اخبار, نت و رایحه

رایحه شیرین چمن تابستانی

رایحه های معدودی وجود دارد که بیشتر از رایحه علف های تازه بریده شده در تابستان برای عاشقان عطر و رایحه الهام بخش باشد. ترکیبی منحصر به فرد از شیرینی علف و لطافت چای سبز که با انتشارش در هوا آن را به یکی از اغوا کننده ترین و خاص ترین عطرهای طیف بویایی بدل کرده است.

اما آیا می دانید که رایحه ای که به دنبال چمن قطع شده ساطع می شود در واقع سیگنال دفاعی گیاه است؟ روزنامه نگارعطر مت سونیاک (Matt Soniak) از مجله دنباله ذهن (Mental Floss) ما را روشن می کند و می نویسد: تروما، دقیقا همان چیزی است که موجب انتشار بوی منحصر به فرد نوعی دفاع شیمیایی و کمک های اولیه علف به خود است. رایحه تازه و سبز چمن تازه کوتاه شده فقط نوعی دفاع شیمیایی است که چمن سعی دارد به وسیله انتشار نوعی مواد فرار در برگهای سبز در برابر آسیب های وارده از خود محافظت کند.

اندی برونینگ از موسسه (Compound Interest) به یک آزمایشگاه آنالیز شیمیایی بو و عطر رفته و توضیح می دهد که وقتی چمن در اثر آسیب دیدگی مکانیکی تحت فشار قرار گرفته است آنزیم هایی در چمن ایجاد می شود تا چربی ها و فسفولیپیدهای موجود را از بین ببرد. این امر منجر به تشکیل اسیدهای لینولنیک و لینولئیک می شود که در برخورد با هوا اکسید شده و متعاقبا توسط آنزیم دیگری تجزیه می شوند که درنتیجه هر مولکول به قطعاتی که تمایل دارند دارای ۱۲ یا ۶ اتم کربن داشته باشند، تقسیم می شود.تجزیه این قطعات است که منجر به ایجاد بوی چمن قطع شده می شود. رایحه ای که به طور عمده مسئول حساسیت و دلتنگی برای پیک نیک های گذشته و امید به صبح های آفتابی است .

با کمال تعجب عطرهای زیادی وجود ندارد که بتوانند این تمایل و احساس خوش بینانه مشترک را در تمامی جهان ایجاد کنند. در اینجا پیشنهاداتی برای بازگرداندن این احساس ارائه شده است.

Creed: Original Vetiver

این عطر خستگی ناپذیر همیشه برای بیرون کشیدن طراوت و سرزندگی شبنم گل ها در صبح آماده است که همراه با پیاده روی های اولیه صبح گاهی در چمن زارهای سبز تابستان استفاده می شود. اگرچه ذات و خصیصه واقعی طبیعت را هرگز نمی توان در شیشه کرد، اما عطر (Creed: Original Vetiver) بویی شبیه تجربه رمان ژان باپتیست گرنویل(Jean-Baptiste Grenouille) دارد و موجب ایجاد تصویری واقعی از علف های بریده شده مراتع سبز و تقطیر آن ها می شود. ما هرگز نمیتوانیم چنین چیزی را تصورکنیم. در عوض، عطر زنجبیل رقیق شده و پرتقال درکنار پس زمینه ی پنهان شده رایحه رقیق صابون، به همراه عطر لکه های چمن سبز روی پیراهنتان، رایحه اصلی جریان زندگی روزمره در یک روز تعطیل را ایجاد میکند، در حالی که شما با احساساتی کودکانه خود را در چمن ها غوطه ور و رها ساخته اید.

Marc Jacobs: Splash Grass

این عطر بسیار ساده تر و در عین حال واقع بینانه تر است، زیرا که از عصاره هسته اصلی گیاه وِتیوِر (Vetiver) گرفته شده است. این گیاه ترش و گلدار به طور طبیعی می روید و ظرافت برگ های ظریف پوشالی آن، رایحه خوش حیات و زندگی را به طبیعت منتقل می کند. توانایی های صمیمی زاتی مشام انسان با این رایحه موجب شده است که عصاره این علف به رایحه ای بدل شود که در گرمترین روزهای تابستان، دقیقا زمانی که میخواهید تعلقات ساده زندگی را رها کنید، آزادانه خود را نشان دهد.

Carolina Herrera 212 Men

احتمالاً ۲۱۲ مردانه کلاسیک ترین نامبرده این لیست است که با استفاده از بافت پیچیده سَرَخس (Fern) یک احساس ویژه و به خصوص از رایحه علف تازه بریده شده را ایجاد می کند تا حس خنک کنندگی را به نت های چوبی بالایی منتقل کند، گویی در زیر سایه یک درخت بلوط بزرگ نشسته و مشغول بازی با ساقه چمن های زیر پایتان هستید.

Hermès: Un Jardin Sur Le Toit

ما با بوییدن عطر(UN Jardin Sur Le Toit) در محدوده ای خارج از تصورات بشری قرار می گیریم. برای بازنگری به زندگی و پیشینه نقاش برجسته فرانسوی اِلِنا مِتافور (Ellena metaphor)، این عطر کلاسیک برند هرمس(Hermès) حس یک نقاشی آبرنگ از یک میدان ساخته شده از چمن را به جای یک کارگاه عطر سازی به ما میدهد. این عطر در رنگ های سبز، آبی و سفید وجود دارد که یادآور صحنه هایی رویایی از حرکت در آب و رقص علف در باد است، اما رنگ های دیگر آنقدر متفاوت است که شما باچنین صحنه هایی ارتباطی نخواهید یافت. رگه های نقره ای رزماری، درخشش گل رز صورتی و سیب قرمز آنقدر متفاوت است که ارتباط معنا داری بین آنها نمی توان یافت. اگر می خواهید در رویای چمنزاری در سیاره دیگر گم شوید، این عطر برای شما ساخته شده است.

Imaginary Authors: The Soft Lawn

در انتهای این گفتار یک طیف رایحه فوق العاده واقع گرایانه از علف نرم و تازه ای قرار دارد که به دلیل هماهنگی غیر عادی با توپ تنیس معروف است که از ترکیب بوهای ترش پیچک های سبز، خیار، شوید و برگهای گرم شکوفه های تازه مورد پسند زنبور ها حاصل شده است. (The Soft Lawn) همه و همه در مورد برخورد یک توپ تنیس، از ضربه داغ و شگفت آور راجرفدرر است که با چمن برخورد می کند و با سایش چمن عطری شگفت انگیز در هوا پراکنده می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *