اخبار

چرا استفراغ نهنگ ارزشمند است ؟ | کاربرد استفراغ نهنگ در صنعت عطرسازی

چرا استفراغ نهنگ ارزشمند است

اگر روزی در امتداد ساحل قدم می زنید و با مقداری استفراغ نهنگ (ماده ای مومی شکل سخت و با رایحه ای پیچیده است) روبرو شدید، فقط بدانید که اتفاقی به یک ماده ارزشمند برخوردید.

این طلای شناور در واقع مهمترین ماده تولید کننده عطر در صنعت عطر سازی است و اغلب توسط کارخانه های لوکس عطر مورد استفاده قرار می گیرد. اما با دیدن ظاهر این ماده، مهم ترین سوالی که در ذهن شما نقش می بندد این است که چرا استفراغ نهنگ ارزشمند است.

برای اطلاعات بیشتر و خرید عطرهای باکیفیت به فروشگاه مندلیف مراجعه کنید.

این ماده ارزشمند چیست؟

برای این که بدانیم چرا استفراغ نهنگ ارزشمند است ابتدا باید نحوه به وجود آمدن آن را بشناسیم. وقتی حرف از استفراغ نهنگ می زنیم، ماده ای نیست که مانند سنگ ها یا صدف ها پس از سالها نشستن در کف اقیانوس توسط نهنگ آزاد بشود، همچنین قطعه دنباله داری نیست که مانند شهاب سنگ جدا شده و به دریا سقوط کند. این ماده کاملاً به معنای واقعی کلمه فضولات نهنگ است. که معمولاً به آن استفراغ نهنگ می گویند که به مرور زمان سخت می شود و در سواحل سراسر جهان ذخیره می شود.

یک الکل تری ترپن به نام Ambrein در شکم نهنگ غول پیکر تشکیل می شود که این اسید به طور طبیعی در بدن نهنگ ها ترشح، و معمولاً برای کمک به هضم غذا و محافظت از اندام های داخلی آنها در برابر برخی از غذاهای تیزتری که مصرف می کنند مانند منقار ماهی مرکب و ماهی دریایی استفاده می شود.

تاریخچه استفاده از استفراغ نهنگ

چرا استفراغ نهنگ ارزشمند است

تا مدت ها بوی مطلوبی که در کنار سواحل به مشام عابرین میخورد یک رمز و راز بود که کسی علت آن را نمیدانست. پس از گذشت مدتی متوجه علت این موم های سخت با بوی خوش شدند که از نهنگ ها به دست می آمد. از آن لحظه به بعد همه به دنبال این سوال بودند که چرا استفراغ نهنگ ارزشمند است.

عطاری های آمریکایی و اروپایی استفاده از عنبر های به دست آمده از نهنگ را به عنوان ماده ثابت کننده برای کمک به ماندگاری بیشتر رایحه ها آغاز کردند. این ماده در همه چیز مانند سیگار، بخور، مواد غذایی، پودرهای مو و… استفاده می شود. در ترکیه از این ماده به عنوان تقویت کننده طعم در قهوه خانه های استانبول استفاده می کنند.

این ماده سخت، بسیار معطر و کمی تند، به شدت مورد تقاضا و همچنان از احترام زیادی برخوردار است که در گذشته برخی تصور می کردند حتی می توان از آن برای جلوگیری از آلودگی به طاعون استفاده کرد.

همچنین عطر و بوی خوش غالباً به عنوان راهی بی چون و چرا برای نشان دادن وضعیت مالی فرد در قرن نوزدهم تلقی می شد. حتی امروزه نیز افرادی که دائما از عطر های خوب در استایل خود استفاده می کنند مورد توجه اطرافیان قرار می گیرند. بنابراین تا حدودی متوجه شدیم که چرا استفراغ نهنگ ارزشمند است؛ زیرا شامل عطری خوش است.

استفراغ نهنگ، عنبر معطر است، یا زباله ای ساده؟

هنگامی که این عنبر ها از بدن نهنگ خارج می شوند سال های سال در دریا شناور می مانند و طی فرآیند هایی به کمک آب و نمک دریا یک پوشش سفید رنگ رسوبی روی آن ها ایجاد می شود. در این فرآیند بوی معطر آن ماده کاهش یافته و عطر آن مقداری تغییر می کند و اصطلاحا بوی دریا جایگزین آن می شود و هنگامی که در نهایت در ساحل یافت می شود عطر شیرین تری دارد.

استفاده از عنبر در صنعت عطر سازی

به دلیل کمبود باورنکردنی این ماده معطر به طور فزاینده ای به دنبال گزینه های شیمیایی مصنوعی مانند این ماده می گردند. البته همچنان در خیلی از عطر ها از این ماده استفاده می شود. حال کاملا به دلایل اینکه چرا استفراغ نهنگ ارزشمند است واقف هستید.

چرا استفراغ نهنگ ارزشمند است

به عنوان مثال ادو پرفیوم Creed’s gorgeous Green Irish Tweed را در نظر بگیرید، این ماده معطر همراه با سایر نت های برجسته مانند گل بلغاری ترکیب شده و بویی خاص را ارائه میدهند.

ادو تویلت محبوب Burberry’s Mr Burberry Element از عنبرهای گفته شده به همراه نت های برتر مانند بادام سبز و میوه ارس استفاده می کند.

عطر باورنکردنی Ashore از مجموعه Amouage Renaissance Collection، این عطر از رایحه گل عنبرسی در نت های پایه عطر گل، به همراه چوب سندل تشکیل می شود.

عطر باورنکردنی Ashore

اینکه چرا استفراغ نهنگ ارزشمند است را برندهای سازنده عطر اثبات می کنند، همچنین کمیاب بودن این ماده نیز در با ارزش بودن آن نقش موثری ایفا می کند.

عنبرها معمولاً در کجا یافت می شوند؟

بیشتر عنبرهای جمع آوری شده که جنبه تجاری دارند از باهاما در اقیانوس اطلس است. البته اگر به دنبال همچین شیء با ارزشی در ساحل هستید باید بگوییم به سادگی و با قدم زدن کنار دریا نمیتوانید آن را بیابید. حال که می دانید چرا استفراغ نهنگ ارزشمند است، اگر با همچین ماده ای برخورد کردید برای اطمینان از این که واقعاً عنبر است یا نه، باید آزمایش هایی روی آن انجام شود.

عنبر را می توان در سراسر اقیانوس اطلس و سواحل آفریقای جنوبی، برزیل، ماداگاسکار، هند شرقی، مالدیو، چین، ژاپن، هند، استرالیا، نیوزیلند و جزایر مولوکا نیز یافت.

 

قوانین مربوط به خرید و فروش عنبر ها چیست؟

خرید و فروش این استفراغ های نهنگ در کشور های مختلف قوانین متفاوتی دارد مثلا با اینکه عنبر در استرالیا یک محصولی از نهنگ محسوب می شود، فروش آن غیرقانونی است. در بسیاری از کشورهای دیگر، مانند انگلستان، فروش یک تکه از عنبر که در ساحل پیدا کرده اید کاملاً قانونی است. در بیشتر کشور ها عنبر به عنوان ماده ای جهت مطالعات، آزمایش یا استفاده از آن در آزمایشگاه ها استفاده می شود و خیلی برای معامله سود آور مناسب نیست.

تاثیر استفراغ نهنگ در صنعت ها

شاید تا به حال از وجود این ماده سخت و معطر اطلاع نداشتید یا اصلا نمیدانستید چرا استفراغ نهنگ ارزشمند است اما باید بدانید که طبیعت همواره چیزهایی برای شگفتی انسان به همراه داشته و بیشتر پیشرفت های انسان را تضمین کرده است. شاید اگر این ماده معطر نبود شرکت های عطرسازی برای پیشبرد اهداف خود با مشکل جدی روبرو می شدند و یا حتی در ساختن عطری خوشبو با شکست مواجه می شدند، بنابراین این حیوان عظیم الجثه، ابتدا به یاری عطرسازان و سود آنها و سپس انسانهای دیگر آمد. عنبرها در زمینه صنعت، تجارت، دانش آزمایشگاهی نقش موثری ایفا کرده‌اند ولی کمیابی این ماده با ارزش، بسیار تاسف برانگیز است.

2 دیدگاه در “چرا استفراغ نهنگ ارزشمند است ؟ | کاربرد استفراغ نهنگ در صنعت عطرسازی

  1. هومن گفت:

    سلام. من ی چیزی شبیه استفراق نهنگ تو ساحل هرمز پیدا کردم چطور میتونم متوجه بشم خودشه یا اشتباه میکنم

  2. عباس گفت:

    من یک تکیه سنگ سفید عجیب پیدا کردم که دارای خصوصیات خاص هست که بعد از تحقیق نمیگیری احتمالا ۹۰درصد داده اند که استفراغ نهنگ است چنانچه کسی خریدار است در خدمتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *