دسته بندی نشده

آیا عطر تاریخ انقضا دارد ؟

آیا عطر تاریخ انقضا دارد

در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که آیا عطر تاریخ انقضا دارد ، یافتن یک رایحه خاص ممکن است سخت باشد، اما پس از این که آن را یافته و از فروشگاه معتبر آن را خریداری کردید برای همیشه نمی توانید آن را برای خود کنید، زیرا ماندگاری آن فقط برای یک مدت خاص است.

نه تنها عطر، بلکه هر چیزی که در این دنیا وجود دارد پایانی دارد و عطر نیز از این قاعده مستثنی نیست.

عطر ها نیز مدتی بعد از این که درب آنها را باز کردید تاریخ انقضایشان سر می رسد و شما مجبورید که آن را دور بیندازید. ما در این مقاله به شما نشان می دهیم که چگونه عطر های تاریخ گذشته را بشناسید و چگونه از خراب شدن سریع آن جلوگیری کنید.

تاریخ انقضای عطر چه اطلاعاتی به کاربر می دهد؟

در پاسخ به این سوال که آیا عطر تاریخ انقضا دارد می توان گفت عطر مانند هر محصول زیبایی و آرایشی، ماندگاری دارد اما این ماندگاری بستگی به نوع عطر دارد. یک عطر می تواند تا شش ماه دوام بیاورد اما یک عطر دیگر تا شش سال هنوز بوی خوش خود را شاید داشته باشد.

تاریخ انقضا عطر چه ویژگی دارد؟ خب شاید عطر ها مانند شیر یا مواد خوراکی نباشند که با سر آمدن تاریخ انقضا آن دچار مسمومیت شویم، در نهایت بوی آنها متفاوت تر از زمانی می شود که شما برای اولین بار خریداری کرده اید.

ماندگاری معمولی

اکثر سازندگان عطر توصیه می کنند که پس از یک تا سه سال عطر خود را دور بیندازید. البته باید قبل از هر چیز به برچسبی که بر روی بطری است دقت کنید. از آنجا که مواد معطر گاهی اوقات تا مدت ها قابل استفاده اند، شما حتی می توانید تا چهار یا پنج سال نیز از عطر خود استفاده کنید. البته منظور ما از عطر، عطر های فیک نیست.

بلکه عطر های اصل و اورجینال است. در واقع عطر ماندگاری دارد، اما پس از اینکه تاریخ انقضا عطر ها می گذرد ماندگاری آن به سطح معمولی می رسد و مانند قبل بوی آن تا مدت ها باقی نمی ماند.

ماندگاری معمولی

اکسیداسیون

عطر ها با گذشت زمان کمرنگ نمی شوند، اما رایحه عطر ها تمایل به اکسید شدن، ترش شدن حتی گاهی اسیدی شدن دارند. به عبارت دیگر زمانی که از عطر های خود استفاده می کنید اکسیژن وارد شیشه عطر شما می شود و اکسیژن بیش از حد در بطری عطر می تواند مولکول های رایحه را تغییر دهد، که این باعث می شود پس از مدتی بوی عطر تغییر کند.

رایحه های  اصلی مانند مرکبات، مواد معطر  در معرض خطر اکسیداسیون هستند . عطر هایی با نت پایه سنگین تر عطر هایی هستند که بیشترین ماندگاری را دارند. با گذشت زمان آنها می توانند بوی غنی تری نسبت به قبل بدهند. رایحه هایی که بخشی از خانواده شرقی هستند به دلیل ماندگاری نت های چوبی  و ادویه دار ماندگاری بیشتری دارند.

تغییر رنگ

اگر تاریخ انقضا عطر ها گذشته باشد، ممکن است رنگ آن تغییر کند. اگر عطر شما هنگام خرید اولین بار روشن بوده و اکنون به یک مایع تیره و غلیظ تبدیل شده است دیگر از رده خارج شده است. همچنین ممکن است کمی بوی عجیبی بدهد. ممکن است رایحه عطر ضعیف تر شده و کمی بوی سرکه بدهد.

چگونه می توان ماندگاری عطر ها را بیشتر کرد؟

ماندگاری عطر ها

روش های مختلفی وجود دارد که شما با رعایت آنها می توانید رایحه  عطر خود را ماندگار تر کنید و اکثریت آنها به مکان و نحوه نگهداری آنها ارتباط دارند و به شما توصیه می کنیم که باید نهایت دقت را به کار ببرید. در ادامه به چند مورد  کلیدی اشاره خواهیم کرد.

  1. عطر را دور از نور خورشید نگه دارید

اگر قرار دادن بطری های عطر بر روی طاقچه یا پنجره یا کمدی که در معرض شدید نور است زیبا به نظر می رسد، اما اگر می خواهید ماندگاری عطر های خود را حفظ کنید باید بدانید که آن جا بدترین مکان برای نگه داری عطر ها هستند.

نور مولکول های رایحه ای را تجزیه کرده و ترکیب آن را ناپایدار و مستعد اکسیداسیون می کند. پس اگر تا به حال عطر های خود را در مکانی پر نور قرار می دادید، بهتر است که از همین حالا به فکر عوض کردن جای آن ها باشید.

نگهداری عطر ها

  1. عطر را از گرمای زیاد و حرارت دور نگه دارید

گرما نیز یک مورد دیگر در تسریع روند خراب شدن عطر ها می باشد. همچنین گرما باعث تجزیه مولکول های عطر و تغییر ترکیب شیمیایی آن می شود. پیشنهاد می شود تا عطر خود را زیر ۱۵ درجه سانتی گراد و یا ۵۹ درجه فارنهایت نگه دارید.

  1. استفاده از عطر را تا خالی شدن آن ادامه دهید.

اگر عطر خود را تا نیمه مصرف کرده اید و نیمه آن خالی شده باشد، اکسیژن موجود در آن خطر تغییر ترکیبات عطر را افزایش می دهد. این نکته برای افرادی است که چندین شیشه عطر دارند و تمام آنها را تا نیمه استفاده کرده اند. بهترین کار این است که یک عطر را استفاده کنند و پس از اتمام آن سراغ بطری های دیگر بروند. به ویژه عطر های غلیظ ، زیرا آنها به سرعت توسط اکسیژن مورد اکسیداسیون قرار می گیرند.

آیا عطر تاریخ انقضا دارد

  1. عطر خود را در یک کمد در بسته نگه داری کنید

سرویس بهداشتی شما با وجود لوله های آب، گرما، رطوبت اصلا جای مناسبی برای قرار دادن عطر ها نیست. در عوض یک جعبه یا یک کمدی که در اتاق شما قرار دارد و دور از نور مستقیم خورشید و دور از گرما است می تواند بهترین مکان برای قرار دادن عطر ها باشد. ایده دیگر، نگه داشتن عطر در جعبه اصلی آنها در اتاق خواب یا محل کارتان است.

  1. عطر را در مکان سرد قرار دهید.

برای نگه داشتن رایحه در دمای مناسب، یخچال گزینه مناسبی است. با این حال اگر خانواده مدام در آن را باز می کنند، یخچال نیز گزینه مناسبی نیست مگر اینکه عطر خود را با فویل آلومینیوم بپیچید، یا بهتر است که فریزر را امتحان کنید. اگر نگران یخ زدن عطرتان هستید باید بگوییم که عطر ها به دلیل داشتن الکل یخ نمی زنند، حتی در دمای سردتر رایحه تر و تازه ای را نیز خواهند داشت.

مراقبت از رایحه های عطر برای حفظ ماندگاری آن ضروری است. به علاوه با استفاده صحیح از عطر ها می توانید بیشترین بهره را از آنها ببرید. از مالیدن عطر بر روی نقاط نبض خودداری کنید، زیرا گرمای بدن شما برخی نت ها را تبخیر می کند، در عوض عطر را روی پوست مرطوب بمالید تا رایحه بر روی پوست شما ماندگار شود.

بهبود ماندگاری با رعایت شرایط نگهداری عطر

همانطور که اشاره داشتیم در پاسخ به این سوال که آیا عطر تاریخ انقضا دارد باید گفت عطر ها نیز مانند اکثر مواد خوراکی و آرایشی و بهداشتی دارای تاریخ انقضا هستند. مطلوب ترین کیفیت عطر زمانی است که انقضای آن سر نرسیده و در این زمان عطر بالاترین کیفیت و خوش بو ترین رایحه خود را دارا می باشد و بعد از این تاریخ، عطر کیفیت رایحه و ماندگاری خود را از دست می دهد.

همچنین با رعایت نکاتی می توان در این تاریخ بیشترین ماندگاری را برای عطر را در نظر گرفت. نگهداری عطر در جای خنک و در بسته و در مکانی که در معرض نور مستقیم نباشد شرایط ماندگاری عطر را بهبود می بخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *