اخبار

چه ارتباطی بین بوی عطر و سردرد وجود دارد؟

بوی عطر و سردرد

مطمئنا همه ما افرادی را می شناسیم که واکنش های آلرژیک ناشی از عطر، از جمله سردرد و میگرن دارند و همیشه از بوی عطر و سردرد شکایت می کنند. در واقع می توان گفت شکایت آن ها صحیح است؛ زیرا بوی عطر و سردرد رابطه ای مستقیم دارند. در ادامه به بررسی بیشتر این سردرد ها می پردازیم.

درباره رابطه بوی عطر و سردرد می توان گفت که آلرژی هایی به صورت گسترده وجود دارند که ناشی از مواد معطر هستند. تقریباً ۱۲-۱۵٪ از جمعیت آمریکا به مواد شیمیایی مدرنی که در عطرهای تجاری یافت می شود حساسیت دارند. تحقیقات انجام شده در دانشگاه پزشکی UMS در برزیل نشان داده است که استنشاق مواد معطر دومین عامل شایع در ابتلا به میگرن در مردان است که به همراه شرایط استرس زا شدت آن افزایش می یابد. برای خرید و کسب اطلاعات بیشتر به سایت مندلیف مراجعه کنید.

چرا عطر ها باعث سردرد می شوند؟

بوی عطر و سردرد

عموم مردم بر این باور هستند که عطرها از مواد طبیعی ساخته شده اند و توانایی آنها در ایجاد بو های خوش طبیعت، بی نظیر است. متاسفانه این افکار ۱۰۰٪ درست نیستند. در گذشته عطرها از مواد گیاهی ساخته می شدند اما امروزه، صنعت عطر اکثر مواد خود را نه از گل و گیاه، بلکه از روغن های خام و روغن سقز می گیرد. در حقیقت، حدود ۹۵ الی ۱۰۰٪ مواد استفاده شده در عطرها، مصنوعی هستند.

 به غیر از سردردهای شدید و میگرن، از علائم دیگر این نوع آلرژی ها می توان به آبریزش بینی، ریزش اشک و حتی حملات آسم اشاره کرد؛ اما نیازی به وحشت نیست، تنها احتیاط لازم است.

چگونه عطر باعث ایجاد میگرن می شود؟

جای تعجب نیست که همه چیز از بینی شروع می شود. این عضو هزاران گیرنده دارد و با کمی آموزش به ما این امکان را می دهد که صدها بوی مختلف را تشخیص دهیم. بینی ما همچنین یکی از معدود اعضای بدن ماست که ارتباط مستقیمی با جریان خون و سیستم عصبی ما دارد. برخی بوها (بوی دود، آتش یا سایر بوهای سمی) می توانند هشدار فوری را در مغز ما ایجاد کنند و به ما اجازه می دهند که خود را از خطر دور کنیم.

با بررسی بوی عطر و سردرد می توان گفت که متأسفانه، عطرهای تجاری حاوی بسیاری از مواد شیمیایی هستند. بعضی از این مواد از بینی، برای اتصال به سیستم عصبی ما استفاده می کنند.  برخی از محققان بر این باورند که بوی شدید باعث کوچک شدن رگ های خونی مغز شده و در نتیجه باعث سردرد یا میگرن می شود. برخی دیگر معتقدند که بو می تواند قسمت هایی از مغز و سیستم عصبی را تحریک کند که مسئول احساس درد در سر هستند.

بوی عطر و سردرد

مواد شیمیایی که سیستم عصبی شما را تحریک می کنند، توسط اعصاب حسی منتقل می شوند و می توانند اثرات منفی مانند سردرد را ایجاد کنند. تحقیقی در کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده در رابطه با بوی عطر و سردرد انجام شد که نتیجه تحقیق به ما می گوید که برخی از مناطق مغز که بو را پردازش می کنند، متأسفانه مناطقی هستند که در سردردهای میگرنی نقش مهمی دارند.

چه ماده ای در عطر باعث بروز سردرد می شود؟

اکثر موادی که در ساخت عطر از آنها استفاده می شود در عین حال هم بوی خوشایندی ایجاد میکنند و هم باعث سردرد می شوند. اترها، آنیسول یا متوکسی بنزن، دی متی اکسی اتان، دیوکسان و تتراهیدروفوران، از مواد سازنده عطر ها هستند و ممکن است باعث سردرد شوند. آنچه به طور قطع می توان گفت این است که بیشتر مواد ذکر شده که با سردرد ارتباط مستقیم دارند، به طور معمول در عطرهای مصنوعی و تجاری یافت می شوند.

 آیا درمانی برای سردرد ناشی از بوی عطر وجود دارد؟

بهترین درمان برای سردردی که ناشی از عطر است، پیشگیری است. کسانی که دلیل سر درد خود را می دانند ، بهتر است کمتر از عطر ها استفاده کنند و در صورت استفاده سریعا بوی عطر را از بین ببرند؛ زیرا ماندگاری اثر عطر می تواند خطرناک باشد. راه دیگری که برای کاهش سردرد حاصل از عطر ها وجود دارد، رایحه درمانی است.

عطر باعث بروز سردر

هزاران سال است که از رایحه درمانی برای رفع استرس و درد استفاده می شود و معمولاً درمانی بی خطر است، اگرچه شواهد علمی زیادی برای اثبات آن وجود ندارد اما بر اساس تجربه، درمانی کار آمد است.

روغن ها و رایحه آن ها به عنوان یک درمان مکمل در نظر گرفته می شوند، بدین معنی که علاوه بر مراقبت های پزشکی استاندارد، از آنها برای اثر بخشی بهتر درمان اصلی استفاده می شود. اگر می خواهید از رایحه درمانی برای درمان سردرد یا میگرن استفاده کنید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید این کار تداخلی در درمانتان ایجاد نمی کند.

روغن گیاه اسطوخودوس می تواند شدت سر درد را کاهش دهد.

روغن اسطوخودوس از گل های بنفش آبی این گیاه گرفته می شود و متخصصان اغلب از آن برای کمک به درمان سردرد استفاده می کنند. فقط چند قطره روغن اسطوخودوس را در آب جوش قرار داده و بخار آن را استنشاق کنید، با این روش می توانید بوی عطر و سردرد ناشی از آن را از بین ببرید. روغن اسطوخودوس را می توان برای تسکین درد بر روی پوست ماساژ داد، اما آن را از دهان و چشم دور نگه دارید زیرا گیاهی سمی است و نباید آن را بلعید.

روغن گیاه اسطوخودوس

نعناع فلفلی برای سردرد و انواع دیگر دردها بسیار کار آمد است

نعناع فلفلی در اروپا و آمریکای شمالی به صورت وحشی رشد می کند. روغن نعناع در رایحه درمانی برای سردرد و همچنین دردهای عضلانی و عصبی استفاده می شود. این اسانس را می توان استنشاق کرد و همچنین بعد از اینکه با روغن رقیق شد، روی پوست قرار داد و یا در دوزهای بسیار کمی از راه دهان مصرف کرد. برخی از مطالعات نشان می دهد که روغن نعناع ممکن است به افراد اجازه دهد کمتر از داروهای ضد درد استفاده کنند.

شما می توانید از عطر های طبیعی استفاده کنید تا همیشه از سردرد های ناشی از بوی عطر دور بمانید. بوی عطر به دلیل مواد شیمیایی موجود در آن ها می تواند باعث سردرد یا میگرن شود. بینی با هزاران گیرنده رابطه مستقیمی با سیستم عصبی ما دارد و به همین جهت به گفته برخی دانشمندان، بوی شدید باعث کوچک شدن رگ های خونی مغز شده و سردرد و میگرن را به همراه می آورد. رایحه درمانی و یا استفاده از روغن اسطوخودوس و نعناع فلفلی از راه های درمان میگرن ها و سردرد های ناشی از بو و رایحه هستند.

2 دیدگاه در “چه ارتباطی بین بوی عطر و سردرد وجود دارد؟

  1. رامین گفت:

    سلام خسته نباشید.بنده فروشنده عطر و ادکلن هستم سالهاست تو این زمینه فعالیت دارم و دچار سینوزیت حاد.با این وجود تا حالا مشکلی نداشتم اما تقریبا ۲۰ روزه با بو کردن عطر دچار سردرد میشم و الرژی پیدا کردم. تو این مدت سینوزیت بنده عود کرده آیا درمانی داره این مشکل من.در حال حاضر شممنونن از راهنمایی شما…لطفا راهنمایی کنید پیش چ پزشکی برم…

    1. مریم رجایی گفت:

      من به هر بویی حساسیت دارم و سردرد می گیرم .ومدام سردرد دارم .در آپارتمان ومجتمع اصلا نمی تونم زندگی کنم .هم کمبود اکسیژن پیدا میکنم هم از بوهای مختلف سردرد می گیرم..نمی دونم چکار کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *