متفرقه

آیا می‌توان از رایحه‌ها به‌جای دارو، استفاده کرد؟!

شاید در ابتدای کار و با خواندن همان تیتر مطلب، به این فکر افتاده باشید که آیا اصلاً چنین چیزی امکان دارد؟ آیا این عنوان، یک اغراق ساده انگارانه از خاصیت و ارزش دارویی رایحه‌ها نیست؟ بدون شک هیچ پزشکی در نسخه درمانی خود برای مقابله با افسردگی، رایحه دولس اند گابانا لایت بلو (Light Blue) را یا حتی رایحه امبره سلطان سرج (Ambre Sultan Serge) را به‌عنوان یک داروی ضد تب تجویز نمی‌کند.

درواقع نمی‌توان هم جایگزینی برای دارویی‌هایی همچون آسپیرین و پروزاک در بین عطرها پیدا کرد که ادعا کنیم این‌ها همان ویژگی‌های داروها را بدون هیچ کم و کاستی، درون خوددارند. درواقع این متن برای کسانی است که شاید برای یک مشکل خاص، راه‌های درمانی را انتخاب کرده‌اند اما هیچ‌گاه از یک عطر به‌خصوص با ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارد، استفاده نکرده است. درواقع در این مطلب نیز به‌هیچ‌عنوان قرار نیست از رایحه‌درمانی و درمان‌های سنتی صحبتی به میان آورد. تنها می‌خواهیم بدایند که رایحه‌ها نیز می‌توانند تجربیاتی بی‌نظیر را برای هرکسی در یک‌زمان به‌خصوص، به وجود بیاورند.

آرام‌بخش

روغن معطر چوب صندل، می‌تواند یک کیفیت خالص، بی‌نظیر و عالی را به‌عنوان یک ترکیب آرام‌بخش، به ارمغان بیاورد. حال هنگامی‌که یک رایحه، درون خود بخواهد از این نت بهره برده و یا از یک آکورد جذاب دیگری همچون عود استفاده کند، شاید در ابتدای کار، نتواند اثر خود را نشان دهد اما به‌مرورزمان و پس از گذشت چند ساعت، استرس و فشار روحی را می‌توانند آرام‌تر کنند. رایحه‌هایی طبیعی با نت‌های عود و گل‌هایی همچون یاسمن، رُز و اسمانتوس، نه‌تنها این خاصیت خوب رادارند بلکه زیبایی بی‌نظیری را نیز با خود حمل می‌کنند.

درواقع اگرچه ممکن است در بیشتر اوقات، نت‌های ادویه‌ای همچون زعفران، فلفل، دارچین و میخک، نتوانند آن خاصیت استرس زدایی را در یک رایحه، از خود به نمایش بگذارند اما نت‌های اشاره‌شده و حتی چای سبز نیز که به‌عنوان یک دارو و نوشیدنی آرام‌بخش به‌صورت سنتی مصرف می‌شود، می‌توانند نت موردنظر باشند.

انرژی‌بخش

در این بخش اما ادویه‌جات، در بهترین نقطه‌ای قرار دارند که باید باشند. آن‌ها می‌توانند احساسات انسان را به بازی گرفته، جرقه‌ای در چشمان آدم ایجاد کرده و حتی ضربان قلب را به‌واسطه خاصیت‌هایی که دارند، بالاتر می‌برند؛ اما بازهم باید بدانید که در این مورد انرژی‌زا بودن، ادویه‌جات در سکوی دوم ایستاده و مرکبات و دیگر نت‌هایی همچون ترنج، پرتقال، بهارنارنج و گریپ‌فروت، همان‌گونه که از خاصیتشان نیز برمی‌آید، در مقام اول این ماجرا، ایفای نقش می‌کنند.

خواب‌آور

رایحه‌های پودری و ملایم که در آن‌ها از نت‌های مُشک استفاده‌شده‌اند، می‌توانند مانند یک داروی خواب‌آور، عمل کنند. در رایحه‌هایی همچون تاچ فیناله جووی (Touche Finale Jovoy)،۴.۱ لی موسک (Le Musc) و دیگر رایحه‌ها، می‌توانیم تنها در یک مکان آرام نشسته، بدنمان را استراحت دهیم و از چنین رایحه‌هایی استفاده کنیم. رایحه‌هایی که می‌توانند روح و جان خسته آدم را به پرواز درآورده و مانند یک داروی خواب‌آور، مؤثر واقع شوند.

غم‌آور و نوستالژیک

شاید این قسمت از مطلب برایتان عجیب باشد اما به‌هرحال گاهی نیز پیش می‌آید که انسان نیاز به غم و غصه دارد. اضافه کردن چاشنی غم به برخی از لحظات زندگی می‌تواند در پاره‌ای از مواقع، حتی باعث شود که روح انسان دوباره به خود آمده، از جای خود برخیزد و سبب تجلی جسم نیز شود. رایحه‌هایی همچون جو روینس ورث (Je Reviens Worth) و یا آپرس اوندی گورلین (Apres I’Ondee Guerlain)، رایحه میتسوکو گورلین (Mitsouko Guerlain) و رایحه ۱۰۰۰ جین پاتو (Jean Patou)، با استفاده از آکوردهای تلخ و متفاوت خود، چنین حس‌های جدید را برای انسان پدید می‌آورند.

مُسکن

رایحه‌هایی همچون ایریش لیزر ممو پاریس (Irish Leather Memo Paris)، سوتوسوپرا کاله (Sottosopra Cale d’Autore) و گرین پرفیوم ساکس (Green Perfume Sucks) می‌توانند در حد خود، به‌عنوان یک داروی مسکن و ضد درد عمل کنند که هرچند بسیار کوتاه‌مدت، حس آرامشی را به جسم انسان می‌بخشند. رایحه‌هایی که در ترکیب هرم نت‌های اصلی‌شان، نت‌های سبز و چرمی، بیشترین تأثیر رادارند و با هنرنمایی خود، توجهات را به خودشان جلب کنند. حتی آکوردهایی از چوب‌های امبر شرقی نیز چنین خاصیتی را می‌توانند داشته باشند.

نوش دارو

برخی از رایحه‌ها نیز، با ترکیب رویایی و زیبایی که درون خود به عاریت گرفته‌اند، می‌توانند یک حس و حال عجیبی را در شرایط نامساعد، به انسان ببخشند. رایحه‌ای که کمک می‌کنند تا انسان، آرام‌تر شده و به لحظات شاد زندگی‌اش افزوده شود. شاید بتوان بهترین نوع در این بخش را به‌عنوان یک نوش داروی اصلی، رایحه وتیور برند گورلین فرانسه (Vetiver Guerlain) نام برد که به‌عنوان یک ادوتویلت نمادین در صنعت عطرسازی، محسوب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *