی‌شود چرا که دمای یخچال با دمای بیرون تفاوت زیادی دارد و پس از بیرون آوردن شیشه عطر از یخچال، ترکیبات عطر در معرض دمای گرم‌تری قرار می‌گیرند و از بین می‌روند.

در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم عطر را در مکانی خنک و خشک قرار دهید که نوری در آن وجود نداشته باشد. کشوی میز مکان بسیار مناسبی برای نگهداری عطر است، از طرف دیگر بهتر است جعبه عطری که خریده‌اید را دور نیاندازید و شیشه عطر را در جعبه نگهداری کنید چرا که قرار داشتن شیشه عطر در معرض هوای آزاد، تعادل ترکیبات شیمیایی عطر را بر هم می‌زند و کیفیت عطر را کاهش می‌‌دهد.

سخن‌ پایانی

در مجموع می‌‌توان گفت تشخیص تاریخ انقضا عطر و ادکلن کار ساده‌ای نیست و اگر عطر یا ادکلنی که خریده‌اید چیزی بیشتر از ۲.۵ سال عمر دارد، بهتر است که تاریخ انقضا این عطر را جدی بگیرید و با روش‌هایی که اشاره کردیم، ماندگاری آن را بررسی نمایید. اگر با انجام این روش‌ها متوجه تغییری در رنگ یا رایحه عطر یا ادکلن مورد نظر نشدید، به احتمال زیاد عمر این عطر هنوز به پایان نرسیده و با خیال راحت می‌‌توانید از آن استفاده کنید. به شما اطمینان می‌دهیم رعایت روش‌هایی که برای افزایش عمر عطر به آنها اشاره کردیم، کمک چشمگیری در ماندگاری عطر دارد.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم ترفندهای سودمندی را برای افزایش عمر عطر و همچنین تشخیص تاریخ انقضا عطرها و ادکلن‌ها سراغ دارید، این روش‌ها را در قسمت نظرات با ما و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *