اخبار

نگاهی به صنعت عطرسازی آمریکا و معرفی چند عطر خوشبوی آمریکایی

عطرسازی صنعتی کهن و قدیمی است و ریشه در ملت‌های مختلف دارد، به همین دلیل در طول سده‌های متمادی شاهد تحولات شگرفی در این صنعت بوده‌ایم و پای عطر از آسیا به اروپا و در نهایت به آمریکا باز شد. به همین دلیل این روزها به رغم اینکه کشورهای اروپایی پرچمدار ساخت عطر شناخته می‌‌شوند، آمریکا نیز عرصه را خالی نگذاشته و عطرسازان آمریکایی ترازاولی را می‌شناسیم که عطرها و ادکلن‌های خوش رایحه‌ای را روانه بازار عطر آمریکا و دیگر کشورهای دنیا کرده‌اند. با توجه به اینکه صنعت عطرسازی آمریکا در ۳ دهه گذشته پیشرفت چشمگیری داشته و از کنار بوی خوش عطرهای آمریکایی به راحتی نمی‌توان گذشت، در ادامه با هم نگاهی کوتاه به صنعت عطرسازی آمریکا می‌اندازیم و در ادامه به چند عطر خوشبوی آمریکایی اشاره می‌کنیم.

تحول صنعت عطرسازی آمریکا در ۳۰ سال اخیر

با نگاهی به تاریخچه عطرسازی به راحتی متوجه می‌شوید که علاقه‌مندان آمریکایی عطر و ادکلن در ۳ دهه اخیر با تنوع بیشتری از عطرهای آمریکایی روبرو شده‌اند. این شرایط از خلاقیت بیشتر عطارهای آمریکایی حکایت دارد و ماحصل تلاش این عطارها، ساخت عطرهای جدیدی است که رایحه‌ای مدرن و امروزی دارند و بوی نافذ این عطرها نسبت به عطرهای کلاسیک وقدیمی، متمایز است. از طرف دیگر علاقه به رایحه‌های جدید در میان آمریکایی‌ها باعث شده تا شاهد حضور عطارهای مستقلی باشیم که در کنار شرکت‌های بزرگ سازنده عطر، عطرهای خوشبو و منحصربه‌فردی روانه بازار می‌کنند.

در کنار تمام این موارد، کارشناسان حرفه‌ای دنیای عطر و ادکلن بر این باور هستند که عطرهای آمریکایی به لحاظ رایحه، مشخصه بارز و شناخته شده‌ای ندارد که رایحه این عطرها از رقبای اروپایی جدا کند. به این ترتیب می‌توان طرز نگرش و خلاقیت عطرسازان آمریکایی باعث شده تا عطرهای ساخت این کشور تفاوت‌هایی را با محصولات هم‌ردیف داشته باشند. در این بین آموزش و سازوکاری که عطرسازان آمریکایی برای ساخت عطر استفاده می‌کنند نیز با عطرسازان اروپایی تفاوت دارد و به رغم اینکه موسسه‌های آموزشی سرشناسی را در اروپا برای ساخت عطر سراغ داریم، بیشتر عطرسازان شناخته‌شده آمریکایی، به صورت خودآموز با عطرسازی آشنا شده‌اند.

این وضعیت باعث شده تا عطرسازان آمریکایی از شیوه و سبک خاصی برای عطرسازی استفاده نکنند و چنین رویکردی، تفاوت رایحه عطرهای آمریکایی و اروپایی را به دنبال دارد. از طرف دیگر از آنجایی که بیشتر محصولات آمریکایی از خودرو گرفته تا پوشاک و لباس با ظاهری باابهت و جسورانه طراحی می‌شوند، عطرسازان آمریکایی نیز سعی دارند تا این حالت را در عطرهای خود جلوه دهند و عطرهایی با رایحه‌های جسورانه و سحرانگیز را در میان عطرهای آمریکایی مشاهده می‌کنیم.

تاریخچه عطرسازی مدرن در آمریکا

جنبش مدرن عطرسازی مدرن در آمریکا از حدود ۲۰ سال پیش‌ آغاز شد، اما قبل از این زمان نیز عطارهای حرفه‌ای را در آمریکا سراغ داریم. برای نمونه می‌توان به شرکت «امریکن پرفیومِر» (American Perfumer)، اشاره کرد که تاریخ تاسیس این شرکت به ۱۷۵۲ میلادی باز می‌گردد. در آن زمان یک مهاجر اسکاتلندی که روانه آمریکا شده بود، سنگ بنای این شرکت را در «رود آیلند» ایجاد کرد. شرکت «فلوریدا واتِر» (Florida Water)، نیز دیگر شرکتی است که توسط «رابرت مورای» (Robert Murray)، عطرساز نیویورکی در سال ۱۸۰۸ بنا نهاده شد.

صنعت عطرسازی در آمریکا فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرد تا اینکه در دهه ۱۹۷۰ جنبش «خودتان درست کنید» (Do it Yourself)، به راه افتاد. در این جنبش مردم آمریکا به این فکر افتادند که آستین بالا بزنند و بیشتر لوازم مورد نیاز خود را شخصاً درست کنند. در نتیجه عطارهای خوش‌سلیقه نیز به این جنبش پیوستند و پس از مدتی کوتاهی، عطرفروشی‌های کوچکی در سرتاسر آمریکا راه‌اندازی شد که عطرهای این مغازه‌ها، توسط صاحبان فروشگاه تولید می‌شد.

از طرف دیگر اگر به تاریخچه عطرسازی علاقه داشته باشید حتماً در جریان هستید که از دیر باز تاکنون فرانسه نقش مهمی در صنعت عطرسازی بر عهده دارد و اکنون نیز طلایه‌دار فروش جهانی عطر است. به همین دلیل عطارهای آمریکایی نیز تاثیرهای زیادی از صنعت عطرسازی فرانسه گرفته‌اند.

جالب است بدانید عطارهای زن نقش مهمی در صنعت عطرسازی آمریکا دارند و «سارا هوُروویتز» (Sarah Horowitz)، «داون اِسپنسر هُورویتز» (Dawn Spencer Hurwitz)، «دایان سنت‌کلِر» (Diane St.Clair) و «چارنا ایتِر» (Charna Ethier)، از چهره‌های زن سرشناس در صنعت عطرسازی آمریکا شناخته می‌شوند.

اکنون که برای شما از صنعت عطرسازی آمریکا گفتیم، زمان آن فرا می‌رسد که با معرفی چند عطر و ادکلن، شما را بیشتر با عطرهای آمریکایی آشنا کنیم.

عطر کابوی گرَس از برند دی‌.‌اس اند دورگا (Cowboy Grass – D.S. & Durga)

اگر به غرب وحشی و زندگی گاوچران‌ها و کابوهای آمریکایی علاقه داشته باشید، حتماً در جریان هستید که به لحاظ تاریخی، دوره ای که آن را با نام غرب وحشی می‌نامیم، تنها ۳ دهه بیشتر گسترش نداشت. اما اتفاق‌های زیادی را در این بازه زمانی شاهد بودیم و حضور کابوی‌های هفت‌تیرکش در این دهه دست‌مایه ساخت صدها فیلم و کتاب شد. به همین دلیل نیز برند «دی.‌اس اند دورگا» برای زنده نگه‌داشتن دوران گاوچران‌های آمریکایی، رایحه خس‌خس در این عطر به عنوان بوی غالب به کار گرفته شده تا عطر «کابوی گرس» رایحه مزارع گاوچران‌ها را در ذهن مخاطب ایجاد کند. حضور رایحه چرم، در کنار رایحه‌های خاکی در این عطر باعث شده تا با عطری طرف باشیم که برازنده آقایان خوش‌تیپ و ماجراجو است.

عطر نورن از برند اسلامبرهوس (Norne – Slumberhouse)

طرفداران عطر «نورن» بر این باور هستند که این عطر رایحه درخت کریسمس را در ذهن تداعی می‌کند و با عطری طرف هستیم که ترکیبات کاملاً طبیعی دارد و رایحه‌های این عطر از رزین درخت‌ها و گل‌های جنگل‌‌های شمال آمریکا گرفته شده است. در نتیجه کاملاً طبیعی است که رایحه این عطر یادآور طبیعت وحشی شمال آمریکا باشد و از بویی کاملاً خاص و منحصر به فرد بهره بگیرد.

عطر یستِردی هِیز از برند ایمَجینِری آتورز (Yesterday Haze – Imaginary Authors )

همان‌گونه که از نام این برند پیدا است، «ایمجینری آتورز» همیشه سعی دارد تا رایحه‌های خیال‌انگیز را در عطرهای این برند به خدمت بگیرد. انصافاً هم باید گفت این برند برای عطر «یستردی هیز»، چیزی کم نگذاشته و در این عطر با رایحه انجیر، آجیل و بوهای جنگلی طرف هستیم.

عطر سِدونا سوییت‌گرَس از برند پروویدِنس پرفیوم (Sedona Sweetgrass – Providence Perfume Company)

رایحه دل‌انگیز این عطر از حضور در طبیعت بکر و دست‌نخورده حکایت دارد و گفته می‌شود که بوی آن یادآور ظهرهای گرم صحرای آریزونا است.

در این قسمت به پایان بررسی تاریخچه صنعت عطرسازی آمریکا و عطرهای معروف آمریکایی رسیدیم، در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم اطلاعات جالبی از عطرهای آمریکایی می‌دانید، این اطلاعات را در قسمت نظرات با ما و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *