اخبار

اولین عطرها: Annayake Pour Lui

اگر تا به حال با عطرهای آنایک (Annayake) آشنا نشده اید، به احتمال زیاد در ابتدای قرن بیست و یکم به عطرها علاقه ای نداشتید. به نظر می رسد این مارک ژاپنی در همه جا، در همه شبکه های عرضه عطر، در کلیه کیوسک ها و در مجموعه همه فروشگاه های آنلاین عطر، حداقل در کشور روسیه موجود بود.

اولین عطرهای آنایک (Annayake) دارای بیشترین بطری هایی با هویت ژاپنی بودند که تاکنون طراحی شده اند. من شک دارم که محصولی در دنیای عطر با طراحی زیبا تر یا هویت ژاپنی تر وجود داشته باشد. شکل بطری عطر (Annayake Pour Lui) شبیه یک دسته کاتانا(katana) است که در یک طناب یا بند باریک چرمی پیچیده شده است یا سنگهای جادویی از فیلم عنصر پنجم (The Fifth Element)، که یکی بالای دیگری قرار گرفته است. طرفداران طراحی مینیمالیستی ژاپنی فقط می توانند بطری هایی را برای تزئین حمام خریداری کنند و هرگز به فکر رایحه و عطر در داخل آن نیستند.

داستان برند آنایک (Annayake) از سال ۱۹۸۸ شروع شد که شرکت ژاپنی پلا (Pola) تصمیم گرفت تا یک مارک جداگانه برای بازار اروپا ایجاد کند. کلمه آنایک (Annayake) به ژاپنی معنی ندارد و یک کلمه ابداعی است. هیروگلیف های ژاپنی که به صورت شکل هستند فقط صدای هجا های ضبط شده توسط کاتاکانا (katakana) را ارائه می دهند، این روشی است که معمولاً برای نوشتن کلمات خارجی متناسب با آوای ژاپنی استفاده می شود. این اسم را می توان جمع دو کلمه در نظر گرفت: نام اروپایی آنا و کلمه ژاپنی یاک که به معنی خانه است، خانه آنا، یا می توانید آن را به عنوان ترکیبی از دو کلمه آنا سوئی (Anna Sui) و ایزی میاکه (Issey Miyake) در نظر بگیرید. اولین محصولات این شرکت لوازم آرایشی و محصولاتی برای مراقبت از پوست بود که ترکیبی از فناوری ژاپنی و کیفیتی از فلسفه ذن بود.

اولین عطرها در سال ۲۰۰۰ عرضه شدند: آنایک پورلئه( Annayake Pour Elle) و آنایک پور لوی (Annayake Pour Lui). در آن زمان، این برند قبلاً متعلق به خانواده سرمایه گذار ایتالیایی-فرانسوی جیرودی (Giraudi) بود، با این حال مفهوم عجیب ژاپنی حفظ شد و چهار عطر سوکیمی (Tsukimi)، ناتسومی(Natsumi) ، هانامی (Hanami) و یوکیمی(Yukimi) بعدا از آن پیروی کردند و به پیروی از سنت و رسوم ژاپنی پیوستند و زیبایی طبیعی هر فصلی را گرامی داشتند مثل بارش برف، ماه کامل، شکوفه درختان.

عطر ساز معروف کریستوف ریناد (Christophe Raynaud)  عطر آنایک پور لوی (Annayake Pour Lui) را با ایجاد عطر و بوی نسبتاً مینیمالیستی، شفاف و تازه، در بین رایحه بامبو مرطوب و چای سبز با روحی آبی فرموله کرد، اگرچه این عطر نرم و شیرین بود اما برای خوشحال کردن مردانی که عاشق عطر لا میل(Le Male) بودند گزینه خوبی بود. ایده اصلی آنایک پور لوی (Annayake Pour Lui) سفیدی مطلق است. گشنیز مرطوب، سوسن وحشی آلدئیک، پودر سفید کرکی و کامارین سفید بدون وانیل که کاملا بر پایه خزه بلوط و مشکهای فلزی سفید پایه گذاری شده است از زیر بناهای اصلی این عطر است. نت های پایه با اضافه کردن سبزیجات مرطوب و احساس راحتی در زندگی را اضافه می کند، اما این یک اثر گذرا است، مانند بوی لطیف درخت سیب با بوی پودری شکوفه آن.

شاید بتوان گفت این عطر مدرن فوجر (fougere fragrance) به دلیل رایحه گل و پایه شیرین کومارین بلوط مخلوط است که در ابتدا زنانه اما در پایه مردانه تر است و بسیار سبک و زودگذر است، گویی برای ژاپن ایجاد شده است. در واقع، محصولات آنایک (Annayake) تنها یک سال پیش در ژاپن عرضه شدند.

آنچه را که می توان از نام برند، لوگو، رنگ بطری و طراحی بسته بندی به دست آورد بسیار شگفت انگیز است. در مورد آنایک پور لوی (Annayake Pour Lui)، می توان بلا فاصله سامورایی را در زیر درخت های گیلاس ژاپنی که در ساحل دریاچه شکوفه می دهند تصور کرد و زیبایی مسخ کننده آن را به یاد آورد. سپس، همان عطر را درون یک بطری سفید ریخته و به جای سامورایی، یک گیشا در نزدیکی درخت ظاهر شود. یک بطری را به شکل یک سیب بنفش-صورتی رنگ برای همین عطر درست کنید و به جای تصاویر باستانی ژاپنی، یک دختر مدرن هاراجوکو را با موهای رنگی تصور کنید. اسم آن را (Young Energy Hugo Boss) بگذارید و تصویر دوباره تغییر خواهد کرد: شما مدیران جوان یک شهر مدرن را در پیراهن هایی با دگمه های باز مشاهده می کنید، زیرا آنها سعی می کنند سیگار کشیدن را با بو کردن یک بسته سیگار به جای بیرون رفتن برای کشیدن سیگار ترک کنند و شما نیازی به تغییر در رایحه عطر ندارید!

نت های برتر: نارنج، چای سبز، سیب سبز.
نت های میانی: گل پنبه، بامبو و نیلوفر آبی.
نت های پایه: آب نبات پنبه ای، چوب صندل ، فندق و خزه بلوط.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *